NIMA C

Heeft uw organisatie behoefte aan een commerciële strategie voor de komende jaren? Wilt u beschikken over de vaardigheden om complexe strategische marketingvraagstukken om te zetten in commercieel beleid? Wilt u een gedegen marketingplan hebben om uw organisatie succesvol door de snelle veranderingen in de markt en maatschappij te loodsen? NIMA C staat hoog aangeschreven en is daarmee een bewijs van excellentie in het marketingvak. ICM biedt een unieke aanpak waarmee wij u garanderen dat u niet alleen een excellente opleiding volgt, maar ook dat uw organisatie optimaal de vruchten plukt van alles wat u leert.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk uw CV met een hoog gewaardeerd diploma
  • ICM is dé officieel erkende opleider voor NIMA opleidingen
  • Het hoogste slagingspercentage op het NIMA examen

Resultaat

  • U ontwikkelt een heldere visie op marketingstrategieën en leert nieuwe strategieën toe te passen voor een duurzaam concurrentievoordeel voor uw organisatie
  • U ontwikkelt uw strategisch en analytisch denkvermogen en inzicht zodat u als sparringpartner van de directie kunt functioneren
  • U beheerst actuele en vernieuwende marketingtheorieën en brengt uw kennis op het hoogste niveau
  • U zet de commerciële strategie van uw organisatie voor de komende jaren uit
  • U legt met uw team de basis voor de implementatie van deze strategie

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor mensen die complexe strategische marketingvraagstukken willen omzetten in strategisch commercieel beleid. U bent bijvoorbeeld marketingmanager, brandmanager of marketingcommunicatiemanager, of u wilt doorgroeien naar een soortgelijke functie.

Zeker weten of dit bij u past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Module C0

  • Afnemersanalyse: customer equity, customer lifetime value, customer loyalty
  • Concurrentieanalyse
  • Marktanalyse, understanding en measuring market opportunities
  • Omgevingsanalyse
  • Competenties en resources
  • Het kunnen formuleren van kerncompetenties
  • Financiële performance en financiële kengetallen
  • Distributiegraad
  • Portfolio-analyse: BCG-matrix, MABA-positioneringsmatrix
  • Integratie externe en interne analyse
  • Formuleren/selecteren van strategische opties

Module C1

  • Formuleren van een probleem
  • Uitgebreide externe analyse van uw organisatie
  • Uitgebreide interne analyse van uw organisatie
  • SWOT-analyse en het formuleren van strategische opties
  • Corporate strategy decisions
  • Strategieën voor new market entries
  • Strategieën voor groeimarkten
  • Strategieën voor mature en declining markets
  • Strategieën voor emerging markets
  • Internationale marketingstrategieën
  • Strategiekeuze

Module C2

  • Uitwerking gekozen strategieën
    • Welke eisen stelt de gekozen strategie aan de organisatie in termen van marktgerichtheid, cultuur, structuur, interfunctionele samenwerking en personeelsbeleid?
  • Markt en marktbenadering gezien de strategie
    • Voor welke mix van online en offline moet worden gekozen?
    • Hoe moet, consistent met de strategie, het productaanbod in de doelmarkt(en) worden gepositioneerd?
    • Hoe moet, gegeven de doelmarktkeuze en positionering, invulling worden gegeven aan de online en offline (marketing) instrumenten?
  • Implementatie in bestaande processen of introductie nieuwe processen.
    • Wat zijn de (niet) financiële implicaties en risico’s van het beleid?
    • Hoe gaat het beheersingsproces en de prestatiemeting eruit zien?

Studiewijze

NIMA C bij ICM is meer dan een vervolgstap in uw persoonlijke ontwikkeling. Het is een traject waarin uw organisatie de commerciële strategie voor de komende jaren uitzet.

U start met een intensieve voorbereiding op het schriftelijke examen. Hiervoor studeert u thuis en neemt een docent tijdens groepsbijeenkomsten de belangrijkste theorie met u door.

Daarna start u met het unieke ICM-traject. Er zijn vier bijeenkomsten op wisselende locaties. U komt over de vloer bij uw medecursisten of u nodigt hen uit bij uw organisatie. Samen analyseert u de bestaande situatie van de gastorganisatie en uw eigen organisatie diepgaand.

Tussen de bijeenkomsten door werkt u aan uw C1-plan en heeft u veel contact met uw intervisiegroep. Na vier maanden heeft u een uitstekend beeld van waar uw organisatie staat en formuleert u strategische opties. U levert uw C1-plan in bij uw docent en intervisiegenoten en bespreekt deze in uw intervisiegroep. Als u helemaal tevreden bent, levert u het plan ter beoordeling in bij het NIMA.

In de laatste bijeenkomst staat het maken van keuzes en de implementatie daarvan centraal. Vervolgens plant u een afspraak met uw docent. Hij komt naar uw organisatie om de uitwerking en implementatie van de door u gekozen strategische optie samen met u en uw team uit te werken.

De laatste stap is een oefenpresentatie van uw plan voor uw eigen en een extra docent. Zo toetst u voor de laatste keer of uw plan en de uitwerking helemaal kloppen. Nu bent u klaar voor het NIMA C2 examen.

Na afloop van het traject heeft u een strategisch marketingplan waar uw organisatie de komende jaren de commerciële vruchten van plukt en u bewijst uw toegevoegde waarde in de markt als NIMA C marketeer. Zo betaalt deze opleiding zich dus dubbel en dwars terug.

Vooropleiding

Om de opleiding NIMA C met succes te kunnen afronden is kennis en ervaring op NIMA Marketing B niveau noodzakelijk. Een goede richtlijn is minimaal vier jaar relevante werkervaring. Het NIMA stelt geen diploma-eisen.

Studievoorbereiding

NIMA C is een pittige opleiding op masterniveau. U studeert zelfstandig.

De module C0 vraagt een intensieve voorbereiding van de bijeenkomsten. Reken op minimaal 12 uur per bijeenkomst. In deze tijd bestudeert u de voorgeschreven literatuur.

De modules C1 en C2 vragen dat u actief aan de slag gaat met uw strategische plan; dit is logischerwijs een proces dat tijd kost. U werkt zelf aan uw plan en maakt binnen uw intervisiegroep afspraken over intervisiemomenten. Reken erop dat u hier in totaal zeker 40 uur mee bezig bent.

Studiemateriaal

We werken met eigen ICM-materialen gecombineerd met voorgeschreven literatuur. U krijgt zes boeken die u nog lang als naslagwerk kunt gebruiken. Daarnaast blijft u ook na afronding van de opleiding toegang behouden tot de online ICM-leeromgeving waar volop aanvullende informatie ter verdieping en inspiratie te vinden is. Hier houdt u ook contact met medecursisten.

Diploma

De opleiding NIMA C biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • NIMA C – diploma

Het volledige NIMA C diploma bestaat uit drie delen:

  • NIMA C0, een schriftelijk examen dat u bij ICM aflegt. Een voldoende is voorwaarde voor toegang tot NIMA C1.
  • NIMA C1, een startegisch marketingplan waarin u de huidige situatie analyseert en startegische opties formuleert.
  • NIMA C2, een mondeling examen waarin u de door u gekozen strategische optie toelicht en de uitwerking en implementatie bespreekt.

De C1 en C2 examens worden verzorgd door het NIMA. U wordt tijdens de opleiding door het NIMA aangemeld voor het NIMA- examen. Neemt u voor afmelding of vragen over het examen contact op met het NIMA op telefoonnummer 020-503 93 00 of kijkt u op www.nima.nl.

NIMA logo

Plaats & Data

Benieuwd wanneer u deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vindt u een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in uw organisatie.

Plaats & data

Het totale traject duurt 9 maanden waarin u regelmatig contact heeft met uw business mentor en medecursisten via een online leeromgeving. ICM verzorgt NIMA C als dagopleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur.

De opleiding zal starten met een kick-off op donderdagavond. Vervolgens volg je de eerste module gedurende 5 cursusdagen. De tweede module volg je op verschillende locaties bij je medecursisten. Voor de laatste module volg je één bijeenkomst en komt je docent op jouw werk voor een consultancy sessie. Aan het einde van module 3 volgt een mondeling oefenmoment ter voorbereiding op het NIMA C2 mondeling examen.

De opleiding wordt gegeven in maart 2018 en september 2018.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Locatie Dagdeel & dag Inschrijven
Locatie Amsterdam Dagdeel & dag
  • Overdag: donderdag, vrijdag of zaterdag
Inschrijven
Locatie Eindhoven Dagdeel & dag
  • Overdag: donderdag, vrijdag of zaterdag
Inschrijven
Locatie Rotterdam Dagdeel & dag
  • Overdag: donderdag, vrijdag of zaterdag
Inschrijven
Locatie Utrecht Dagdeel & dag
  • Overdag: donderdag, vrijdag of zaterdag
Inschrijven
Locatie Zwolle Dagdeel & dag
  • Overdag: donderdag, vrijdag of zaterdag
Inschrijven
Maximale groepsgrootte: 12 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vindt u een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in uw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 6.895,-.

  • Leskosten: € 5.245 (of 3 termijnen à € 1.775)
  • Begeleide intervisie: € 275
  • Persoonlijke Implementatiesessie op locatie: € 475
  • Mondeling oefenmoment: € 350
  • Lesmateriaal en licenties: € 400
  • Schriftelijk examen C0: € 150

De investering voor het NIMA C1 en C2 examen bedraagt € 928 en bestaat uit:

  • NIMA examen C1 Beoordeling plan: € 329*
  • NIMA examen C2 Mondeling: € 599*

*De examenkosten worden door het NIMA rechtstreeks aan u in rekening gebracht. Bovenvermelde examenkosten zijn onder voorbehoud van tariefwijzigingen door het NIMA. Kijkt u voor een actueel overzicht van de kosten op www.nima.nl.

Indien gewenst kunt u bij de dagopleiding gebruikmaken van het luncharrangement, de kosten hiervoor zijn €17,50 per dag. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. U betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen u graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij uw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kunt u terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 09:00 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Aanvraag bellen

Wilt u liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier uw gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vindt u een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in uw organisatie.