Communicatievaardigheden

Sterke communicatievaardigheden zijn belangrijk. Om jouw talent op de juiste manier in te zetten is het belangrijk dat je je voortdurend blijft ontwikkelen in effectief communiceren. Maak jouw keuze uit onderstaand aanbod.

Weten welke cursus bij jou past? Doe een persoonlijke intake.

Online leren bij ICM

Veel van onze cursussen bieden we nu ook geheel online aan in de Virtual Classroom.

Meer informatie

Communicatievaardigheden – Opleidingen & Trainingen

In de categorie Communicatievaardigheden vind je kwalitatieve en veelzijdige trainingen waarin je leert jouw boodschap helder over te brengen. Zowel schriftelijk als tijdens een mondeling gesprek. De trainingen hebben altijd een praktijkgerichte focus waardoor je de geleerde vaardigheden de volgende dag al kunt toepassen. In deze categorie vind je verschillende subthema’s:

Mondelinge communicatie

In de training Effectief Communiceren leer je op een goede manier een boodschap over te brengen. Je leert jouw eigen sterktes te vergroten en jouw valkuilen te verminderen waardoor je een betere persoonlijke uitstraling krijgt. Wil je langer bij dit thema stilstaan en ervaren wat voor effect dit heeft op jouw werk- en privéomgeving? Dan kun je de training Effectief Communiceren in 4 maanden volgen.

De training Effectief Beïnvloeden richt zich daarnaast op hoe je op natuurlijke wijze je invloed vergroot. Op hoe je draagvlak creëert, gebruikmakend van je eigen kracht en met de respect voor de ander. Zo krijg je mensen sneller mee, win je aan vertrouwen, breng je je ideeën en standpunten helder over en ben je in staat anderen te motiveren. Van deze training bestaat ook een uitgebreidere, diepgaandere variant: Effectief Beïnvloeden in 5 maanden. Doordat deze variant zich uitstrekt over 5 maanden, borg je het geleerde nog beter.

Wil je jouw communicatiekwaliteiten naar een hoger niveau brengen en een verdieping krijgen op het communicatieproces, dan is de Communiceren voor Gevorderden training een goede cursus voor jou. Werk je vooral als adviseur en merkt je dat het niet altijd lukt om opdrachtgevers te overtuigen? De Communicatie voor Adviseurs training behandelt alle communicatietechnieken om als adviseur effectiever te communiceren.

We ontwikkelden de training Assertief optreden voor iedereen die beter voor zichzelf wil opkomen, bewuster wil optreden en assertiever gedrag wil vertonen. In de training leer je onder begeleiding van een ervaren gedrags- en communicatietrainer hoe je jezelf met meer stevigheid presenteert en beter vasthoudt aan je wensen en prioriteiten. Ook deze training bestaat in een uitgebreidere, langere variant: Assertief Optreden in 4 maanden.

In de training Overtuigend Presenteren leer je basistechnieken waarmee je jouw presentatiekwaliteiten naar een hoger niveau tilt. Je leert kernachtig, gestructureerd en inspirerend een boodschap met je publiek te delen. Lukt deze vaardigheid al aardig, maar wil je nog overtuigender en inspirerender presenteren? Kies dan voor de training Presenteren voor ervaren Sprekers.

Een training die interessant is voor iedereen die negatieve gedachtepatronen wil doorbreken en zich effectiever wil gedragen is NLP. Dit staat voor Neurolinguïstisch Programmeren. We bieden deze training zowel in een korte variant (in 3 dagen) aan als in een lange variant (5 dagen verspreid over 5 maanden). NLP is één van de krachtigste instrumenten voor communicatie en gedragsverandering. Je kunt het zien als een toolbox vol technieken om nutteloze, soms onbewuste denkpatronen en gedragingen positiever en constructiever te maken.

Tot slot benoemen we graag de volledige training Soft Skills voor Professionals. In deze zesdaagse training komen alle soft skills aan bod die belangrijk zijn om je te onderscheiden als professional. Denk aan samenwerken, overtuigend communiceren, zelfreflectie, assertief optreden en effectief beïnvloeden. Je ontwikkelt je hiermee persoonlijk én leert jezelf te onderscheiden als professional met sterke communicatieve en sociale vaardigheden.

Schriftelijke communicatie

De training Schrijven voor de Communicatiemedewerker laat je kennis maken met alle eisen die aan verschillende tekstsoorten worden gesteld. Zo kun je de boodschap optimaal afstemmen op het doel en de doelgroep. Je doorloopt alle fasen van het schrijfproces waardoor het schrijven op een hoger niveau wordt gebracht. In de Commercieel en creatief schrijven training gaat het om de vaardigheden om teksten nog commerciëler en creatiever te maken. Je schrijft bijvoorbeeld reclameteksten, direct-mailbrieven en offertes. Je leert levendig schrijven waardoor de boodschap nog beter naar voren komt.

Zou je graag willen weten welke eisen er gesteld worden aan verzorgde correspondentie, dan is de training Zakelijke Correspondentie een passende training. Je maakt kennis met verschillende soorten brieven en kijkt onder andere naar aspecten als doel, opbouw, e-mail, klantgericht formuleren en huisstijl. De training Adviesrapporten en beleidsvoorstellen schrijven is een goede training om jouw schrijverskwaliteiten naar een hoger niveau te brengen. Je leert meer over de structuur, de opbouw en de inhoud van rapporten. Ook de spelling, het minimaliseren van ambtelijke taal en de vormgeving komen aan bod.

Ervaar je wel eens problemen met het schrijven van foutloos Nederlands? Twijfel je over werkwoordsvormen of zinsbouw en zinsconstructies? In de training Verzorgd Nederlands leer je in twee dagen de belangrijkste spelling van de Nederlandse taal waardoor je jouw zelfvertrouwen in het gebruik van het Nederlands vergroot. Spreek je redelijk tot goed Nederlands, maar is het niet jouw moedertaal? Kies van voor de training Professioneel Nederlands voor anderstaligen.

In de trainingen Notities en memo’s schrijven en Effectief notuleren oefen je tot slot met schrijfmethodieken om kort, krachtig, fris en op de juiste toon jouw boodschap te formuleren. Zo weet je lezer meteen waar jouw notities, memo’s of notulen over gaan.

Klantgerichte communicatie

Bij ICM vind je ook trainingen die zich specifiek richten op communicatie met interne en/of externe klanten. Verbeter je klantgerichtheid en klanttevredenheid via trainingen zoals Klant- en Servicegericht WerkenKlant- en Servicegericht Telefoneren en Receptie- en Baliemedewerker (alleen Incompany).

Wil je tot slot jouw zakelijk Engels verbeteren? De training Zakelijk Engels helpt je met meer zelfvertrouwen in een professionele omgeving Engels te spreken en te schrijven. Je tilt je Engels in het bedrijfsleven naar een hoger niveau te tillen zodat je je met de juiste woorden en zinnen leert uitdrukken.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Onze trainers

Incompany

Alle bovenstaande cursussen biedt ICM ook Incompany aan.