NIMA B Consumentenmarketing

Ben je werkzaam in de marketing en wil je je carrièrekansen verruimen? Ben je daarbij vooral geïnteresseerd in de vraag hoe je kunt inspelen op het sterk veranderende consumentengedrag in de huidige ‘digitale maalstroom’? En hoe je met een krachtige, onderscheidende marketingmix nieuwe klanten aantrekt en bestaande klanten behoudt? In deze veelzijdige opleiding komen alle elementen aan bod die van belang zijn om een succesvolle marketingstrategie te ontwikkelen. Met dit hoog aangeschreven NIMA B diploma specialiseer je je in consumentenmarketing en toon je aan dat je een volledig marketingplan kunt opzetten, implementeren en evalueren.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd diploma
  • ICM is dé officieel erkende opleider voor NIMA opleidingen
  • Het hoogste slagingspercentage op het NIMA examen

Resultaat

  • Je bent in staat marketing op strategisch en tactisch niveau in je werksituatie toe te passen
  • Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
  • Je leert aan de hand van concrete cases de marketingmix succesvol implementeren
  • Je kunt een operationeel marketingplan ontwikkelen en presenteren
  • Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Doelgroep

De opleiding NIMA B Consumentenmarketing is voor diegenen met ervaring binnen marketing die zich naar een hoger niveau willen ontwikkelen. Je werkt als marketeer of bent medeverantwoordelijk voor de marketing van uw organisatie. Met deze opleiding versterk je je marketingkennis en -ervaring.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Strategisch marketingbeleid
  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
  • Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Marktonderzoek en informatievoorziening
  • Klantinzichten genereren
  • Productportfolio analyseren
  • Financiële analyse
  • Formuleren strategische opties
  • Online en offline marketinginstrumenten
  • Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
  • Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel consumentenmarketingplan
  • Schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining
Startdata en locaties

Studiewijze

De opleiding NIMA B Consumentenmarketing betekent een verdieping van je kennis en ervaring op het gebied van marketing. Tijdens de lesdagen wordt een heldere vertaalslag gemaakt van de theorie naar de praktijk. Met studiecases en interessante oefeningen raak je thuis in de materie. Er is volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten.

Zo vergroot je je algemene kennis van strategische marketing en leer je theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Hiermee word je optimaal voorbereid op het schriftelijk NIMA B1 examen.

Daarnaast specialiseer je je op het gebied van consumenten- marketing. Hiervoor schrijf je een operationeel marketingplan en bestudeer je aanvullende theorie. Dit plan verdedig je tijdens het mondeling examen.

De opleiding wordt verzorgd door een ervaren deskundige op het gebied van marketing.

Vooropleiding

ICM volgt de richtlijnen van NIMA en stelt de volgende wensen (geen eisen) aan de vooropleiding:

  • NIMA A Marketing niveau
  • HBO denk- en werkniveau
  • Werkzaam binnen een marketingfunctie

Studievoorbereiding

Buiten de bijeenkomsten bestudeer je theorie en werk je aan je operationele plan. Hiervoor dien je voldoende tijd vrij te maken. De benodigde tijd hiervoor varieert per individu. Reken op minimaal 6 uur voorbereiding voor een dagdeel bijeenkomst. Gedurende de opleiding heb je meer en meer tijd nodig voor je plan.

Studiemateriaal

Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt tijdens de opleiding, dat volledig aan de richtlijnen van NIMA voldoet.

Diploma

De opleiding NIMA B Consumentenmarketing biedt je de mogelijkheid om het officiële NIMA diploma te behalen:

  • NIMA B Consumentenmarketing diploma

Het volledige NIMA B Consumentenmarketing examen bestaat uit twee delen: NIMA B1 Marketing en NIMA B2 Consumentenmarketing. Het B1 examen is een algemeen schriftelijk examen. Het B2 examen houdt in dat je je eigen marketingplan presenteert en verdedigt tijdens een mondeling examenmoment.

De examens worden verzorgd door het NIMA. Je wordt door ICM geïnformeerd over de examenprocedure. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Pakketvoordeel

ICM biedt je de mogelijkheid om, in minimaal 10 maanden, het NIMA A Marketing en NIMA B Marketing diploma in 1 pakket te behalen. Als je je voor beide opleidingen als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen.

Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA B Consumentenmarketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2019, maart 2020 en oktober 2020.

De opleiding wordt verzorgd in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerenveen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 3.445,-.

  • Leskosten: € 2.345 (of 3 termijnen à € 810)
    Inclusief:

    • Persoonlijke begeleiding: € 200
    • Mondeling oefenmoment: € 200
  • Lesmateriaal: € 150
  • NIMA examen B1 Marketing: € 425
  • NIMA examen B2 Consumentenmarketing: € 525

Indien gewenst kun je bij de dagopleiding gebruikmaken van het luncharrangement, de kosten hiervoor zijn € 17,50 per dag. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Martijn Visser

    01-10-2012
    Interessante opleiding met uitgebreide literatuurbasis (incl wetenschappelijk artikelen), met brede verkenning van online/digitale marketing. Goede aanvulling op NIMA marketing B, omdat de doorvertaling naar online/interactief wordt uitgewerkt. Minpunten zijn relatief veel aandacht voor de technische en historiche ontwikkelingenen die ten grondslag liggen aan de techniek (internet) en het ontbreken van gastsprekers uit de dynamische online media of SEA/SEO-tak. Deze literatuur is nl per definitie gedateerd. Verder erg leuk en interessant om met vakgenoten te praten over de materie.
  • Martijn Visser

    01-10-2012
    Interessante opleiding met uitgebreide literatuurbasis (incl wetenschappelijk artikelen), met brede verkenning van online/digitale marketing. Goede aanvulling op NIMA marketing B, omdat de doorvertaling naar online/interactief wordt uitgewerkt. Minpunten zijn relatief veel aandacht voor de technische en historiche ontwikkelingenen die ten grondslag liggen aan de techniek (internet) en het ontbreken van gastsprekers uit de dynamische online media of SEA/SEO-tak. Deze literatuur is nl per definitie gedateerd. Verder erg leuk en interessant om met vakgenoten te praten over de materie.
  • Kim Peeters

    23-02-2012
    Ik ben tevreden over de opleiding NIMA Business Marketing B vanuit het ICM. Materiaal en begeleiding was meer dan voldoende voor een goede voorbereiding op de NIMA examens.
  • Kim Peeters

    23-02-2012
    Ik ben tevreden over de opleiding NIMA Business Marketing B vanuit het ICM. Materiaal en begeleiding was meer dan voldoende voor een goede voorbereiding op de NIMA examens.
  • Anoniem

    28-07-2010
    Een zeer boeiende cursus, met een uitermate ervaren en gedreven docent. De bijeenkomsten vormen een goede voorbereiding op het NIMA examen. De cursus is in 4 maanden goed te doen. De bijeenkomsten worden elke 2 weken gegeven, hierdoor heb je voldoende tijd om de voorbereiding op de volgende bijeenkomst om je werk en prive heen te plannen.<br>Medecursisten komen uit veel verschillende branches, dus goed voor je netwerk en bijzonder leerzaam door het gebruik van praktijkvoorbeelden.<br>Verder is ICM een professionele organisatie, waar je altijd snel antwoord krijgt op vragen. <br>Cursussen worden geheel verzorgd aangeboden op een centrale locatie (lunch is wel iets te duur in verhouding tot wat je krijgt).
  • Martijn Visser

    10-03-2010
    Ik vond de opleiding NIMA marketing B van ICM erg interessant en leuk. De docent gaf blijk veel ervaring en kennis van de marketingwereld te hebben. In de lessen (overdag, 1 x per mnd een vrijdag) behandelde de docent alleen de hoofdzaken en gaf hierbij nuttige anecdotes/actualiteiten, en met veel humor. We gingen dus niet woord voor woord de syllabi doornemen, dat is zelfstudie (ca 10 uren per mnd). Door deze manier van lesgeven, dien je als student zelf wel goed te bewaken dat je individuele aandachtpunten goed aangeeft. Tenslotte was het erg leuk om met vakgenoten van vergelijkbare leeftijd (25-35) met de stof bezig te zijn, wat uiteindelijke ook mooie contacten oplevert.
  • Anoniem

    25-02-2010
    Mijn ervaring met het ICM is goed. De docent kwam uit de praktijk dus dat was helemaal goed. De docent was zeer bekwaam. De lessen waren interactief. Mooie locatie in Utrecht. Fout gedrukte syllabi
  • Joost Bijl

    19-01-2010
    De cursus werd verzorgd door iemand met ruime ervaring in de marketing. Na iedere les had ik het gevoel dat ik wist waar het over ging. Het tempo is goed. Ik ben erg tevreden over mijn keuze om bij ICM deze cursus van 4 maanden te volgen!
  • Anoniem

    08-10-2009
    De trainer was zeer ervaren en kundig. De voorzieningen waren goed, lunch was wisselend van niveau maar over het algemeen zeer goed te noemen, wel beperkt was de keuze aan drankjes bij de lunch. <br>Het lesmateriaal was in de basis goed, er zaten echter wel veel spelfouten in.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.