NIMA B Consumentenmarketing

Ben jij een marketeer in hart en nieren en toe aan een volgende, uitdagende stap in je carrière? In de veelzijdige opleiding NIMA B Consumentenmarketing leer je hoe je inspeelt op consumentengedrag, omgaat met kansen en uitdagingen en een krachtige, onderscheidende marketingmix neerzet die nieuwe klanten aantrekt en bestaande klanten behoudt. Consumentenmarketing heeft straks geen geheimen meer voor je. En voor het opzetten, implementeren en evalueren van een volledig marketingplan, draai je je hand niet om. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd en internationaal erkend diploma
  • ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
  • Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Business Marketing of NIMA B Digital Marketing)
  • Na de bijeenkomsten oefen je het mondeling NIMA examen in examensetting voor een optimale voorbereiding

Resultaat

  • Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
  • Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
  • Je leert aan de hand van concrete cases succesvol een marketingmix te implementeren en in te zetten om commerciële doelen te halen
  • Je kunt een operationeel marketingplan ontwikkelen en presenteren
  • Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Doelgroep

Je bent medeverantwoordelijk voor de marketing van je organisatie of betrokken bij het commercieel beleid van een merk of van producten. Met de opleiding NIMA B consumentenmarketing versterk je je kennis en praktische ervaring op het gebied van consumentenmarketing.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Strategisch marketingbeleid
  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
  • Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Marktonderzoek en informatievoorziening
  • Klantinzichten genereren
  • Productportfolio analyseren
  • Financiële analyse
  • Formuleren strategische opties
  • Online en offline marketinginstrumenten
  • Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
  • Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel consumentenmarketingplan
  • Schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
Startdata en locaties

Studiewijze

Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Hier vind je ook inspirerende en inhoudelijke content.

Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2, Business B2 of Digital B2.

Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.

Je bent straks een specialist op het gebied van consumentenmarketing. Hiervoor schrijf je eerst een operationeel marketingplan. Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.

Vooropleiding

ICM volgt de richtlijnen van het NIMA en stelt de volgende wensen (geen eisen) aan de vooropleiding:

  • NIMA A Marketing niveau
  • HBO denk- en werkniveau
  • Werkzaam binnen een marketingfunctie (in verband met het schrijven van een operationeel marketingplan)

Studievoorbereiding

Naast de bijeenkomsten moet je tijd vrijmaken voor zelfstudie. Houd rekening met 3-4 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de avondopleiding en 6-8 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de dagopleiding. Houd daarnaast rekening met een extra tijdsinvestering ter voorbereiding op het B2 examen, het schrijven van een operationeel marketingplan.

Studiemateriaal

ICM is door NIMA benoemd als Education Partner. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat onze opleiding NIMA B Consumentenmarketing voldoet aan de eisen van NIMA.

Diploma

De opleiding NIMA B Consumentenmarketing leidt je op tot het officiële NIMA diploma:

  • NIMA B Consumentenmarketing

Het volledige NIMA B Consumentenmarketing examen bestaat uit twee delen: NIMA B1 Marketing en NIMA B2 Consumentenmarketing. Het B1 examen is een digitaal examen en bestaat uit een case met open vragen. Het B2 examen is het presenteren en verdedigen van je operationele marketingplan. Een eenmalige afname van deze examens is bij de opleiding inbegrepen.

De examens worden verzorgd door het NIMA. Via de verkregen examenvoucher meld je je hiervoor bij NIMA aan. Bij een voldoende resultaat word je ingeschreven in het officiële NIMA-register. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Pakketvoordeel

ICM biedt je de mogelijkheid om, in minimaal 10 maanden, het NIMA A Marketing en NIMA B Marketing diploma in 1 pakket te behalen. Als je je voor beide opleidingen als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen.

Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA B Consumentenmarketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding.

De opleiding wordt gegeven in maart 2020, oktober 2020 en maart 2021.

De opleiding wordt verzorgd in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerenveen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 3.445,-.

  • Leskosten: € 2.345 (of 3 termijnen à € 810)
    Inclusief:

    • Persoonlijke begeleiding: € 200
    • Mondeling oefenmoment: € 200
  • Lesmateriaal: € 150
  • NIMA examen B1 Marketing: € 425
  • NIMA examen B2 Consumentenmarketing: € 525

Dit bedrag is excl. € 17,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Martijn Visser

    01-10-2012
    Interessante opleiding met uitgebreide literatuurbasis (incl wetenschappelijk artikelen), met brede verkenning van online/digitale marketing. Goede aanvulling op NIMA marketing B, omdat de doorvertaling naar online/interactief wordt uitgewerkt. Minpunten zijn relatief veel aandacht voor de technische en historiche ontwikkelingenen die ten grondslag liggen aan de techniek (internet) en het ontbreken van gastsprekers uit de dynamische online media of SEA/SEO-tak. Deze literatuur is nl per definitie gedateerd. Verder erg leuk en interessant om met vakgenoten te praten over de materie.
  • Martijn Visser

    01-10-2012
    Interessante opleiding met uitgebreide literatuurbasis (incl wetenschappelijk artikelen), met brede verkenning van online/digitale marketing. Goede aanvulling op NIMA marketing B, omdat de doorvertaling naar online/interactief wordt uitgewerkt. Minpunten zijn relatief veel aandacht voor de technische en historiche ontwikkelingenen die ten grondslag liggen aan de techniek (internet) en het ontbreken van gastsprekers uit de dynamische online media of SEA/SEO-tak. Deze literatuur is nl per definitie gedateerd. Verder erg leuk en interessant om met vakgenoten te praten over de materie.
  • Kim Peeters

    23-02-2012
    Ik ben tevreden over de opleiding NIMA Business Marketing B vanuit het ICM. Materiaal en begeleiding was meer dan voldoende voor een goede voorbereiding op de NIMA examens.
  • Kim Peeters

    23-02-2012
    Ik ben tevreden over de opleiding NIMA Business Marketing B vanuit het ICM. Materiaal en begeleiding was meer dan voldoende voor een goede voorbereiding op de NIMA examens.
  • Anoniem

    28-07-2010
    Een zeer boeiende cursus, met een uitermate ervaren en gedreven docent. De bijeenkomsten vormen een goede voorbereiding op het NIMA examen. De cursus is in 4 maanden goed te doen. De bijeenkomsten worden elke 2 weken gegeven, hierdoor heb je voldoende tijd om de voorbereiding op de volgende bijeenkomst om je werk en prive heen te plannen.<br>Medecursisten komen uit veel verschillende branches, dus goed voor je netwerk en bijzonder leerzaam door het gebruik van praktijkvoorbeelden.<br>Verder is ICM een professionele organisatie, waar je altijd snel antwoord krijgt op vragen. <br>Cursussen worden geheel verzorgd aangeboden op een centrale locatie (lunch is wel iets te duur in verhouding tot wat je krijgt).
  • Martijn Visser

    10-03-2010
    Ik vond de opleiding NIMA marketing B van ICM erg interessant en leuk. De docent gaf blijk veel ervaring en kennis van de marketingwereld te hebben. In de lessen (overdag, 1 x per mnd een vrijdag) behandelde de docent alleen de hoofdzaken en gaf hierbij nuttige anecdotes/actualiteiten, en met veel humor. We gingen dus niet woord voor woord de syllabi doornemen, dat is zelfstudie (ca 10 uren per mnd). Door deze manier van lesgeven, dien je als student zelf wel goed te bewaken dat je individuele aandachtpunten goed aangeeft. Tenslotte was het erg leuk om met vakgenoten van vergelijkbare leeftijd (25-35) met de stof bezig te zijn, wat uiteindelijke ook mooie contacten oplevert.
  • Anoniem

    25-02-2010
    Mijn ervaring met het ICM is goed. De docent kwam uit de praktijk dus dat was helemaal goed. De docent was zeer bekwaam. De lessen waren interactief. Mooie locatie in Utrecht. Fout gedrukte syllabi
  • Joost Bijl

    19-01-2010
    De cursus werd verzorgd door iemand met ruime ervaring in de marketing. Na iedere les had ik het gevoel dat ik wist waar het over ging. Het tempo is goed. Ik ben erg tevreden over mijn keuze om bij ICM deze cursus van 4 maanden te volgen!
  • Anoniem

    08-10-2009
    De trainer was zeer ervaren en kundig. De voorzieningen waren goed, lunch was wisselend van niveau maar over het algemeen zeer goed te noemen, wel beperkt was de keuze aan drankjes bij de lunch. <br>Het lesmateriaal was in de basis goed, er zaten echter wel veel spelfouten in.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: NIMA Opleidingen.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.