
NIMA B Digital Marketing
In het kort
De consument van nu vergelijkt en koopt meer en meer online. In deze veelzijdige opleiding leer je hoe je omgaat met online ontwikkelingen en uitdagingen omzet in kansen. Je ontwikkelt een succesvolle en toekomstgerichte marketingstrategie en specialiseert je in online marketing met een hoog aangeschreven NIMA B Digital Marketing diploma. Je ontdekt hoe je je concurrentiepositie behoudt en versterkt te midden van alle digitale ontwikkelingen, nu en in de toekomst. Na afloop weet je hoe je een volledig marketingplan opzet, implementeert en evalueert. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.
Unieke voordelen
- Na NIMA B diplomering kom je in aanmerking voor de NIMA titel ‘Senior Digital Professional (SDP)’
- ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
- Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Business Marketing of NIMA B Consumentenmarketing)
- Je doet na de bijeenkomsten een simulatie van het mondeling NIMA examen, zodat je optimaal voorbereid bent op het NIMA examen
Resultaat
- Je gaat succesvol om met uitdagingen en kansen rond de online consument
- Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
- Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
- Je leert aan de hand van concrete praktijkcases alle marketingmiddelen succesvol te implementeren
- Je ontwikkelt en presenteert een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie
- Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Programma
- Strategisch marketingbeleid
- Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
- Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
- Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
- Inzicht in consumentengedrag
- Marktonderzoek en informatievoorziening
- Klantinzichten genereren
- Productportfolio analyseren
- Financiële analyse
- Formuleren strategische opties
- Online en offline marketinginstrumenten
- Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
- Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel marketingplan
- Adviseren over de inzet van digitale marketing
- Schrijven en presenteren van een operationeel digital-marketingplan
- Praktijksituaties en -voorbeelden
- Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie
Studiewijze
Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.
Opleiding gevolgd en examen gehaald? Ontvang het officiële NIMA B Digital Marketing – diploma!
-
Online leeromgeving
Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Ook vind je hier inspirerende en inhoudelijke content.
-
Bijeenkomsten
Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2, Business B2 of Digital B2.
-
Cases en oefeningen
Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.
-
Examen
Straks ben je specialist op het gebied van digitale marketing. Hiervoor schrijf je eerst een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie. Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.
Handig om te weten
Plaats & data
ICM verzorgt de opleiding NIMA B Digital Marketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.
De opleiding wordt gegeven in maart 2024, oktober 2024 en maart 2025.
De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.
Investering
De investering bedraagt € 3.640,-.
- Leskosten: € 2.445 (of 3 termijnen à € 843)
Inclusief:- Persoonlijke begeleiding: € 200
- Mondeling oefenmoment: € 200
- Lesmateriaal: € 150
- NIMA examen B1 Marketing: € 465,-
- NIMA examen B2 Digital Marketing: € 580,-
Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Dit zijn kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee/frisdrank en (bij het dagarrangement) een uitgebreide lunch. Voor online bijeenkomsten rekenen we uiteraard geen arrangementskosten.
Btw
De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.
Meer informatieFinanciering
Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies.
Meer informatieMogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.
Factuur
De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.
Persoonlijk advies
Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.
Studieadvies nodig?
Bel voor vrijblijvend advies met onze studieadviseurs.
Bel mij terug
Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.
Reken op ons voor, tijdens en na jouw ontwikkeltraject
Alle vakgebieden
- Persoonlijke Effectiviteit
- Leiderschap en Management
- Organisatieontwikkeling
- Proces- & Projectmanagement
- HRM
- Communicatievaardigheden
- Communicatie & Media
- Marketing
- NIMA Opleidingen
- Sales
- IT
- Financieel Management
- Zorgmanagement
- Psychologie
- L&D als beroep
- Trainen als beroep
- Coachen als beroep
- Mediation als beroep
- Digitale Vaardigheden
- Courses in English
- Online Virtual Classroom
- Incompany & Maatwerk
- Events - Life Academy