nima online marketingopleiding

NIMA B Digital Marketing

Specialiseer je in online marketing en leer hoe je een succesvolle, toekomstgerichte marketingstrategie ontwikkelt. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten die je optimaal voorbereiden op het NIMA examen.
Beste Opleider van Nederland

In het kort

De consument van nu vergelijkt en koopt meer en meer online. In deze veelzijdige opleiding leer je hoe je omgaat met online ontwikkelingen en uitdagingen omzet in kansen. Je ontwikkelt een succesvolle en toekomstgerichte marketingstrategie en specialiseert je in online marketing met een hoog aangeschreven NIMA B Digital Marketing diploma. Je ontdekt hoe je je concurrentiepositie behoudt en versterkt te midden van alle digitale ontwikkelingen, nu en in de toekomst. Na afloop weet je hoe je een volledig marketingplan opzet, implementeert en evalueert. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.

Unieke voordelen

  • Na NIMA B diplomering kom je in aanmerking voor de NIMA titel ‘Senior Digital Professional (SDP)’
  • ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
  • Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Business Marketing of NIMA B Consumentenmarketing)
  • Je doet na de bijeenkomsten een simulatie van het mondeling NIMA examen, zodat je optimaal voorbereid bent op het NIMA examen

Resultaat

  • Je gaat succesvol om met uitdagingen en kansen rond de online consument
  • Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
  • Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
  • Je leert aan de hand van concrete praktijkcases alle marketingmiddelen succesvol te implementeren
  • Je ontwikkelt en presenteert een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie
  • Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Doelgroep

Je hebt al een paar jaar ervaring als marketeer en bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing en/of het online marketingbeleid van je organisatie. Je wilt verder groeien én je marketingkennis en -ervaring versterken. Ook wil je leren hoe je actuele vraagstukken omzet in een sterk en effectief online marketingbeleid.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een Persoonlijke intake of de NIMA studiekeuzetest.

Incompany

Deze cursus als maatwerk in jouw organisatie?
Bekijk hier de mogelijkheden van Incompany.

0 / 0

Het programma

Benieuwd wat je per dag gaat doen? Bekijk hier de inhoud.

Programma

  • Strategisch marketingbeleid
  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
  • Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Marktonderzoek en informatievoorziening
  • Klantinzichten genereren
  • Productportfolio analyseren
  • Financiële analyse
  • Formuleren strategische opties
  • Online en offline marketinginstrumenten
  • Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
  • Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel marketingplan
  • Adviseren over de inzet van digitale marketing
  • Schrijven en presenteren van een operationeel digital-marketingplan
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie
Startdata en locaties

Studiewijze

Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de pratijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.

Opleiding gevolgd en examen gehaald? Ontvang het officiële NIMA B Digital Marketing – diploma!

  • Online leeromgeving

    Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Ook vind je hier inspirerende en inhoudelijke content.

  • Bijeenkomsten

    Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2, Business B2 of Digital B2.

  • Cases en oefeningen

    Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.

  • Examen

    Straks ben je specialist op het gebied van digitale marketing. Hiervoor schrijf je eerst een plan over de invloed van digitalisering op strategisch denken en functioneren van de organisatie. Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.

Handig om te weten

  • Wanneer je deze cursus volgt in de Virtual Classroom dan geldt deze studiewijze.

  • ICM volgt de richtlijnen van het NIMA en stelt de volgende wensen (geen eisen) aan de vooropleiding:

    • NIMA A Marketing niveau
    • HBO denk- en werkniveau
    • Werkzaam binnen een marketingfunctie (in verband met het schrijven van een plan)

  • Naast de bijeenkomsten moet je tijd vrijmaken voor zelfstudie. Houd rekening met 5-6 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de avondopleiding en 10-12 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de dagopleiding. Houd daarnaast rekening met een extra tijdsinvestering ter voorbereiding op het B2 examen, het schrijven van een operationeel marketingplan.

  • ICM is door NIMA benoemd als Education Partner. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat onze opleiding NIMA B Digtal Marketing voldoet aan de eisen van NIMA.

  • De opleiding NIMA B Digital Marketing leidt je op tot het officiële NIMA diploma:

    • NIMA B Digital Marketing

    Het volledige NIMA B Digital Marketing examen bestaat uit twee delen: NIMA B1 Marketing en NIMA B2 Digital Marketing. Het B1 examen is een digitaal examen en bestaat uit een case met open vragen. Het B2 examen bestaat uit het presenteren en verdedigen van je plan. Een eenmalige afname van deze examens is bij de opleiding inbegrepen.

    Zodra je voor het NIMA B examen bent geslaagd en het diploma hebt ontvangen, kun je je hier aanmelden voor de titel SDP. Deze titel is erkend door het EMC (European Marketing Committee).

    De examens worden verzorgd door het NIMA. Bij een voldoende resultaat word je ingeschreven in het officiële NIMA-register. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

  • Het is mogelijk om je tegen een gereduceerd tarief in te schrijven voor NIMA A Marketing en NIMA B Marketing als pakket. Onze studieadviseurs denken graag met je mee of deze vorm bij jouw persoonlijke situatie past. Neem contact op met ons adviescentrum om de mogelijkheden te bespreken. We zijn te bereiken van 08:30 – 17:30 uur op telefoonnummer 030 – 29 19 888.

  • Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

Schrijf je direct in op een plek bij jou in de buurt.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA B Digital Marketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2023 en maart 2024.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Investering

De investering bedraagt € 3.545,-.

  • Leskosten: € 2.445 (of 3 termijnen à € 843)
    Inclusief:

    • Persoonlijke begeleiding: € 200
    • Mondeling oefenmoment: € 200
  • Lesmateriaal: € 150
  • NIMA examen B1 Marketing: € 425*
  • NIMA examen B2 Digital Marketing: € 525*

*  Per 1 april 2023 verhoogt NIMA de examenprijzen. Het B1 examen wordt verhoogd naar € 465,- en het B2 examen naar € 580,-. Dit betekent dat de nieuwe examenprijzen in rekening worden gebracht als je je inschrijft voor de opleiding die start na 1 april 2023.

Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Voor online bijeenkomsten rekenen we geen arrangementskosten.

Btw

De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.

Meer informatie

Financiering

Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies. Als je de cursus zelf betaalt kun je bijvoorbeeld €1.000,- STAP-budget aanvragen. Hierdoor kun je voordeliger deelnemen aan de cursus.

Meer informatie

Mogelijkheden vanuit je werkgever

Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.

Factuur

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

STAP-budget

Voor deze cursus kun je het STAP-budget aanvragen: een subsidie van €1.000,- van de overheid. Een voorwaarde is dat de cursus op zijn vroegst over 4 weken start. Alleen de startdata die aan deze voorwaarde voldoen zijn beschikbaar. Lees meer over het STAP-budget of meld je aan via de link hieronder.

Aanmelden met STAP

Studieadvies

Neem contact op met onze deskundige studieadviseurs van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 17.30 uur via 030 29 19 888 of info@icm.nl.

Online Campus

Meer inspiratie voor marketeers vind je op de ICM Campus.