
Strategische Marketing
In het kort
Hoe betekenisvol is jouw organisatie voor je klanten? Is je huidige klant ook de klant van de toekomst? Met andere woorden: hoe kun je je blijvend onderscheiden in een concurrerende markt?
Marketing heeft de antenne-functie die toetst of je organisatie met de juiste zaken bezig is. Dit helpt de organisatiestrategie vorm te geven. Tijdens de training Strategische Marketing verdiep je je in de waardepropositie van je organisatie. Je staat stil bij de klantwaarde die je wilt en kunt creëren. En ook hoe je de merkbeleving bij klanten kunt regisseren. De opgedane kennis en inzichten breng je direct in de praktijk door het schrijven van een strategisch marketingplan.
Resultaat
- Je kunt je markt doelgericht analyseren
- Je hebt inzicht in de manier waarop je betekenisvol kunt zijn voor je (toekomstige) klanten
- Je hebt een waardepropositie geïdentificeerd en geformuleerd voor je organisatie
- Je weet welke vormen van marktbewerking relevant zijn voor je organisatie
- Je past je actuele kennis over strategische marketing, klantwaarde en klanttevredenheid toe op je organisatie
- Je hebt inzicht in de ervaringen en de belevingen van je klanten en het contact dat je organisatie met je klanten heeft
- Je kunt het marketingproces intern optimaliseren
- Je bouwt aan een effectieve marketingstrategie die aansluit op je organisatiedoelen

Programma
- Begrippenkader van de marketeer
- Transitie van marketing
- Het marketingplanningsproces
- Aansluiten van marktbehoeften- en wensen op de strategische ambitie
- Inspelen op diverse klantgroepen en -behoeften: customer insights, customer journey, customer touchpoints
- In kaart brengen van de klantbehoeften: Value Proposition
- Canvas Waarde creëren voor de klant en de organisatie: businessdoel, klantwaarde creëren, sleutelproblemen identificeren
- Regisseren van klantcontact: klantervaring, klantbeleving en klantcontactstrategie
- Beter inzetten en laten aansluiten van marketingmiddelen
- Marketing, organisatie en implementatie
- Schrijven van een strategisch marketingplan
- Praktijksituaties en -voorbeelden
Studiewijze
Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.
Hele training gevolgd? Ontvang het ICM-certificaat!
-
Intake
Voorafgaand aan de training vul je een schriftelijk intakeformulier in waarin je een aantal vragen beantwoordt gericht op jouw persoonlijke situatie. Deze vragen helpen je om jouw ontwikkeldoel helder te omschrijven.
-
Ervaren trainers
Een ervaren marketingdeskundige begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte centraal staat. Je trainer is een expert, maar bovenal je persoonlijke coach.
-
Bijeenkomsten
Tijdens de training leg je de relatie tussen de theorie en je eigen werksituatie. De maximale groepsgrootte draagt bij aan een veilige sfeer en biedt veel ruimte om ervaringen uit te wisselen en waardevolle discussies te voeren.
-
Online leeromgeving
Naast de interactieve klassikale dagen werk je met de rijke online leeromgeving die je ondersteunt in het leerproces en je helpt om de bijeenkomsten effectief voor te bereiden. Na de training houd je onbeperkt toegang tot al het online materiaal ter verdieping en naslagwerk.
-
Praktijkopdracht
Je sluit de training af met het schrijven van een strategisch marketingplan voor je organisatie. Heb je de gehele training gevolgd, dan ontvang je het ICM-certificaat. Deze training is tevens onderdeel van de opleiding Post-HBO Bedrijfskunde. Na het succesvol afronden van deze training kun je je verder ontwikkelen en krijg je vrijstelling voor 1 module binnen deze opleiding.
-
ICM-certificaat
Heb je de gehele training gevolgd, dan ontvang je het ICM-certificaat.
Handig om te weten
Plaats & data
De training is van 9:30 tot 17:00 uur en omvat 3 bijeenkomsten. Tevens is deze training volledig online te volgen via de Virtual Classroom.
De training wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.
Investering
De investering bedraagt € 1.695,-.
De investering bestaat uit:
- Leskosten
- Lesmateriaal
- Praktijkopdacht
Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Dit zijn kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee/frisdrank en (bij het dagarrangement) een uitgebreide lunch. Voor online bijeenkomsten rekenen we uiteraard geen arrangementskosten.
Btw
De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.
Meer informatieFinanciering
Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies.
Meer informatieMogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.
Factuur
De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.
Persoonlijk advies
Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.
Studieadvies nodig?
Bel voor vrijblijvend advies met onze studieadviseurs.
Bel mij terug
Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.
Reken op ons voor, tijdens en na jouw ontwikkeltraject
Alle vakgebieden
- Persoonlijke Effectiviteit
- Leiderschap en Management
- Organisatieontwikkeling
- Proces- & Projectmanagement
- HRM
- Communicatievaardigheden
- Communicatie & Media
- Marketing
- NIMA Opleidingen
- Sales
- IT
- Financieel Management
- Zorgmanagement
- Psychologie
- L&D als beroep
- Trainen als beroep
- Coachen als beroep
- Mediation als beroep
- Digitale Vaardigheden
- Courses in English
- Online Virtual Classroom
- Incompany & Maatwerk
- Events - Life Academy