Usability & User experience

Wil je je website of app zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk maken? En wil je ontdekken hoe je de eindgebruiker echt enthousiast maakt? In deze praktijkgerichte opleiding kruip je in het hoofd van je gebruiker en leer je de gebruiker als uitgangspunt te nemen voor het ontwerp van je website of applicatie.

Na de nodige theorie en naslaginformatie breng je het geleerde in de praktijk door UX methoden en -technieken toe te passen op je eigen case. Via opdrachten en een eindverslag ervaar je wat UX betekent in de context van je eigen situatie en dat van de mede-cursisten.

Resultaat

  • Je hebt inzicht in wat usability en UX is
  • Je kent de basisingrediënten voor een positieve gebruikerservaring
  • Je hebt je doelgroep en hun behoeften in kaart gebracht
  • Je beoordeelt, verbetert en optimaliseert de gebruiksvriendelijkheid van je website of applicatie
  • Je kunt belangrijke design thinking en user research technieken toepassen
  • Je weet hoe een bruikbaar ontwerp tot stand komt en past dit toe op je eigen situatie
  • Je kunt beter keuzes onderbouwen die leiden tot een positieve user experience
  • Je weet hoe je collega’s en/of klanten betrekt in de creatie van een positieve user experience

Doelgroep

Deze intensieve opleiding is geschikt voor iedereen die betrokken is bij de totstandkoming of het beheer van een website of applicatie. Je bent bijvoorbeeld (online) marketeer, product owner, projectmanager, schrijver, ontwerper of ontwikkelaar.

Ervaring met user experience is niet nodig. In deze opleiding ga je zelf met UX aan de slag en leer je wat UX is in de context van je situatie. Ook deelnemers met ervaring in UX zullen dankzij het rijkgevulde, praktijkgerichte programma leren hoe ze meer kunnen betekenen voor hun gebruikers en hun organisatie.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Wat is Usability en User Experience
  • Usability- en UX richlijnen en principes
  • Behavior design- en verleidingstechnieken
  • Conversieoptimalisatie, landingspagina’s en formulieren
  • UX checklist of heuristische analyse, 5-secondentest
  • Doelgroepen, Gebruikersdoelen en (top)taken
  • Direct contact met je eindgebruiker
  • Via Persona empathy mapping en User journey in het hoofd van de gebruiker kruipen
  • UX inzichten verkrijgen: kwantitatieve en kwalitatieve data
  • User research: Interviewen en laagdrempelig usability testen
  • Doorvertalen van inzichten naar oplossingen
  • De kracht van co-creatie: core-model techniek en samen ontwerpen
  • UX proces, agile & UX
  • UX in uw organisatie
  • UX opdracht
Startdata en locaties

Studiewijze

Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de interactieve ICM-leeromgeving. Hier vind je informatie over de opleiding, achtergronden over het vakgebied en de startopdracht.

Tijdens de bijeenkomsten maakt de docent je wegwijs gemaakt in de wereld van Usability en UX. Via oefeningen, praktijkvoorbeelden en theorie leer je hoe mensen informatie verwerken en welke designprincipes dit verwerkingsproces zo eenvoudig mogelijk maken. Ook leer je hoe je mensen centraal stelt voor je website, webapplicatie of app.

Je ontdekt de kracht van co-creatie door samen te ontwerpen en gericht aan de slag te gaan met het verbeteren van de conversie van één veelbezochte pagina.

De eindopdracht bestaat uit een eigen evaluatie van een site waar je verantwoordelijk voor bent, je kruipt in het hoofd van gebruikers en valideert je aannames in direct contact met de eindgebruikers via interviews en een gebruikerstest.

Tijdens een 1-op-1 afstemmoment bespreek je de voortgang van je opdracht met de docent en krijg je feedback. Daarnaast wissel je op het forum tips uit met medecursisten en kun je informatie delen en de docent om hulp vragen.

De opleiding wordt verzorgd door een ervaren deskundige op het gebied van user experience.

Studievoorbereiding

Reken op minimaal 5 uur voorbereiding per bijeenkomst plus minimaal 3 dagen voor de eindopdracht.

Studiemateriaal

We maken gebruik van zowel online als hardcopy studiemateriaal. Dit materiaal bevat inspirerende praktijkvoorbeelden, praktijkgerichte opdrachten en de nieuwste kennis.

Diploma

De opleiding Usability & User Experience bied je de mogelijkheid om het ICM-diploma te behalen:

  • Usability & User Experience – diploma

Je ontvangt het diploma als de praktijkopdracht met een voldoende is beoordeeld.

Mocht je onverhoopt niet slagen voor de praktijkopdracht, dan kun je deze tegen gereduceerd tarief herkansen.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt Usability & User Experience als dagopleiding. De opleiding is van 09.30 tot 17.00 uur en omvat twee klassikale lessen en een 1-op-1 afstemmoment via telefoon of video-call van een half uur. De gehele opleiding duurt 2 tot 2,5 maand.

De opleiding wordt gegeven in januari 2020, mei 2020, oktober 2020, februari 2021 en mei 2021.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 12 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 1.295,-.

Dit bedrag bestaat uit:

  • Leskosten
    • Inclusief 1-op-1 afstemmoment met de docent
  • Lesmateriaal
  • Praktijkopdracht

Dit bedrag is excl. € 17,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Thomas D

    06-12-2018
    Een waardevolle opleiding die mij veel concrete handvatten en tools heeft opgeleverd om mijn website te optimaliseren. Het heeft mij geïnspireerd om vaker gebruikerstesten te organiseren en je leert steeds om elke verbeterstap te toetsen bij je doelgroep.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.