Consultative Selling

Als salesprofessional wil je dat de klant voor jouw producten of diensten kiest. In een markt met veel aanbod is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Maar hoe doe je dit? Consultative selling is een krachtige verkoopmethode die inspeelt op de kernbehoefte van de klant. Je leert op een positieve manier behoeftes en uitdagingen van klanten inzichtelijk te maken en hier oplossingen voor te bedenken. Je maakt je sterk voor een gelijkwaardige, co-creërende relatie. Je leert al in het verkoopgesprek zelf waarde toe te voegen, waardoor je de concurrentie ver achter je laat.

Unieke voordelen

  • Begeleiding door een ervaren salesprofessional
  • Een online leeromgeving boordevol inspiratie en betekenisvol materiaal
  • Gefaciliteerde intervisiemomenten voor meer leerrendement

Resultaat

  • Je onderscheidt je door jouw kwaliteiten als salesprofessional
  • Je gaat belemmeringen die je resultaten beïnvloeden niet uit de weg
  • Je analyseert effectief problemen en behoeften van de klant en geeft respectvolle feedback
  • Je bedenkt in co-creatie oplossingen voor de uitdagingen van de klant en voegt zo waarde toe
  • Je overtuigt klanten met een heldere boodschap en pakkende presentatie
  • Je zet de stap van ad-hoc verkoop naar het creëren van een gezamenlijke toekomstvisie

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn als accountmanager, commercieel binnendienst medewerker, sales manager, consultant of adviseur of een andere commerciële rol vervullen in een zakelijke en servicegerichte omgeving.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Dag 1: Wie ben ik?

  • Wie ben ik als salesprofessional? Wat zijn mijn kwaliteiten?
  • Wat is mijn communicatiestijl en voorkeursstijl van verkopen?
  • Waar zit mijn weerstand en wat zijn mijn (belemmerende) overtuigingen in het behalen van resultaten?
  • Aan de slag met een elevator pitch en persoonlijk actieplan

Dag 2: Consultative Selling gesprekken

  • Intentie, luisteren en gelijkwaardigheid
  • Herkennen van en het inspelen op het gedrag van de klant
  • De (kern)behoefte achter de vraag ontdekken: behoefte- en probleemanalyse
  • Respectvol feedback geven en ontvangen
  • Aan de slag met rollenspellen en klantcases

Dag 3: De opdracht binnenhalen

  • Oplossingen die werkelijke waarde creëren voor de klant
  • De oplossing overtuigend presenteren
  • Advies omzetten in een opdracht
  • Structureel relatiemanagement en gezamenlijke toekomstvisie
  • Aan de slag met je volgende stap en vergroot de impact met hulp van je omgeving
Startdata en locaties

Studiewijze

Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.

Intake | Voorafgaand aan de training vul je een online intakeformulier in waarin je een aantal vragen beantwoordt gericht op jouw persoonlijke situatie. Deze vragen helpen je om jouw ontwikkeldoel helder te omschrijven.

Bijeenkomsten | De bijeenkomsten zijn gericht op interactie met de docent en je medecursisten. Met afwisselende werkvormen doe je kennis en inzichten op en oefen je met vaardigheden. Er is veel ruimte voor de inbreng van eigen klantcases, praktijksituaties en -voorbeelden.

Ervaren trainers | Een ervaren trainer begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte centraal staat. Je trainer is een expert, maar bovenal je persoonlijke coach.

Online leeromgeving | Naast de interactieve klassikale dagen werk je met de rijke online leeromgeving die je ondersteunt in het leerproces. Na de training houd je onbeperkt toegang tot al het online materiaal ter verdieping en naslagwerk.

Je omgeving betrekken | We laten niets aan het toeval over. Wij geloven in observeerbare gedragsverandering. Je ontwikkelt je zichtbaar en vraagt hierop gericht feedback in je directe werkomgeving. Je collega’s zien jouw werk verbeteren en je merkt zelf op dat je werk meer effect heeft.

Persoonlijk actieplan | Aan het einde van de training schrijf je een persoonlijk actieplan. Daarmee zorg je ervoor dat je doorgaat met leren, ook nadat het traject is afgerond.

Intervisie | Na afloop van de training kun je ervaringen uitwisselen met je medecursisten en je leerrendement nog verder vergroten. ICM faciliteert deze intervisie met een locatie en geeft je handvatten voor een effectieve intervisiemethode.

ICM-certificaat | Heb je de gehele training gevolgd, dan ontvang je het ICM-certificaat.

Maximale groepsgrootte: 12 personen

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 19 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de training Consultative Selling overdag. De training is van 9:30 tot 17:00 uur en omvat 3 bijeenkomsten. De hele training duurt 1 maand.

De training wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 12 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 19 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 1.595,-.

Dit bedrag bestaat uit:

  • Leskosten
  • Literatuur & materiaal
  • Online leeromgeving
  • Intervisie

Dit bedrag is excl. € 37,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 19 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.