Met deze 10 studietips wordt studeren een eitje

Of je nu naast je baan een opleiding volgt, eerstejaarsstudent bent die zijn weg zoekt in het academische doolhof of een doorgewinterde student bent die op zoek is naar nieuwe strategieën, het verbeteren van je studievaardigheden is altijd een slimme zet. In dit artikel delen we 10 praktische en bewezen studeertips die je zullen helpen om effectiever te studeren, stress te verminderen en met vertrouwen je examens tegemoet te gaan. Ontdek hoe je het beste uit jezelf kunt halen en je studeerskills naar een hoger niveau kunt tillen.

Tip 1. Stel duidelijke doelen

Bedenk concrete en haalbare doelen voor je studiesessie. Als je het grote doel opdeelt in kleinere subdoelen wordt het geheel meer behapbaar en ben je waarschijnlijk gemotiveerder om te beginnen met studeren. Ook levert dit je sneller een voldaan gevoel op, omdat je immers sneller kleinere doelen behaalt.

Tip 2.  Kies je moment van studeren slim

Het is aan te raden om je studiemomenten aan te passen aan je ritme. Ben je een ochtendmens? Dan ben jij waarschijnlijk op je scherpst in de ochtend en is studeren voor jou dan het meest effectief. Juist een avondmens? Plan dan je studiemomenten later op de dag.

Tip 3. Studeer op de juiste plek

De plek waar je studeert is belangrijk. De ideale studeerplek is rustig en opgeruimd, heeft voldoende licht en er zijn geen (elektronische) afleidingen in de buurt. Om te voorkomen dat je na je examen naar de fysio of masseur moet, is een ergonomische stoel en/of verstelbaar bureau aan te raden.

Niet iedereen heeft de ruimte of middelen om een fijne studeerplek te creëren thuis. Overweeg dan om op een andere plek te studeren, zoals in de bibliotheek. Je kunt hier vaak ook nog stilteruimtes reserveren, waar niemand je kan afleiden.

Verder kun je nog letten op:

  • De temperatuur (niet te warm, niet te koud)
  • De luchtkwaliteit (zet een raampje open)
  • Voldoende (natuurlijk) licht
  • Waar kijk je op uit? Een muur vol met spullen of uitzicht op een drukke straat leidt af.

Tip 4. Creëer commitment

Ben je iemand die vaak dingen uitstelt? Het kan helpen om anderen te vertellen wanneer je gaat studeren en het in je agenda te zetten. Door deze afspraak met jezelf te maken is de kans groot dat je cognitieve dissonantie ervaart wanneer je niet handelt naar je eigen voornemen. Cognitieve dissonantie zorgt voor onprettig gevoel en we willen dit gevoel als mens het liefst vermijden.

Tip 5. Kies een bewezen leertechniek

Naar leertechnieken en studiemethoden is veel onderzoek gedaan. Het is goed om je bewust te zijn van welke technieken wel en niet effectief zijn volgens deze onderzoeken. Het is natuurlijk ook persoonlijk wat wel en niet voor jou werkt. In onderzoeken is gekeken naar hoe je zo efficiënt mogelijk leert.

Do’s

Gespreid leren

Begin op tijd met leren en herhaal de geleerde stukken regelmatig. Zo onthoud je de stof beter dan als je alles probeert te stampen in één of twee dagen.

Jezelf overhoren

Bedenk tijdens het doornemen van de stof vragen die op het examen zouden kunnen komen. Je kunt dit op flashcards zetten en herhaaldelijk oefenen. Op de achterkant van de kaartjes zet je het antwoord.

Elaborate Interrogation: de waarom vraag

Vraag jezelf bij het doornemen van de stof af waarom iets logisch is of waarom iets waar is. Deze methode werkt goed als je al voorkennis hebt over het onderwerp.

Zelf de stof uitleggen

Vertel eens aan een ander wat je aan het leren bent/hebt geleerd. Diegene kan je dan ook vragen stellen. Je oefent door het uit te leggen.

Schakelen tussen onderwerpen

Het kan ook goed werken om veel te schakelen tussen verschillende onderwerpen in plaats van per blok afwerken. Zo zie je sneller verbanden en waar de onderwerpen verschillen.

SQ3R methode

De afkorting SQ3R of SQRRR is afkomstig vanuit het Engels en wordt gebruikt om vijf stappen te omschrijven: Survey, Question, Read, Recite, en Review. In het Nederlands heten deze stappen Scan, Vraag, Lees, Verwoord en Leer. Lees meer over SQ3R in dit artikel.

Don’ts

Herhaaldelijk doorlezen

Een tweede herlezing levert het meeste rendement op, elke volgende herlezing heeft steeds minder rendement. Markeren en/of onderstrepen

Markeren/onderstrepen

Het kan een goede methode zijn om voor jezelf helder te krijgen wat de belangrijkste onderwerpen zijn en de rode draad van een grote hoeveelheid leerstof te arceren. Echter, het gevaar ligt op de loer dat je te veel gaat arceren omdat alles belangrijk lijkt. Daarnaast kost het relatief veel tijd en is er een risico dat de aandacht te gefocust raakt op afzonderlijke onderwerpen en de samenhang tussen onderwerpen uit het oog verloren wordt.

Tip 6. Lock je telefoon

Het klinkt als een open deur, maar deze tip blijkt vaak moeilijker in de praktijk. Het gebruiken of checken van onze telefoon zit vaak zo in ons systeem dat het verleidelijk is om af en toe even te kijken. Natuurlijk is je telefoon op stil zetten stap één. Maar nog beter zou zijn je telefoon volledig uit te schakelen of te vergrendelen (locken) voor een bepaalde tijd. Dit kan met behulp van apps, een voorbeeld hiervan is Forest. Deze app maakt het leuk om je telefoon niet te pakken: hij plant namelijk een digitale boom en zolang jij je telefoon niet gebruikt, groeit de boom. Je kunt hierbij instellen hoelang je je telefoon niet wilt gebruiken. Wanneer de tijd om is, is de boom volgroeid!

Tip 7. 10 minuten regel

Het kan soms lastig zijn te beginnen aan je studiewerk. Een trucje die je kunt proberen is de 10 minuten regel. Je spreekt met jezelf af dat je 10 minuten gaat leren. Als je er eenmaal inzit, worden het vaak meer minuten. Je maakt de uitdaging wat kleiner voor jezelf waardoor je je er makkelijker toe kunt zetten!

Tip 8. Neem veel pauzes

Je hebt vast al weleens ergens gehoord dat de gemiddelde concentratieboog 45 minuten is. Hoelang je concentratieboog is, verschilt per persoon. De ene persoon kan leerblokken van een uur aan, de ander begint misschien na 30 minuten voor zich uit te staren. Kies een leerblok dat passend is voor jou. Na dit leerblok is het belangrijk om zeker 5-10 minuten pauze te houden voor je brein. Het is beter om veel korte pauzes te nemen dan één grote. Probeer in die pauze ook écht pauze te nemen. Dat betekent niet 10 minuten op je telefoon zitten en scrollen, daarmee geef je je hersenen geen rust. Wat dan wel?

Beweging is de beste vorm van pauze. Ga even de was ophangen, doe de afwas of ruim je vaatwasser uit. Loop een rondje om de bibliotheek of je huis. Beweging zorgt voor een hoger zuurstofgehalte die je nodig hebt om je te concentreren.Hoe zorg je ervoor dat je écht pauze neemt?

Soms zit je echt even lekker in de flow en is het heel verleidelijk om door te werken. Om te zorgen dat je tijdig stopt met je werk kun je een timer zetten. Een bekende methode is de pomodoro-techniek. 

Tip 9. Mindmappen

Mindmappen kan helpen om in grote hoeveelheden leerstof overzicht te creëren. Je bent creatief bezig en stimuleert je hersenen op een andere manier dan gewoonweg leerstof ‘stampen’.

Stappenplan:

  • Schrijf de belangrijkste onderwerpen van de cursus op en gebruik voor elk hoofdonderwerp een andere kleur
  • Diep deze onderwerpen één voor één verder uit
  • Na het maken van de mindmap neem je deze zorgvuldig door

Meer weten over hoe je een mindmap maakt? Bekijk dan dit artikel.

Tip 10. Altijd blijven lachen!

Ondanks dat het natuurlijk heel leuk is iets nieuws te leren en te kunnen, is studeren niet altijd je favoriete hobby. Het is belangrijk om positief te blijven, anders wordt het alleen maar een groter obstakel. Als het even niet lukt probeer je het op een later moment nog een keer. Gun jezelf genoeg tijd en.. blijven lachen!

Meer hulp nodig?

ICM opleidingen & trainingen biedt veel trainingen die je kunnen helpen bij studeren en focussen. Bijvoorbeeld: Breintraining, Snellezen en Mindmappen, Time Management en Omgaan met chaos in je hoofd.

Bronnen

https://www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/begeleiding-advies/studentendecanen/tips-effectief-studeren

https://www.educationcorner.com/habits-of-successful-students.html

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.