De 7 succesfactoren voor werkgeluk

Iedereen heeft invloed op zijn eigen werkgeluk, hoe precies lees je bijvoorbeeld via deze 10 tips. Een juiste organisatiecontext faciliteert dit. In dit artikel lees je over onze 7 succesfactoren voor werkgeluk, gebaseerd op onze jarenlange ervaring en opgedane kennis als Great Place to Work. Met aandacht voor deze factoren help je zoveel mogelijk mensen binnen je organisatie om werkgeluk te ervaren.

7 succesfactoren voor meer kwaliteit & resultaat

Succesfactor 1: Leiderschap

Leiderschap is een drijvende kracht. Leiders inspireren anderen wanneer zij weten waar ze voor staan en dat uitdragen. Dat geeft richting en vertrouwen, bevordert betrokkenheid en samenwerkingen.

Inspireer medewerkers dan ook met de visie en waarden van de organisatie. Een doelgerichte cultuur kan alleen ontstaan als je regelmatig bij je visie stilstaat. Dankzij duidelijke doelstellingen ontstaat een kader waarin medewerkers autonoom aan de slag kunnen, toegevoegde waarde ervaren en zichtbaar bijdragen aan het hogere doel van de organisatie.

Succesfactor 2: Aandacht

Heb aandacht voor elkaar als mens (en niet alleen als medewerker). We geloven dat balans in de driehoek werk, privé en gezondheid een voorwaarde is om gelukkig te zijn in je werk en helpen elkaar daarin. Hoe staat het met jullie vitaliteitsbeleid? Geef erkenning en waardering en neem de tijd voor collega’s, klanten én partners.

Heb je door dat het met een ander wat minder gaat? Onderneem dan actie en geef de ander wat hij of zij verdient en nodig heeft. Denk mee in oplossingen en sta stil bij het effect van een kaartje of bloemetje.

Succesfactor 3: Ontwikkeling

Mensen zijn gelukkiger in hun werk als ze weten wat ze kunnen en die talenten kunnen inzetten. Geef medewerkers de ruimte talenten te ontwikkelen en laat teams elkaar hierbij helpen door een omgeving te creëren waarin het oké is om hulp te vragen en feedback te geven.

Succesfactor 4: Samen

Samen gaat over verbinding en samenwerken. Help elkaar bij het werk, start projecten over afdelingen heen en spreek elkaar aan wanneer dat nodig is. Het behalen van doelen is immers makkelijker én leuker samen dan alleen.

Onderlinge verbinding bestaat alleen als je elkaar kent. Faciliteer dit door samen te lunchen, teamuitjes te organiseren en lief en leed te delen. Wanneer je zelf open bent, is de kans een stuk groter dat een ander dat ook is.

Samen gaat zowel over intern als extern. In sommige gevallen ben je afhankelijk van andere partijen of leveranciers om je klanten optimaal te bedienen of je processen in goede banen te leiden. Creëer verbinding met je stakeholders door inzicht te krijgen in elkaars werkwijzen, af en toe een persoonlijke noot aan je communicatie toe te voegen en om feedback te vragen.

Succesfactor 5: Delen

Delen gaat over transparantie. Het delen van informatie geeft vertrouwen, veiligheid en helpt om beslissingen te maken. Delen gaat ook over verantwoordelijkheid: deel zeggenschap en besluitvorming door alle meningen boven water te krijgen. Denk ook aan het delen van kennis: bijvoorbeeld het (gratis) aanbieden van kennis en hulp om anderen te inspireren en vooruit te helpen. Want wat je geeft, krijg je terug.

Hieronder valt ook het geven van waardering en het op een juiste manier belonen van medewerkers. Een hoog salaris is geen voorwaarde voor werkgeluk, maar een te lage beloning demotiveert wel. Is er voldoende balans? Waarderen kan ook op andere, onverwachtere manieren, zoals met een kaartje of cadeautje direct na de inspanning. Dat motiveert misschien wel het meest.

Succesfactor 6: Plezier

Work hard, play hard! In- en ontspanning moet in balans zijn. Faciliteer als werkgever plezier door sociale activiteiten te organiseren, uitdagend werk te bieden en persoonlijke ontwikkeling mogelijk te maken. Aan jou om het goede voorbeeld te geven en te laten zien dat er ruimte is voor plezier!

Succesfactor 7: Vieren

Vier je successen! Dit kan niet vaak genoeg. Focus op wat goed gaat en waardeer dit, ook bij kleine successen en zéker ook in moeilijke tijden. Dit geeft een gevoel van trots, erkenning en ontspanning na inspanning. Van borrels tot bedrijfsreizen of sportieve activiteiten zoals een pingpongtoernooi: het kan niet gek genoeg.

Waarom we over werkgeluk schrijven

Wij zijn bevlogen over werkgeluk. Daarom investeren we jaarlijks in een onderzoek naar onze organisatiecultuur en organiseren we vele events, cursussen en acties rondom werkgeluk om tips en best practices te delen. Zie hier ons actuele aanbod. Alle kennis die we door de jaren heen over werkgeluk vergaarden, bundelden we tot de 7 succesfactoren in dit artikel. Zo hopen we dat voor heel werkend Nederland werkgeluk de normaalste zaak van de wereld wordt.

Meer weten over hoe we deze succesfactoren bij ICM in de praktijk brengen? Neem contact op met Lieke Bosch (lieke.bosch@icm.nl) voor praktijkvoorbeelden.


Meer in HRM