Nieuwe onderzoeksresultaten: wanneer verandert leren naar echt presteren op de werkvloer?

‘Hoe zorgen we ervoor dat het leertraject nou echt slaagt?’

Als opleidingsinstituut krijgen we deze vraag regelmatig van P&O, de HR-manager of de inkoper van organisaties. En terecht, je koopt een opleiding of training om er zoveel mogelijk profijt van te hebben. Je wilt niet alleen dat medewerkers leren, maar vooral dat ze door gedragsverandering nog beter presteren in hun werk.

Meestal is de transfer van leertrajecten van de trainingsruimte naar de werkplek echter niet zo hoog als we zouden willen zien. Vaak is het maar 20%-30% uit een leertraject dat echt wordt toegepast in het eigen werk.

Als ICM zijn we 3 jaar op rij tot Beste Opleider uitgeroepen, dus het effect van onze leertrajecten is in de werkpraktijk van onze cursisten hoger dan gemiddeld in de markt. Toch zijn wij ook erg geïnteresseerd om het rendement van onze leertrajecten nog verder te verhogen. Het liefst wil je boven de 100% terechtkomen; dat het leren nog meer heeft opgebracht voor de organisatie dan dat de investering van de training of opleiding is geweest!

De Blackbox van leren

Het probleem om het rendement van leren te beïnvloeden is dat de verbinding tussen leren en presteren nog te veel als een blackbox wordt ervaren. Vaak is het ‘op goed geluk’ wat er blijft hangen na een opleiding of training. Welke effectieve gedragsverandering van medewerkers heeft er nu echt plaatsgevonden? Ook na 6 maanden of een jaar na het leertraject? En hoe richt je als HR en management het leren in de organisatie zo in, dat die borging er wel is in het dagelijkse werk van medewerkers, zodat het rendement van opleidingen en trainingen hoog is?

Want onvoldoende inzicht in het rendement van opleidingen en trainingen zorgt ervoor dat het leren van medewerkers onder druk komt te staan. Er mag soms nog wel een training gevolgd worden, maar het liefst in korte workshops en in de avonden. HR en management voelen de druk om minder kosten te maken, maar willen ook dat de organisatie op lange termijn goed blijft presteren….

Onderzoekresultaten gepresenteerd op ATD

Om meer inzicht en grip te krijgen op het rendement van leren, heeft ICM in het voorjaar van 2016 uitgebreid onderzoek gedaan naar Transfer. Onze onderzoeksvraag was: ‘Wat zijn factoren die ervoor zorgen dat de transfer van leren naar de werkplek lukt?’.

Het onderzoeksteam van 3 mensen (Laura van den Ouden, Tim Haarlemmer en Lars Wolfkamp) heeft tijdens het onderzoek 4 bronnen geraadpleegd:

  • Wetenschappelijke literatuur over transfer
  • Interviews met leerexperts (trainers, coaches, programmaontwikkelaars)
  • Interviews met cursisten
  • Interviews met organisaties (HR en Management en de klanten van organisaties)

Wij hebben in ons onderzoek 7 factoren gevonden die de blackbox van leren naar presteren veel transparanter en dus beïnvloedbaar maakt. Deze 7 factoren hebben wij verwerkt in een 7 Succesfactoren Transfer model ©.

Dit model presenteerden wij voor het eerst gepresenteerd op de ATD in Denver in mei 2016. De ATD is de grootste internationale conferentie in het vak van leren en ontwikkelen dat jaarlijks plaatsvindt in de Verenigde Staten. In 4 dagen kunnen de 10.000 bezoekers kiezen uit 300 workshops die door sprekers worden verzorgd.

Ik was namens ICM aanwezig met een workshop over de onderzoekresultaten en het 7 Succesfactoren Transfer model ©. Graag deel ik de 7 factoren met je!7 succesfactoren voor transfer

 

In bovenstaand model zie je de 7 factoren die invloed hebben op de transfer van leren naar de werkplek. Bijvoorbeeld de betrokkenheid van de stakeholders (managers, teamgenoten) voor tijdens en na een leertraject. Een andere belangrijke factor is hoe je technologie inzet om mensen altijd en overal te laten leren, om sociale interactie te stimuleren en om leerrendement te monitoren.

De vorm van het Transfermodel is heel bewust gekozen. Wij kijken naar Transfer als een continu draaiend wiel dat afhangt van 7 deelwielen. Hoe meer elk wiel draait (dus hoe beter je stakeholders hebt betrokken of hoe makkelijk mensen gebruik maken van technologie voor 24/7 leren), hoe groter het rendement van het leren op de werkvloer is.

Hier vind je een uitgebreidere uitleg van elk van de 7 factoren:

7 succesfactoren voor transfer uitgelegd high res

Tips voor het toepassen van de 7 Succesfactoren voor Transfer

We hebben een checklist ontwikkeld waarin je een nauwkeurige analyse krijgt van het effect van leren in je organisatie en wat je op elk van de factoren kunt doen om de transfer te vergroten.

De Checklist hebben wij op de ATD in de workshop uitgedeeld, deelnemers hebben de checklist ingevuld en in groepen hun resultaten onderling vergeleken en tips gedeeld over het versterken van een factor in Transfer.

Reacties op het onderzoek naar Transfer

De workshop van ICM zat 10 minuten voor tijd vol, alle 270 plaatsen waren bezet. Dat geeft aan hoe relevant het thema van verhogen van impact van leertrajecten is in ons werk.

Na afloop van de ATD in mei hebben wij de evaluaties gekregen van de deelnemers aan de workshop. We hebben van de maximale score van 5,0 een gemiddelde score van 4,3 behaald. Een goede ontvangst dus! Uit het evaluatierapport 5 quotes van deelnemers:

quotes

 

 


Meer in HRM