Het pad naar zelfcompassie: Leer vriendelijker te zijn voor jezelf

Stel je voor dat je in staat bent om met vriendelijkheid en liefde naar jezelf te kijken, wetende dat je goed genoeg bent zoals je bent. Tijdens het webinar “Zelfcompassie, hoe kun je vriendelijker omgaan met jezelf?” bespraken Mireille Bruin, onze expert in Persoonlijke Effectiviteit en Trainen, en moderator Inger Strietman hoe je hiernaartoe werkt. Voor hen is zelfcompassie de sleutel tot het maken van keuzes die echt bij je passen. Wil jij ook meer voor jezelf kiezen? Lees dan snel het hele artikel.

Zelfcompassie

Waarom is dit zo belangrijk? Zelfcompassie stelt je in staat om een gezonde balans te vinden tussen fysiek en emotioneel welzijn. Het maakt beslissingen nemen eenvoudiger en geeft ruimte om, in alle kwetsbaarheid, werkelijk jezelf te zijn. Een gebrek aan zelfcompassie kan zich op verschillende manieren uiten: stressopbouw, overbelasting, perfectionisme, grensoverschrijding, zelfkritiek, en zelfs fysieke en emotionele instorting. Geen zorgen, hieronder ontdek je hoe we hiermee om kunnen gaan!

Piramide Model van Bateson & Dilts

Voel je je overweldigd? Ontbreekt er iets of verlang je naar meer verbinding zonder oordelen? Het Piramide Model van Bateson & Dilts kan je helpen antwoorden te vinden op deze vragen, vooral als je het samen met een vriend of vriendin verkent. Zorg dat je ontspannen bent voordat je begint. Haal diep adem en laat alle spanning los. Nu zijn we klaar om de piramide te beklimmen, van onder naar boven! Hieronder de uitleg met steeds daaronder een voorbeeldsituatie van Mireille.

  1. Omgeving: Je omgeving beïnvloedt je gedachten en gevoelens.
    • Verdiepende vragen: Wie is er bij je? Wat is de sfeer? Waar reageer je het meest op?
    • Voorbeeld: Ik woonde in Heerhugowaard, in een driekamerwoning, twee hoog. Ik was een alleenstaande moeder met mijn pasgeboren dochtertje.
  1. Gedrag: Merk op welke acties je neemt en welke je vermijdt.
    • Verdiepende vragen: Wat zijn je gewoonten? Hoe kun je ze veranderen?
    • Voorbeeld: Mijn dagen zagen er als volgt uit: De wekker ging af, dochter op de fiets naar de opvang, doorrijden, file, op het werk iets van acht gesprekken voeren, vijf uur weer naar huis, kind ophalen van de opvang, eten maken, kind naar bed. Hierin ben ik te ver gegaan, ik ging over mijn grenzen heen.
  1. Vaardigheden of Capaciteiten: Herken je zwakkere punten en ontwikkel je sterke punten.
    • Verdiepende vragen: Welke nieuwe vaardigheden wil je ontwikkelen? Hoe kun je jezelf uitdagen?
    • Voorbeeld: Ik was niet vaardig genoeg om mijn grenzen aan te geven. Ik was niet in staat om te zien dat ik aan het overcompenseren was. Ik zat heel erg dicht op de situatie, waardoor het mij niet lukte om uit te zoomen.
  1. Overtuigingen: Dit bepaalt wat je waarneemt en hoe je dit interpreteert. Het geeft aan wat je belangrijk vindt en wat je motiveert.
    • Verdiepende vragen: Waarom geloof je wat je gelooft? Welke overtuigingen helpen je vooruit en welke belemmeren je?
    • Voorbeeld: Ik was ervan overtuigd dat je pas een goede en sterke moeder was als je een voorbeeldfunctie bent. Ik moest sterk zijn en niet opgeven. Mijn drive en waarden waren te krachtig en ik wilde in van alles authentiek zijn. Op zich is dat een hele mooie intentie, maar tegelijkertijd is iets met ‘te’ of waar ‘alles’ voor staat, niet altijd goed.
  1. Identiteit: Definieer jezelf los van externe verwachtingen.
    • Verdiepende vragen: Wat maakt jou uniek? Hoe kun je meer in lijn komen met je ware zelf?
    • Voorbeeld: Wie ben ik dan? Ik ben mens of menselijkheid. Maar toen voelde ik mij helaas net een robot. Ik ben een moeder, ik hoor er te zijn voor mijn dochter en haar veiligheid te bieden.
  1. Missie of Doel: Formuleer een heldere missie die je helpt op koers te blijven.
    • Verdiepende vragen: Wat is je hogere doel? Hoe kun je bijdragen aan iets groters dan jezelf?
    • Voorbeeld: Maar mijn missie is denk ik toch: Liefde. Dat is het eerste wat in me opkomt. Ik wil liefde geven aan mijn dochter, fundering creëren. Ik wil dat ik iets achterlaat voor mijn dochter.

Het model helpt om de diepere intentie te ontdekken voor waarom je bepaalde dingen doet. Het is een reis naar een leven van meer vervulling en authenticiteit. Dus, klaar om op ontdekkingsreis te gaan? Op naar de top!

Tip: Maak vloerankers door de namen van de verschillende niveaus op te schrijven op verschillende papiertjes en leg ze in de juiste volgorde op de grond, zodat je er fysiek doorheen loopt.

Gevoelige snaar geraakt

Hooggevoeligheid (HSP), ook wel bekend als Highly Sensitive Person, is een term die in 1996 werd geïntroduceerd door psycholoog Elaine Aron. Ongeveer 20% van de bevolking wordt als hooggevoelig beschouwd, wat betekent dat ongeveer één op de vijf mensen in Nederland hooggevoelig is.

De kenmerken van HSP kunnen zowel positief als negatief worden ervaren. Hieronder een paar op een rijtje:

  • Diepgaande verwerking van informatie: Hooggevoelige personen nemen prikkels uit hun omgeving intenser waar en verwerken deze diepgaand.
  • Sterke gevoeligheid voor prikkels uit de omgeving: Geluiden, geuren, licht en andere externe prikkels hebben een grotere impact op HSP’s.
  • Intenser emotioneel reactievermogen: Hooggevoelige mensen ervaren emoties dieper en intenser.

HSP’s hebben vaak moeite met overmatige prikkels en vermijden deze graag. Aan de andere kant hebben High Sensation Seekers (HSS) juist de neiging om prikkels op te zoeken en sensatie te ervaren. Wanneer iemand zowel hooggevoelig als een sensatiezoeker is, ontstaat er een interessante combinatie: een voet op het gaspedaal en een voet op de rem. Deze paradox kan soms tot uitdagingen leiden. Herkenbaar? Bekijk dan deze 5 tips!

Ademhalingsoefeningen en affirmaties voor innerlijke kracht

Ademhaling is iets wat je altijd bij je draagt en wat je op elk moment kunt toepassen. Probeer eens deze twee oefeningen: Ten eerste, laat alles los wat je weet, vraag je lichaam om te ontspannen en adem diep in vanuit je buik. Voel de kracht van je ademhaling terwijl je van moment naar moment gaat. En ten tweede, sta op, adem diep in via je neus of mond, en beweeg je hoofd naar achteren, naar links en naar rechts terwijl je extra inademt. Adem dan weer rustig uit. Deze oefeningen kunnen je helpen om meer rust te ervaren en zelfcompassie in je leven te brengen.

Versterk je positieve gedachten met krachtige affirmaties! Neem elke dag even de tijd om jezelf te bekrachtigen. Sta voor de spiegel, kijk jezelf recht in de ogen en zeg met overtuiging: ‘Je bent trots op wie je bent’, ‘Je bent goed genoeg’, ‘Je verdient liefde’, ‘Je houdt van jezelf’. Herhaal deze affirmaties dagelijks in de tegenwoordige tijd en zie hoe je mindset en gedrag positief worden beïnvloed!”

Zou je nog meer rust willen ervaren na dit artikel, bekijk dan deze training van ICM: Omgaan met chaos in je hoofd. Ben je benieuwd om verder te ontdekken wie je werkelijk bent, bekijk dan dit 3-daagse event op 20 september, 18 oktober en 29 november. Of wil je actief je talent leren ontwikkelen? Bekijk dan deze ICM training: Effectief ontwikkelen van je talent.

Wist je dat?

Dit is een van de drie artikelen van de webinar reeks: het Groeiprogramma. Bekijk hier de andere twee artikelen!