SEO (Zoekmachineoptimalisatie): wat is het en hoe pas je het toe?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit gaat over het optimaliseren van websites en webpagina’s, zodat deze hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) verschijnen. Met SEO kun je dus meer verkeer naar je website genereren. Hoe werkt dit optimaliseren? Welke factoren zijn hierbij belangrijk? En wat moet je vooral niet doen? Martijn Baten, online marketing specialist en ICM-trainer van onder andere de training SEO (Zoekmachineoptimalisatie), vertelt je er in dit artikel alles over.

Martijn, wat is in jouw ogen goede SEO?

“Ik denk dat goede SEO ervoor zorgt dat jij op de plek bent waar jouw potentiële bezoeker je zoekt. Dat houdt in dat als ik zoek naar een training over leiderschap, ik ICM dan kan vinden. Of als ik wil weten hoe ik een leuk verjaardagsfeestje voor mijn kind organiseer, dat ik daar een goed artikel met passende inspiratie over tegenkom. Goede SEO houdt dus eigenlijk in dat als iemand zoekt met een bepaalde vraag, de artikelen die deze vraag goed beantwoorden bovenaan in de zoekresultaten staan.

Mensen raadplegen vaak eerst Google voordat ze actie ondernemen. Bijvoorbeeld als iemand gezonder wil eten, of een nieuwe auto nodig heeft. Dat zijn momenten dat je doelgroep je nodig heeft. Ga dus na: wat zijn de vragen van potentiële klanten? Want zijn de problemen en de onzekerheden? Begrijp wat de zoeker nodig heeft en wordt daarop zichtbaar. Dat is echt de basis.”

Welke factoren zijn belangrijk bij goede SEO?

Onpage-optimalization
“SEO bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste is er de content-kant, ook wel de onpage-optimalization genoemd. Dit gaat over hoe je de zoekwoorden waarop de klant zoekt in je content laat terugkomen. Zoekwoordonderzoek is hierbij erg belangrijk. Ik laat mijn cursisten altijd kennismaken met tools zoals Ubersuggest of Semrush, die je hierbij goed helpen. Mik bij je zoekwoordonderzoek op zogeheten longtail zoektermen, dit is met name zinvol als je site nog relatief nieuw is. Longtail zoektermen zijn lange, specifieke zoektermen waarmee je makkelijker hoog in de zoekresultaten komt. Probeer dus bijvoorbeeld niet te ranken op het zoekwoord ‘skibroek’ maar eerder op de zoekterm ‘rode skibroek van Nike’.”

Techniek
“Ten tweede heb je de techniek-kant van SEO: zoals de laadsnelheid, het beveiligingscertificaat en de mobiele optimalisatie. Veel mensen weten het niet, maar zoekmachines geven de voorkeur aan websites die een goede mobiele gebruikersbeleving bieden. Stel dat je een café of restaurant hebt, dan móet je site goed werken op telefoons. Mensen die spontaan uiteten gaan, zoeken namelijk vaak buiten op hun telefoon naar restaurants. Een menukaart moet dan wel goed leesbaar zijn. Ook een korte laadtijd en een beveiligingscertificaat zijn prettig voor de bezoeker, dus beloont Google dat met een hogere ranking. De technische kant is meestal wel de meest ingewikkelde.”

Offpage-optimalization
“Ten slotte heb je nog de offpage-kant van SEO: de autoriteit van je site. Een zoekmachine ziet het internet als een web van verbindingen. Zijn er veel andere sites die linken naar jouw website, dan ziet Google jouw site als relevant. Hoe sterker de autoriteit van de verwijzende site, hoe waardevoller Google jouw site inschat en daar past het de rangschikking op aan.”

SEO vergt tijd en inzet

“In de training SEO (Zoekmachineoptimalisatie) van ICM gaan we in op alle drie de onderdelen. De nadruk ligt hierbij op de contentkant, want daar heb je in de eerste instantie de meeste grip op en goede content is de basis van goede SEO.

Je kunt op één van de drie gebieden alles perfect doen, maar als je op de andere onderdelen nalatig bent, beïnvloedt dat je positie in de zoekresultaten. Andere sites kunnen minder goede content hebben maar alsnog hoger in de resultaten eindigen omdat ze toevallig een hogere autoriteit of betere techniek hebben.

Goede SEO heeft tijd en inzet nodig. Vanwege de verwerkingstijd van Google kan het maanden duren voordat je pagina goed rankt. Geduld is dus een schone zaak.”

Wat vind jij mooi aan SEO?

“Als je goede SEO toepast kun je daar jarenlang plezier van hebben. Op één van mijn websites komen nog steeds bezoekers binnen op blogs uit 2014. Wie snel zichtbaar wil zijn op Google kan advertenties inkopen, maar dat kan veel geld kosten. Bovendien leveren deze slechts voor de korte termijn resultaat op. Je moet er tijd en moeite instoppen, maar goede SEO levert op de lange termijn veel waarde op voor je website.”

Wat zijn veelgemaakte SEO-fouten?

“Het komt veel voor dat tekstschrijvers focussen op de zoekmachine in plaats van op de eindgebruiker. Bijvoorbeeld door de tekst helemaal vol te zetten met de zoektermen waarop de schrijver gevonden wil worden. De tekst wordt hierdoor minder goed leesbaar en sluit dus minder aan bij waar de klant naar op zoek is. Die wil een goed antwoord op zijn vraag, en niet duizend keer hetzelfde trefwoord teruglezen. Goed geoptimaliseerde content is dus nodig, maar laat het niet doorschieten naar de verkeerde kant. Onthoud altijd dat je voor mensen schrijft, en niet voor een zoekmachine.

Ook zie je dat websites betalen of links ruilen om links naar hun website te creëren, in de hoop daarmee hun websiteautoriteit te versterken. Dit werkt beperkt. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk verwijzingen naar je website hebt, maar dat het relevante verwijzingen zijn. Denk ook hierbij weer aan de bezoeker: heeft die persoon er wat aan om naar jouw pagina doorverwezen te worden? Voor een waardevolle link naar jouw website kun je beter een samenwerking met een website in dezelfde niche aangaan, of gaan gastbloggen.”

Je hoort weleens dat de beste SEO geen SEO is. Hoe denk jij daarover?

“Dit kan deels waar zijn. Je kunt namelijk ook ‘per ongeluk’ aan goede SEO doen. Wie van nature zijn publiek goed begrijpt en écht vanuit de klantbehoefte schrijft, kan zeker bezoekers trekken.

Toch zal je, als je je vindbaarheid wilt verbeteren, aandacht moeten besteden aan de andere twee factoren: de technische kant en de autoriteitsstatus. Anders laat je kansen liggen en verlies je van de concurrentie die wel tijd besteedt aan alle drie de onderdelen. Daarom kijken we in de training naar alle facetten.”

Wat is de meerwaarde van de training SEO (Zoekmachineoptimalisatie) bij ICM?

“We gaan op een zeer praktijkgerichte manier in op de alle drie de facetten die belangrijk zijn voor SEO. Je krijgt handvatten aangereikt om direct toe te gaan passen. Tijdens de bijeenkomsten gaan we echt al aan de slag met onpage-seo en tussen de bijeenkomsten door maak je een SEO-plan voor de drie facetten, om uiteindelijk zelf uit te kunnen werken. Dus dan gaat het concreet over welke pagina’s je moet aanpassen, hoe je dat kunt gaan doen, hoe je de autoriteit versterkt, hoe je de techniek verbetert, over welke onderwerpen je kunt bloggen en nog veel meer. Aan het eind van de training loop je weg met een concreet stappenplan en kun je direct aan de slag. Het doel is om cursisten alles wat nodig is te geven om hun weg te vinden in de SEO.”

Voor wie is deze training geschikt?

“Voor een grote doelgroep: iedereen die praktisch aan de slag wil met SEO. Dit zijn met name mensen die een eigen bedrijf en/of website hebben en mensen die in de marketing en communicatie werken. Eigenlijk iedereen die als doel heeft beter vindbaar en zichtbaar te worden in de zoekmachines.”

Kun je ook met meedoen als je geen eigen website hebt?

“Ja. Toegang tot een eigen site is wenselijk voor de opdrachten die we tijdens de les doen, maar niet per se nodig. Voor de huiswerkopdracht krijgen de deelnemers een fictieve site om mee te werken.”

Wil jij ook beter scoren in zoekmachines? Bekijk dan hier onze SEO-training.

Benieuwd naar Martijn als trainer? In dit artikel lees je meer over Martijn.