Win-win in elke situatie met Geweldloze Communicatie

Met Geweldloze Communicatie kun je meer bereiken dan de naam impliceert. Het zorgt namelijk niet alleen voor minder conflict, maar ook voor meer verbinding en afstemming – voorbij het compromis. Onze communicatietrainer Marlous Donker deelde onlangs haar tips met Springest en je leest ze nu hier op ons blog. Zo kun jij ook leren geweldloos te communiceren.

Geweldloze Communicatie, beter bekend in het Engels als Non-Violent Communication (NVC), is een vaardigheid waar de laatste tijd steeds meer belangstelling voor is. Maar wat maakt deze skill juist nu zo relevant? Marlous legt uit wat het inhoudt en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt. 

Wat wordt er precies bedoeld met “Geweldloze Communicatie”?

Geweldloze Communicatie is communiceren vanuit het principe van onvoorwaardelijke acceptatie van elkaar en elkaars standpunten. Marlous legt het uit als ‘communiceren vanuit je hart’: “De grondlegger van Geweldloos Communiceren, Marshall Rosenberg, werkt met de giraf en de jakhals als metaforen. De giraf staat symbool voor geweldloos communiceren (de taal van het hart), omdat giraffen het grootste hart hebben van alle landdieren. De jakhals staat symbool voor de taal van geweld, omdat een van de betekenissen van het Engelse woord ‘jackal’ een schurkachtig mens is.

Wij mensen hebben allemaal een giraf en een jakhals in ons. Praten als een jakhals gaat ons over het algemeen gemakkelijk af. We interpreteren, maken verwijten, veroordelen, overtuigen, willen gelijk hebben en we manipuleren. Ons uitdrukken op de verbindende manier van de giraf vraagt wat meer bewustzijn. Dat gaat over objectief waarnemen, wederzijds respect en betrokkenheid tonen en open en eerlijk zijn over je eigen gevoelens. Mijn doel als trainer is om na drie dagen mijn twaalf deelnemers als twaalf giraffen de wereld in te sturen.”

Wat maakt Geweldloos Communiceren nu zo’n belangrijke skill?

Marlous: “We willen allemaal gezien en gehoord worden. Bij Geweldloze Communicatie staat dat centraal. Maar hoe doe je dat nou? Hoe kun je nou echt naast iemand staan en bij iemand zijn? Zonder hem of haar advies te geven of te overladen met open vragen (dat krijg je bijvoorbeeld als coach erg aangeleerd)? Soms is het genoeg om gewoon alleen maar te horen hoe het met iemand is of te horen waar iemand behoefte aan heeft.”

Wat is de belangrijkste les die je deelnemers wilt meegeven?

Het model van Geweldloze Communicatie bestaat uit vier elementen: waarneming, gevoelens, behoeften en verzoeken. De een heeft moeite met het doen van een feitelijke waarneming, de ander vindt het moeilijk om bij z’n emoties te komen en weer een ander vindt het lastig om te herkennen welke behoefte er onder zijn of haar emoties ligt. Mijn belangrijkste les is dat je de tijd neemt om dit model je eigen te maken. Dit is niet gemakkelijk en ook niet iets wat je in drie dagen kunt leren. In de training geef ik een heleboel tools mee voor in je toolbox. Maar uiteindelijk is Geweldloze Communicatie iets waar je dag in en dag uit mee kunt en moet oefenen,” aldus Marlous.

Welke tip zou je als eerste geven aan iemand die geweldloos wil leren communiceren?

Marlous: “Ik denk dat het allerbelangrijkste voor Geweldloze Communicatie kwetsbaarheid is. Mijn tip is dan ook: stel je kwetsbaar op. Kwetsbaarheid gaat over je emoties, maar ook over het  benoemen van je behoeftes. Tijdens mijn trainingen geef ik zelf het voorbeeld. Ik start de eerste dag door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Nou! Ik merk dat ik het ongelooflijk spannend vind om hier nu voor jullie te staan, of via mijn laptopscherm. Ik merk dat mijn hartslag echt in mijn keel zit.’ Daarmee creëer ik veiligheid, maar benoem ik ook mijn eigen emoties en stel ik me kwetsbaar op. En dat nodigt deelnemers uit om hetzelfde te doen.”

Meer leren? Lees het originele artikel over Geweldloos Communiceren met twee andere trainers op het blog van Springest, of meld je direct aan voor de training van Marlous.

Direct aan de slag?

Bij ICM kun je de driedaagse training Geweldloze Communicatie volgen. Hierin wordt het geweldloos communiceren-model van grondlegger Marshall Rosenberg behandeld en in de praktijk gebracht. De training is bestemd voor iedereen die het beste uit relaties met anderen wil halen, maar wel eens vastloopt in gesprekken. Marlous: “In de training maken we de stap van het hoofd naar het hart. Wat voel je als je een bepaald gesprek ingaat? En welke emotie zit daar nou onder? De focus verschuiven naar je gevoelens is vaak de grootste en moeilijkste stap.”

Deelnemers over de training met Marlous Donker:

“Erg veel geleerd. Niet alleen over de methode van geweldloze communicatie maar ook over bewustzijn. Marlous is daarnaast een prettige, aardige vrouw die de ander goed aan het denken zet. Ze is deskundig en past gewoon bij het onderwerp.” 

Lees meer ervaringen.