Ontwikkelgesprekken voeren: hoe pak je dat als leidinggevende aan?

Ontwikkelgesprekken helpen om de talenten en ambities van je medewerkers te ontdekken, te stimuleren en te benutten. Maar hoe voer je een goed ontwikkelgesprek? Waarom is het belangrijk? Welke soorten ontwikkelgesprekken zijn er eigenlijk? En waar moet je als leidinggevende op letten tijdens een ontwikkelgesprek?

Wat is een ontwikkelgesprek?

Een ontwikkelgesprek is een gesprek tussen medewerker en leidinggevende waarin de persoonlijke groei van de medewerker centraal staat. Het grote verschil met een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek is dat de medewerker zelf met ideeën en doelen komt om zich te ontwikkelen. Daarnaast focust een ontwikkelgesprek zich voornamelijk op de toekomst, waar je bij een functioneringsgesprek terugblikt op een bepaalde periode. Het gesprek draait om de wensen en leerdoelen van de medewerker, en wat hij of zij wil bereiken of ontwikkelen. De doelen worden uitgewerkt in een plan dat bestaat uit concrete ontwikkeldoelen.

Er is geen vaste regel over hoe vaak per jaar je een ontwikkelgesprek voert, maar het is aanbevolen om het minstens eenmaal per jaar te doen. Sommige organisaties kiezen ervoor om twee keer per jaar of zelfs elk kwartaal een ontwikkelgesprek te houden. Wanneer je kiest voor meer gesprekken, kun je gemakkelijk bijsturen en ondersteunen waar nodig.

Het belang van een ontwikkelgesprek

Er zijn verschillende redenen waarom het goed is regelmatig ontwikkelgesprekken te voeren met je medewerkers. Een ontwikkelgesprek heeft als voornaamste doel om de medewerker op een systematische manier te laten nadenken over zijn of haar ontwikkelbehoeften en hier als leidinggevende inzicht in verkrijgen. Een ontwikkelgesprek stimuleert én motiveert de medewerker en draagt daarom bij aan de groei van de medewerker en de organisatie.

Andere doelen van een ontwikkelgesprek:

  • De competenties en talenten van de medewerkers optimaal benutten, wat bijdraagt aan werkgeluk van de medewerker en groei van de organisatie
  • Investeren in de medewerkers en rekening houden met hun persoonlijke doelen en belangen
  • De verwachtingen van beide partijen verduidelijken
  • Inzicht verkrijgen in welke competenties de medewerker nog verder dient te ontwikkelen
  • Ontdekken wat de medewerker nodig heeft om in de toekomst de functie te blijven uitvoeren
  • Medewerkers langer behouden in de organisatie

Verschillende vormen van ontwikkelgesprekken

Afhankelijk van het doel, de context en de behoeften van medewerker en leidinggevende, zijn er verschillende vormen van ontwikkelgesprekken:

Het POP-gesprek (persoonlijk ontwikkelplan gesprek)

Het POP-gesprek is een gesprek waarin je als leidinggevende met de medewerker bespreekt wat zijn of haar persoonlijke doelen zijn en wat de ontwikkelbehoefte is om deze doelen te bereiken, binnen het kader van de organisatiedoelstellingen. Dit gesprek is gericht op de toekomst en geeft de medewerker de regie over zijn of haar eigen ontwikkeling.

Doel: Inspireren en motiveren

Het planningsgesprek

Het planningsgesprek is een gesprek waarin leidinggevende en medewerker samen afspraken maken over de activiteiten en werkzaamheden die de medewerker wil gaan verrichten. Ook maak je afspraken over welke resultaten de medewerker wil behalen in de komende periode. Dit gesprek is gericht op het afstemmen en concretiseren van verwachtingen.

Doel: Concretiseren van verwachtingen, afstemmen van prioriteiten en scheppen van duidelijkheid en commitment

Het voortgangsgesprek

Tijdens het voortgangsgesprek worden de in het planningsgesprek besproken doelen en resultaten geëvalueerd. Hierbij is er een mogelijkheid om de medewerker feedback te geven en eventuele knelpunten te bespreken.

Doel: Monitoren van de voortgang, stimuleren motivatie en bevorderen samenwerking

Het toekomstgesprek

In een toekomstgesprek bespreek je met de medewerker wat de mogelijkheden zijn voor de loopbaan van de medewerker, zowel binnen als buiten de organisatie.

Doel: Stimuleren van ambitie, vergroten van zelfinzicht

Waar moet je op letten als leidinggevende in een ontwikkelgesprek?

Laat de werknemer de regie nemen

Als leidinggevende is het verleidelijk om de regie te nemen in een ontwikkelgesprek. Het kan zijn dat je als leidinggevende zelf ideeën hebt waarin de medewerker zich kan of moet ontwikkelen. Echter, leren en ontwikkelen is vooral effectief als het uit de medewerker zelf komt. De medewerker moet zelf intrinsieke motivatie hebben voor de gestelde doelen. Laat de regie dus voornamelijk bij de medewerker zelf!

Creëer een veilige en open sfeer

Het is belangrijk dat de medewerker zich op zijn of haar gemak voelt. Je kunt hierbij helpen door actief en empathisch te luisteren en actief vragen te stellen.

Maak concrete afspraken

Aan het einde van het gesprek moet je samen met de medewerker concrete en haalbare afspraken maken over de vervolgstappen. Het beste is om de medewerker zijn of haar doelen SMART te formuleren. Leg deze afspraken schriftelijk vast en plan een moment om te evalueren.

Training

In de ICM training Ontwikkelgesprekken voeren leer je de vaardigheden en technieken om effectieve en motiverende ontwikkelgesprekken te voeren met je teamleden. Je oefent met praktijkgerichte cases en krijgt persoonlijke feedback van een ervaren trainer. Zo vergroot je je zelfvertrouwen en impact als leidinggevende!

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake of bel direct met een van onze studieadviseurs via 030-2919888.