HR-medewerker worden: wat houdt dat in?

Wil je je ontwikkelen op het gebied van HR of Personeelszaken en ben je benieuwd of de functie van HR-medewerker bij jou past? Wat voor taken voer je als HR-medewerker eigenlijk uit? Welke competenties zijn handig om te hebben? En wat zijn de doorgroeimogelijkheden als HR-medewerker? Je leest het hier. 

Wat doet een HR-medewerker?

Wat zijn de taken van een HR-medewerker? De verantwoordelijkheden en taken van een HR-medewerker zijn breed en veelzijdig maar zijn altijd gefocust op de medewerker binnen de organisatie waar je werkt. Binnen iedere organisatie ziet de functie van HR-medewerker er anders uit, maar over het algemeen houdt de HR-medewerker zich bezig met de volgende taken:

  • Het werven en selecteren van medewerkers.
  • Het verwerken van de personeels- en salarisadministratie.
  • Vraagbaak voor medewerkers over beleid en regelgeving zoals verlof, verzuim en CAO vragen.
  • Het adviseren en ondersteunen bij de uitstroom van personeel.
  • Faciliteren bij diverse HR-instrumenten zoals ontwikkeling, vitaliteit en beoordelingsgesprekken.

Als startende HR-medewerker zul je je in het begin vooral ontfermen over het administreren van personeelsinformatie en de regelgeving voor personeel. Je voert bijvoorbeeld mutaties in, stelt contracten en brieven op en verwerkt verzuimmeldingen. Daarnaast vervullen startende HR-medewerkers een ondersteunende rol bij de overige werkzaamheden die hierboven beschreven zijn.

Met wie werk je als HR-medewerker samen?

Als HR-medewerker ben je onderdeel van de HR-afdeling. Afhankelijk van hoe groot de organisatie is waarvoor je werkt, werk je samen met andere HR-medewerker(s) en HR-adviseur(s) of managers. Verder werk je als HR-medewerker natuurlijk veel samen met de medewerkers in je organisatie, waarvoor je als eerste aanspreekpunt dient.

Welke competenties heb je nodig als HR-medewerker?

Voor een functie als HR-medewerker heb je verschillende competenties nodig. Omdat je het eerste aanspreekpunt bent voor medewerkers, is het fijn dat je een service- en oplossingsgerichte werkhouding hebt. Verder zijn belangrijke competenties voor HR-medewerkers:

  • Accuratesse
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Luisteren
  • Communicatief vaardig
  • Secuur
  • Loyaal

Welke voorkennis of ervaring heb je nodig om HR-medewerker te worden?

De meeste organisaties geven de voorkeur aan iemand met een afgeronde mbo- of hbo-opleiding in de richting van Human Resource Management. Mocht je geen HRM-opleiding op zak hebben, dan kun je je ook zelfstandig laten omscholen of doorgroeien tot HR-medewerker. Hieronder lees je hoe je dat kunt doen.

Hoe kan ik me omscholen of ontwikkelen tot HR-medewerker?

In de 4 maanden durende Basisopleiding Personeelszaken behandelen we de belangrijkste onderwerpen op het gebied van personeel en organisatie. Het is een praktijkgerichte opleiding waarin je kennismaakt met de belangrijkste facetten van personeelszaken. Tijdens de opleiding til je met behulp van oefeningen je kennis en inzicht in personeelszaken naar een hoger niveau. Tot slot is er veel ruimte voor discussie, zo kun je ook jouw eigen casussen inbrengen en bespreken!

Na de basisopleiding personeelszaken kun je jezelf een allround HR-medewerker of HR-assistent noemen. Je hebt dan een ondersteunende HR-functie waarbij je voornamelijk operationeel aan de slag gaat. Dat betekent onder andere dat je vragen beantwoordt over personeelsbeleid, dat je eerste aanspreekpunt voor medewerkers bent en je bezighoudt met verzuim, werving en selectie.

Voor wie is de Basisopleiding Personeelszaken geschikt?

De Basisopleiding Personeelszaken is geschikt voor diegenen die kennis willen maken met alle facetten op het gebied van personeel en organisatie. Je bent reeds werkzaam binnen dit vakgebied, voert deeltaken uit of je wilt in de toekomst een HR-functie vervullen. Tijd voor een carrièreswitch? De opleiding is ook geschikt voor omscholers. Zeker weten of dit iets voor jou is? Deel jouw leerdoelen met een van onze gespecialiseerde studieadviseurs, dan helpen zij je graag! Onze studieadviseurs zoeken passende mogelijkheden voor je en nemen persoonlijk contact met je op voor overleg. Klik hier voor een persoonlijke intake.

Doorgroeimogelijkheden

Als je wilt doorgroeien als HR-medewerker en je meer wilt bezighouden met tactische en/of strategische zaken rondom HR zijn er verschillende mogelijkheden. In de opleiding Personeelsmanagement verdiep je je bijvoorbeeld meer in de organisatorische, maatschappelijke en strategische vraagstukken die schuilgaan achter een succesvol personeelsbeleid. Na die opleiding kun je jezelf HR-adviseur noemen. Je werkzaamheden bestaan dan bijvoorbeeld uit HR-advies geven aan leidinggevenden, verzuimprotocollen maken, HR-processen vormgeven en het ontwikkelen van een langetermijnvisie op het omgaan met personeel.

Je kunt ook gaan voor een meer specialistische rol, bijvoorbeeld verzuimcasemanager. Je kunt daarvoor de training effectieve verzuimbegeleiding en re-integratie volgen.