Het verschil tussen visie, missie en strategie en waarom ze belangrijk zijn voor jouw organisatie
De woorden missie en visie worden vaak in één adem genoemd. Als je dacht dat een visie of missie zo geschreven zijn, heb je het mis. Het is belangrijk om als organisatie aandacht te besteden aan de visie en missie, want dit komt de strategie ten goede. Maar waar begin je? En wat is het verschil tussen visie, missie en strategie precies?
Het verschil tussen missie, visie en strategie
Wat is een missie?
Met een missie geeft een organisatie aan wat haar bestaansgrond is. Het geeft op een heldere en inspirerende wijze aan wat de idealen van een organisatie zijn. Het geeft in essentie weer wat de toegevoegde bijdrage aan alle relevante belanghebbenden is. Een missie:
- …hoeft niet per se uniek te zijn, als het maar echt is
- …wordt idealiter in heel de organisatie zo gevoeld
- …biedt de leidraad voor organisatorisch handelen
Dit noemen ze ook wel de why. Waarom besta je als organisatie?
Een missie verander je niet zo snel. Veel bedrijven kiezen ervoor om hun missie te verpakken in een mission statement. Dit beschrijft de basisfilosofie van een organisatie in één kernachtige alinea.
Voorbeeld: “Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen.”
Wat is een visie?
Andere woorden voor visie zijn ‘zicht’ of ‘kijk op’. De visie beschrijft vaak hetgeen wat een organisatie beoogt te veranderen in de samenleving of industrie, maar voornamelijk hoe (how) ze dat willen bewerkstelligen. Het geeft aan waar de mensen van de organisatie voor gaan en wat hun droom in de toekomst is.
Voorbeeld: “Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.”
Hieronder vind je per begrip de kenmerken die erbij horen. Deze opsomming geeft richting om te komen tot een visie en missie.
Missie | Visie |
Why? | How? |
Het hogere doel | Het gewaagde doel |
Waar staan we voor? | Waar gaan we voor? |
Identiteit, waarden | Toekomst, droom |
In principe tijdloos | Voor bepaalde periode/meerdere jaren |
Wat is een strategie?
In de strategie wordt beschreven hoe je de visie gaat verwezenlijken. Maak de visie die je opgesteld hebt concreet en werk een actieplan uit. Wat (what) ga je doen, wat zijn de doelen en wie doet wat?
De organisatiedoelstellingen die voortvloeien uit de strategie geven richting aan alle afdelingen. Een visie en missie helpen om een goede strategie neer te zetten, maar zijn pas succesvol als ze organisatiebreed gedragen worden. Je zou het ook een ‘collectieve ambitie’ kunnen noemen. De medewerkers kunnen hierdoor samenwerken met een gezamenlijk doel voor ogen.
Het belang van visie, missie en strategie
-
Het creëert betekenis
Een visie en missie creëren een betekenisvol kader waardoor mensen zich kunnen oriënteren. Het stelt ze in staat te begrijpen wat er om hen heen gebeurt. Ze snappen beter waarom er veranderingen plaatsvinden en ze kunnen daar vervolgens hun eigen besluiten en prioriteiten op afstemmen.
-
Het geeft richting
Het geeft één of meerdere einddoelen om na te streven en daarmee een richtinggevend kompas. Dit helpt teams en individuele medewerkers helder te krijgen wat hun rol en bijdrage daarin en daaraan is. Het geeft dus richting en betekenis aan het dagelijks handelen.
-
Het verbindt mensen
Het verbindt mensen door middel van doelen, gedeelde waarden en kernkwaliteiten.
-
Het zet mensen in beweging
Het zet aan tot bepaald gedrag en probeert mensen op een positieve manier in beweging te krijgen.
Stappenplan om een visie, missie en strategie te formuleren
Op deze website vind je een concreet stappenplan om een visie, missie en strategie te formuleren voor jouw organisatie.
Behoefte aan meer verdieping en begeleiding?
Wil je onder begeleiding van een ervaren trainer aan de slag met het formuleren van een visie, missie en/of strategie voor jouw organisatie? Dat kan bijvoorbeeld in de training Strategisch Management. Naast dat je een succesvolle strategie bepaalt, vertaal je deze ook naar concrete acties.