Wat is een Employee Journey en hoe breng je hem in kaart?

In organisaties is de employee journey van groot belang: hoe trek je medewerkers aan, hoe houd je ze vast en hoe zorg je voor een prettig vertrek? Als dit nog onbeantwoorde vraagstukken zijn binnen jouw organisatie is het waardevol om de employee journey onder de loep te nemen. ICM lanceerde daarom de training Employee Journey. Maar wat is een employee journey eigenlijk en hoe breng je hem in kaart?

Op reis binnen jouw organisatie: wat is een employee journey?

Simpel gezegd is een employee journey de reis die (potentiële) medewerkers afleggen binnen jouw organisatie van begin tot eind. Deze reis is ruwweg op te delen in drie belangrijke punten:

  1. Oriëntatie en sollicitatie;
  2. Werkzaam zijn binnen de organisatie;
  3. Uitstroom/vertrek.

Hierbij gaat het om meer dan het organiseren van activiteiten buiten werktijd of gezellige lunchpauzes. De kern van een positieve employee journey is het continu faciliteren van (doorgroei)mogelijkheden en succes, het verbeteren van vitaliteit en het ondersteunen van de mentale gezondheid van de medewerker.

De belangrijkste contactmomenten

Wanneer je je employee journey in kaart wilt brengen, kun je rekening houden met een aantal belangrijke contactmomenten. Wanneer speel je als organisatie een extra belangrijke rol in het contact met je (potentiële) medewerkers? En hoe pak je deze contactmomenten aan?

Er zijn natuurlijk vele contactmomenten tussen een medewerker en het bedrijf, maar op deze zes momenten heb je als organisatie een grote verantwoordelijkheid:

Oriëntatie en sollicitatie:

  1. Zichtbaarheid. Als werkgever is het belangrijk dat je het verhaal van jouw organisatie en de daar bijbehorende beloftes helder hebt en deze duidelijk uitdraagt naar externe partijen. Werknemers moeten hier immers op afkomen en je wilt je als organisatie gunstig profileren ten opzichte van eventuele concurrenten.
  2. Preboarding. Zorg ervoor dat je nieuwe medewerker zich al thuis voelt voordat hij of zij begint. Oftewel: zorg voor een succesvolle preboarding. Informeer je nieuwe medewerker over de functie, de organisatie en de cultuur. Stuur een persoonlijke uitnodiging voor de eerste dag, een welkomstpakket of een introductiemail. Regel ook alle praktische zaken, zoals contracten, benodigdheden zoals een laptop en/of telefoon en toegang tot systemen. Zo zorg je voor een soepele start en een positieve eerste indruk.

Werkzaam zijn binnen de organisatie:

  1. Onboarding. Onboarding betreft het integratieproces van een nieuwe medewerker in de organisatie, zowel op sociaal vlak als op het gebied van prestatie en ambitie. Een nieuwe medewerker sluit het liefst op alle vlakken zo goed mogelijk aan, want dan is de kans groter dat diegene blijft plakken! Wijs bijvoorbeeld een buddy toe, plan regelmatig voortgangsgesprekken en verzorg teamuitjes.
  2. Reboarding/crossboarding. Wanneer een bestaande medewerker terugkeert naar de organisatie na een periode van afwezigheid (reboarding) of doorgroeit naar een andere afdeling binnen de organisatie (crossboarding), wil je deze veranderingen optimaal ondersteunen. Het is belangrijk dat medewerkers zich gesteund voelen in hun ontwikkelingen; dit werkt motiverend en creëert loyaliteit.

Uitstroom/vertrek:

  1. Afscheid. Het woord zegt het al; het vijfde contactmoment gaat om het vertrek van een werknemer, om wat voor reden dan ook. Je wilt de relatie natuurlijk goed afsluiten en eventuele feedback van je werknemer meenemen voor de toekomst. Een exitgesprek, afscheidsborrel of een cadeau zijn mooie gebaren.
  2. Alumni-activiteiten. Zelfs na een afscheid is het goed om het contact met oud-werknemers warm te houden. Zo behoud je loyaliteit, breid je je netwerk uit en maak je een eventuele terugkeer mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een reünie organiseren of een periodieke nieuwsbrief versturen.

Een stevig fundament

Voordat je begint aan het optimaliseren van de employee journey is het advies om al een stevig fundament te hebben in de organisatie. Dit betekent dat je talent moet herkennen en benutten, zowel bij je huidige als je toekomstige medewerkers. Maar ook dat je aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, goede HR-dienstverlening en een motiverende, fijne werkplek moet bieden. Zolang deze zaken niet op orde zijn, is het opbouwen van een positieve employee journey lastig.

Meer informatie

Wil je meer weten over de training Employee Journey? Hier kun je de training bekijken en je inschrijven. Als je overige vragen hebt over deze of andere trainingen, dan kun je telefonisch contact opnemen met onze studieadviseurs via 030 – 29 19 888. Zij helpen je graag bij het zoeken naar een opleiding of training die bij jou past.

Voor dit artikel hebben wij onderstaande bron geraadpleegd:

Bron: Sascha Becker en Wenda Bolink. De employee journey: creëer een optimale employee experience (Amsterdam: PROOF, 2023, 6e editie), p. 12-22.