Een goede werksfeer is een van de belangrijkste voorwaarden voor medewerkers om het werk goed te kunnen doen en met plezier naar kantoor te gaan. In dit artikel lees je hoe je een goede werksfeer creëert, waarom dit precies zo belangrijk is en hoe je een negatieve werksfeer doorbreekt. 

Waarom is een goede werksfeer belangrijk? 

Een goede werksfeer in een organisatie heeft een hoop voordelen. Het ligt voor de hand dat werknemers met meer plezier naar hun werk gaan als de sfeer goed is. Maar wist je dat ze ook productiever worden? Blije, betrokken werknemers zijn meer bereid om nét even dat beetje extra te doen. Ze ervaren meer binding met het bedrijf en hebben meer hart voor de zaak. Een goede werksfeer zorgt er ook voor dat werknemers langer in dienst willen blijven. Minder werven en selecteren dus. En hebben je werknemers contact met klanten? Blijheid is besmettelijk, dus ook je klant krijgt een positievere indruk! 

Ook niet onbelangrijk: een goede werksfeer draagt bij aan een lager ziekteverzuim. Reden genoeg om de sfeer te verbeteren!  

Hoe creëer ik een goede werksfeer? 

Hieronder vind je acht tips. 

Tip 1: creëer een aanmoedigingscultuur 

Marcel de Wit stelde in zijn boek ‘Aanmoediging’ een aantal pijlers van een aanmoedigingscultuur op. Met onderstaande vuistregels stimuleer je mensen elkaar aan te moedigen, waardoor werknemers gemotiveerder raken, beter gaan presteren en de werksfeer verbetert. 

  1. Werk vanuit gezamenlijke doelen en normen
    Een gezamenlijk doel verbindt en geeft het gevoel samen ergens aan te werken, wat de intrinsieke motivatie voor het werk en het werkplezier vergroot.
  2. Stimuleer eigenaarschap
    Eigenaarschap houdt in dat een medewerker zich verantwoordelijk voelt voor bijvoorbeeld een taak. Hij gelooft erin en staat er volledig achter. Dit zorgt voor intrinsieke motivatie om het werk zo goed mogelijk te doen.
  3. Ontwikkel talenten
    Het stimuleren om talenten meer in te zetten is vele malen effectiever en gemakkelijker dan werken aan taken waar iemand minder talent voor heeft. Het is leuker en zorgt voor meer zelfvertrouwen, en daarmee voor meer intrinsieke motivatie.
  4. Focus op progressie
    Als je iemand aanmoedigt, leg je nadruk op en geef je aandacht aan de stappen die iemand zet richting zijn doel. Dit motiveert de ander om door te gaan.
  5. Waardeer wat goed gaat
    Leg de focus op zaken die goed gaan en niet op de zaken die minder goed gaan. Moedig aan in plaats van benoemen wat niet lekker loopt. Hiermee stimuleer je het gewenste gedrag.
  6. Blijf continu leren
    Creëer een sfeer waarin mensen continu blijven leren. Bijvoorbeeld door ze zichzelf de vraag te laten stellen wat er goed gaat en wat ze hebben kunnen leren van afgelopen periodes of projecten, zodat het de volgende keer nog beter gaat.  

Lees voor de volledige uitleg van de pijlers voor aanmoediging en hoe je ze op jouw werkvloer toepast (met echte praktijkvoorbeelden) het boek Aanmoediging van Marcel de Wit.  

Tip 2: Plan leuke activiteiten 

Er zijn weinig dingen die voor zoveel teambuilding en positieve sfeer zorgen als activiteiten buiten het kantoor en de dagelijkse werkzaamheden om. De banden tussen medewerkers versterken omdat ze elkaar op een andere manier leren kennen. Aan wat voor activiteiten kun je dan denken? Bijvoorbeeld een escaperoom, bowlen of een vrijdagmiddagborrel.   

Tip 3: Zorg voor een warm welkom 

Als nieuwe werknemers zich welkom voelen zorgt dat voor een betere werksfeer. Ze voelen zich sneller onderdeel van het team en het bedrijf, wat het groepsgevoel versterkt. Zorg er dus voor dat ze goed ontvangen worden. Hoe? Regel dat de praktische zaken vóór de eerste werkdag in orde zijn, zorg voor een duidelijk inwerkproces, geef ze de tijd om ze persoonlijk kennis te laten maken met collega’s en vraag regelmatig hoe het gaat. Zo voelt de nieuwe medewerker zich welkom en gezien. Ook een leuk cadeautje voor de nieuwe medewerker doet wonderen! Lees meer over onboarding. 

Tip 4: Vier successen 

Behaalt iemand een persoonlijk doel of realiseren jullie een afdelingsdoel? Vieren! Hierdoor krijgen mensen meer binding met het werk en de organisatie en ervaren ze een sterker groepsgevoel. Met een positievere werksfeer als gevolg. Bovendien: het vieren van successen is leuk! Doe het dus zoveel mogelijk.  

Tip 5: Geef aandacht aan medewerkers 

Oprechte aandacht zorgt ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Maak regelmatig tijd vrij voor een-op-een gesprekken met je medewerkers. Vraag hoe het met ze gaat en vraag door. Toon oprechte interesse, het liefst ook op niet-werkgerelateerd gebied. Het is belangrijk om een goede band te hebben met je medewerkers. Past het persoonlijke niet zo goed bij je? Ga op zoek naar gezamenlijke interesses, of praat over vakantieplannen of hobby’s.  

Tip 6: Stimuleer het geven van complimenten 

Iedereen houdt ervan om een compliment te krijgen. Heerst er een cultuur waarin er makkelijk oprechte complimenten worden gegeven? Dan krijg je blijere medewerkers! Met een aanzienlijk betere sfeer als gevolg. Daarnaast versterkt het het zelfvertrouwen van de ontvanger, maar ook van de gever. Win-win dus! 

Tip 7: Geef aandacht aan ontwikkeling 

Wie zich ontwikkelt is blijer dan iemand die het gevoel heeft stil te staan. Zorg ervoor dat er kans is om te leren binnen de functie of carrière te maken binnen jouw bedrijf. De mogelijkheid tot ontwikkeling zorgt ervoor dat medewerkers met meer plezier en motivatie hun werk doen. 

Tip 8: Zorg voor gezelligheid 

Tot slot: besteed aandacht aan het opfleuren van jullie kantoor. Want wat is sfeervoller? Een pand met een systeemplafond, TL-licht en rijen multomappen in het zicht? Of een kantoor met leuke foto’s, planten en gezellige zitplekken? Precies. Zet saaie, typische kantoorartikelen buiten het zicht en ga voor die gezellige huiskamersfeer.  

Negatieve werksfeer doorbreken 

Soms is de sfeer op kantoor ondanks alle inspanningen toch nog niet helemaal goed. Irritaties tussen mensen, eilandjes, geklaag en geroddel over elkaar, veel verzuim en weinig vrolijke werknemers. Allemaal tekenen van een negatieve werksfeer. Wanneer hier in jouw organisatie sprake van is, is het belangrijk om actie te ondernemen. 

Hoe doorbreek je een negatieve werksfeer? Met het volgende stappenplan: 

Stap 1: Onderschat de situatie niet 

Een klein aantal negatieve werknemers kan de sfeer voor de rest verpesten. Negativiteit werkt besmettelijk. Daarnaast gaat het ten koste van het werkplezier, de productiviteit en bovendien de veiligheid op kantoor. Onderschat een negatieve werksfeer daarom niet.  

Stap 2: Verken het probleem 

Om het probleem om te lossen moet je het eerst zo gedetailleerd mogelijk in kaart brengen. Zorg voor een veilige sfeer om open te kunnen communiceren en vraag zoveel mogelijk medewerkers te vertellen over hun ervaringen en gevoelens en waar deze vandaan komen. Individuele gesprekken met de medewerkers zijn hierbij belangrijk, want dan kunnen ze zich meer openstellen. Zo krijg je een goed beeld van wat het probleem is, waar het vandaan komt en wat het in stand houdt.  

Stap 3: Ga het gesprek aan 

Heb je de problemen en de daarbij betrokken personen in beeld gebracht? Ga het gesprek aan. Bespreek met alle betrokkenen bij elkaar waar de negatieve sfeer vandaan komt en denk samen na over hoe je het kunt doorbreken. Kijk hierbij ook kritisch naar jezelf en wees bereid je eigen gedrag aan te passen.  

Stap 4: Los conflicten op 

Is er sprake van een of meerdere conflicten tussen werknemers? Het kan zijn dat dit ook voor de rest van je medewerkers voor een negatieve werksfeer zorgt. Ga met de betrokkenen in gesprek en zet de juiste stappen om het conflict op te lossen. 

Vrijblijvend advies

Wil jij de sfeer op jouw werk ook verbeteren, zodat medewerkers productiever worden en met meer plezier naar kantoor gaan? Onze consultants helpen je graag verder. Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op.

Silke de Ruiter

Learning & Development Consultant Telefoon 030 70 22 210 silke.de.ruiter@icm.nl

Onze mensen