Onboarding

Iedereen herinnert zich wel een eerste werkdag bij een nieuwe baan. De ene organisatie heeft alles tot in de puntjes voor je voorbereid, bij de andere organisatie lijken je nieuwe collega’s verrast dat je er nu al bent en moet alles halsoverkop worden geregeld. Dit hangt allemaal samen met het onboardingproces: in hoeverre staat er een programma dat nieuwe medewerkers verwelkomt en introduceert in de organisatiecultuur?

Wat is onboarding?

Onboarding is letterlijk het aan boord brengen van een nieuwe medewerker. De eerste 90 dagen bij een nieuwe werkgever zijn cruciaal en dat begint eigenlijk al bij het tekenen van het contract. Een goede inwerkperiode bepaalt of een medewerker succesvol integreert in de organisatie of niet. Een proces dat medewerkers op een fijne manier begeleidt en wegwijs maakt, zorgt ervoor dat een medewerker productiever en meer betrokken aan het werk gaat. Dit gaat dus verder dan simpelweg de nieuwe werkzaamheden uitleggen, maar gaat ook over de nieuwe medewerker meenemen in de ongeschreven regels, de kernwaarden van de organisatie, de manier van samenwerken en alles daaromheen.

Waarom is onboarding belangrijk?

Het aantal vacatures neemt toe en dat geeft sollicitanten een luxepositie. Een organisatie moet meer haar best doen om interessant en aantrekkelijk te zijn voordat medewerkers er een verbintenis mee aan willen gaan. Nieuwe medewerkers moeten de aandacht krijgen die ze verdienen en nodig hebben. Als dit niet het geval is, zoeken ze verder.

Waar moet je aan denken bij het inrichten van een onboardingproces?

Onboarding bestaat uit het introduceren van de basisregels (van de arbeidstijden, het verzuimbeleid tot verlof aanvragen), het duidelijk maken van de rol van de nieuwe medewerker, het overbrengen van de bedrijfscultuur en verbinding maken. Dit laatste gaat zowel om 1-op-1 relaties als het team en het opbouwen van een netwerk in de organisatie.

Waar begin je bij het inrichten van een eigen onboardingprogramma?

Ga na in hoeverre je gestructureerd nieuwe medewerkers verwelkomt. Werkt dit voor elke medewerker hetzelfde of is het net afhankelijk van de manager of de directe collega’s? Maak een checklist als je die nog niet hebt zodat je niets vergeet. Interview medewerkers die nu een paar maanden in dienst zijn. Hoe hebben zij hun inwerkperiode ervaren? Vonden ze de dingen bijzonder leuk? Wat viel er tegen? Verwerk wat je ophaalt in je checklist.

Wil je nog meer details over het onboardingproces of wil je met ons sparren over onboarding in jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze Learning & Development consultants zijn bereikbaar via learningdevelopment@icm.nl.

Naar de training Succesvolle Onboarding