Storytelling voor organisaties: Op (het) verhaal komen

Niet elke organisatie heeft een op het eerste gezicht aantrekkelijk product of dienst. Of een aansprekende oprichter als Steve Jobs of een authentieke leider als Louis van Gaal. Wat doe je dan? Storytelling is voor iedere organisatie interessant. Als je dicht bij je eigen kracht blijft, daarin authentiek bent, heeft ook jouw organisatie vele stories to tell.

Hoe belangrijk is het toch om actief te luisteren. En hoe waardevol kan het zijn om die persoonlijke open vragen te stellen, met vaak verrassende antwoorden tot gevolg. In trainingen, bij opdrachten of tijdens het fotograferen, ik kom het steeds weer tegen. Het zijn juist deze twee vaardigheden die je helpen om de mooiste verhalen te vinden en te vangen in je organisatie. Maar waarom zou je op die verhalen willen komen?

Storytelling een hype?

Marketingafdelingen weten er wel raad mee en creëren zo nodig een verhaal rondom een product, zodat we het nog meer omarmen. Maar niet elke organisatie heeft een op het eerste gezicht aantrekkelijk product of dienst. Of een aansprekende oprichter zoals Steve Jobs of een authentieke leider zoals Louis van Gaal. Wat doe je dan? Wat als je bedrijf niet het budget heeft om een korte film te schieten met Robert Carlyle in de hoofdrol, zoals hieronder? Het maakt niet uit. Storytelling is voor iedere organisatie interessant en heeft in zekere zin altijd al bestaan. Met alle multimediale mogelijkheden en de persoonlijke beleving als trend leggen we er nu meer de nadruk op.

Eigen kracht als uitgangspunt voor storytelling

Iedere organisatie weet wel waar ze voor staat, waar ze goed in is en wat beter kan. Het is niet altijd expliciet opgeschreven in een visie en een missie, maar vaak wel bekend of gevoeld. Mijn ervaring is dat in iedere organisatie vele impactvolle verhalen te vinden zijn die het bestaansrecht van het bedrijf ondersteunen en versterken. Denk aan die held die voor elk probleem een oplossing weet te vinden, de afdeling die kan toveren met cijfers of het team dat de schade van een project tot een minimum wist te beperken. Iedere collega heeft zijn verhaal, evenals je klanten die je producten gebruiken of diensten afnemen. Als je dicht bij je eigen kracht blijft, daarin authentiek bent, heeft ook jouw organisatie vele stories to tell .

Gevolg: verbinding en transparantie

Persoonlijke verhalen verbinden en maken je organisatie transparant. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik verbazing zie in de trant van ‘Dat wist ik helemaal niet van hem/haar/deze organisatie.’ Het versoepelt de samenwerking en beïnvloedt de beeldvorming van en over je bedrijf. Dit gaat niet alleen op voor succesverhalen. Openheid over tegenslag en hoe je ermee omgaat, maken net zo veel indruk, misschien zelfs meer.

Ook persoonlijke verhalen van klanten raken het hart van je organisatie. Vooral de goede doelen sector weet dat als geen ander. Je klantengroep wil je bedienen, zonder hen heb je als bedrijf geen bestaansrecht. Me dunkt dat die persoonlijke verhalen van klanten verbindend werken. Vangen en delen dus, die verhalen.

Vind, vang, vorm en verspreid verhalen in woord en beeld

Hoe eerlijker het beeld dat je schetst over je organisatie, hoe meer credits en voordeel van de twijfel je ontvangt. Hoe authentieker je verhalen zijn, hoe meer onderscheidingskracht ze bieden. Verbloem de waarheid en je krijgt je tegenverhaal vanzelf terug via social media. Luister naar je mensen en ze komen op (het) verhaal.

Hulp nodig?

In de training Corporate Storytelling leer je hoe je de juiste verhalen in je organisatie kunt vinden, vertellen en verspreiden.