Online een coachingsopleiding volgen heeft veel voordelen: “Je leert nóg beter te reageren op andermans gedrag”

Wist je dat je de ICM Coachingsopleiding ook in de Online Virtual Classroom kunt volgen? Dit betekent dat de trainingsdagen volledig online plaatsvinden. Niet samen in één lokaal, maar samen in een online meeting. Geen reiskosten en -tijd, maar ook geen gezamenlijk koffiemomentje. Hoe werkt dit? ICM-trainer en coach Marleen du Clou was betrokken bij het vormgeven van de online variant van de ICM Coachingsopleiding en vertelt je er in dit artikel alles over.

Lees hoe online bijeenkomsten bij ICM eruitzien

Marleen, in hoeverre verschilt het offline programma van het online programma?

“Om zowel offline als online dezelfde kwaliteit te kunnen bieden, pasten we het programma in de Online Virtual Classroom op een aantal fronten aan:

Algemeen:

We houden rekening met een kortere spanningsboog van de deelnemers: online kun je minder lang geconcentreerd luisteren. We spelen daar op een aantal manieren op in:

  • Er is meer interactie met elkaar en met de docent;
  • We behandelen de theorie in kortere blokken;
  • Er zijn meer korte pauzes;
  • We zorgen voor meer interactieve werkvormen: oefeningen met subgroepjes in breakout rooms, oefeningen in tweetallen terwijl je buiten wandelt en belt met een medecursist, individuele oefeningen, of even in je eentje naar buiten gaan voor een reflectiemoment;
  • We geven meer tijd voor informele momenten, om met elkaar te kletsen voordat (na de pauze) de les weer begint, of mensen in breakout rooms elkaar even informeel laten ontmoeten;
  • Tussendoor doen we meer energizers, zoals een spelletje of even bewegen.

Inhoudelijk:

De onderwerpen, modellen en technieken die we behandelen en oefenen zijn hetzelfde als bij de fysieke bijeenkomsten. Alleen het oefenen met de interventies is soms aangepast, maar uiteindelijk werkt dit online net zo goed als bij de fysieke bijeenkomsten. Er is online veel meer mogelijk dan je denkt!”

Hoe is de sociale interactie in de groep online?

Net zoals bij de fysieke bijeenkomsten. De cursisten zijn vaak verbaasd over hoeveel verbinding, afstemming en interactie er online mogelijk is. Vaak zijn mensen gewend aan de online meetings op hun werk met alle nadelen die daar vaak bij komen kijken: veel luisteren, vaak dezelfde mensen die aan het woord zijn, weinig gelegenheid om je echte mening te kunnen geven. Soms ervaren mensen zelfs een onveilige sfeer, door camera’s die afwisselend aan en uit staan.

Onze cursisten zijn vaak positief verrast omdat wij vanuit ICM ervoor zorgen dat deze nadelen niet gelden voor onze online opleidingen, en we ook online zorgen voor veel afwisseling en kwalitatieve interactie.”

Hoe realiseren jullie dezelfde interactie in de groep tijdens de online bijeenkomsten?

“Groepsveiligheid is het allerbelangrijkste, zowel online als fysiek. Vooraf maken we hierover afspraken met elkaar:

  • Wat is er nodig om je veilig te voelen?
  • Wat is er nodig om je onderdeel van de groep te voelen?
  • Wat delen we wel en niet met elkaar?

Daarnaast zorgt de docent ervoor dat hij iedereen echt ‘ziet’. Hij nodigt de stillere mensen bijvoorbeeld regelmatig uit om iets te zeggen, een oefening te doen of feedback te geven. Daarnaast wisselen we veel tussen plenaire momenten en het werken in breakout rooms, zowel in kleine subgroepen als in duo’s. Dat vinden mensen fijn.”

Hoe gaat het met de interactieve werkvormen wanneer je elkaar alleen op je scherm ziet?

“De docent vraagt de cursist om de camera zo goed mogelijk te richten op de plek waar hij zit of bezig is met een opdracht. Je kunt als docent helaas niet alles even goed zien, daarom is er een aantal voorwaarden waar de docent en cursisten rekening mee moeten houden:

  • De docent geeft extra duidelijke instructies;
  • Vraag of de ander je goed hoort en zich ‘veilig’ voelt om de oefening te doen. Is hij bijvoorbeeld alleen of met meerdere mensen in de ruimte?
  • Vertraag in de oefening, en nodig de ander regelmatig uit om op de ervaring in te gaan en te delen wat er gebeurt;
  • Bij terugkomst voor de camera geeft de docent veel ruimte en aandacht om te reflecteren op de oefening.

Omdat je de lichaamstaal en de gezichtsuitdrukkingen niet volledig zult zien, leggen we extra nadruk op stemgebruik, reacties tijdens de oefening en de reflectie achteraf. De docent en de cursist zullen extra sensitief moeten zijn om zoveel mogelijk informatie binnen te krijgen om de ander te kunnen ‘lezen’.”

Wat zijn de voor- en nadelen van de ICM Coachingsopleiding in de Online Virtual Classroom?

Voordelen

  • “Online coachen is niet meer weg te denken, en een online opleiding zorgt ervoor dat je hier een expert in wordt;
  • Je leert op een subtielere wijze af te stemmen, de ander te lezen en ook online met emoties om te gaan;
  • Je hoeft niet te reizen. Je hebt dus geen reiskosten en je kunt vanuit huis of zelfs vanuit het buitenland meedoen;
  • Je betaalt geen locatiekosten (voor de zaalhuur, de lunch en koffie/thee).

Nadelen

“Natuurlijk is fysiek werken het meest compleet wat betreft verbale en non-verbale informatie geven en ontvangen. Even iemand aanraken en echt oogcontact maken zijn bijvoorbeeld aspecten die je in een online classroom mist.

Daarnaast: onze spiegelneuronen (die er onder andere voor zorgen dat we ons goed in kunnen leven in anderen) werken via een scherm minder goed. Bijvoorbeeld: op het moment dat je in een fysieke omgeving geeuwt werkt dit aanstekelijk, waardoor de kans groot is dat een ander ook gaat geeuwen. Online werkt dit minder sterk, omdat je via de ogen nooit rechtstreeks contact kan maken. Voor de ander lijkt het namelijk pas op oogcontact wanneer je recht in de camera van je laptop kijkt, maar dan zie je zelf de gezichten van de ander minder goed.

Om dit gemis te compenseren ontwikkel je een aantal andere vaardigheden juist extra goed: je went jezelf aan om nog beter te luisteren, je leert scherper te benoemen wat je ziet en je bent alerter op kleine veranderingen in gedrag van de ander (bijvoorbeeld vaak wegkijken of haperingen in de stem). Met de online coachingsopleiding leer je extra te letten op de gevoelens van de ander, wat bij coachen essentieel is.”

Klopt het dat de ICM Coachingsopleiding online voor sommigen zelfs beter geschikt is dan de fysieke variant?

“Voor sommige mensen is het inderdaad zelfs beter om een coachingsopleiding online te volgen. Veel cursisten willen namelijk voornamelijk online gaan coachen, en op deze manier leer je het al online en word je er dus extra goed in.

Een goed online coachtraject krijgt een wat meer ‘blended’ vorm. Je wisselt af tussen kortere en langere sessies, je kunt tussendoor als een soort ‘stok achter de deur’ een appje of mailtje sturen naar je coachee, en je kunt ook sessies bellend doen, bijvoorbeeld tijdens het wandelen. Tijdens de online opleiding raak je al direct vertrouwd met deze blended manier van coachen.”

Kun je als je de online Coachingsopleiding heb gevolgd wel fysiek coachen?

“Absoluut! Na corona is gebleken dat onze online opgeleide deelnemers prima fysiek kunnen coachen.”

Wat heb je nodig om mee te doen aan de ICM Coachingsopleiding in de Online Virtual Classroom?

“Het enige wat je nodig hebt is een stabiele internetverbinding en een laptop of pc met camera. We raden af een telefoon of iPad te gebruiken omdat dat minder goed werkt.”

Is de online variant van de ICM Coachingsopleiding geaccrediteerd door NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches)?

“Jazeker, NOBCO is akkoord en juicht het zelfs toe, en geeft dus ook voor de online opleiding de accreditatie af. Je kunt je na de ICM Coachingsopleiding in de Online Virtual Classroom dus ook gewoon aansluiten bij NOBCO als NOBCO-coach.”

Benieuwd geworden naar de ICM Coachingsopleiding (fysiek, of in de Online Virtual Classroom)? Bekijk de opleiding hier.