Mini-cursus: Beter vindbaar als coach in Google? Zo doe je dat

Google is een van de belangrijkste kanalen om vindbaar te zijn voor je (toekomstige) coachees. Maar hoe pak je het aan? Via deze drie lessen heb je de basiskennis van SEO zo onder de knie.

Google scant geregeld je webpagina’s op de inhoud van je teksten. Daarom is het belangrijk om veel informatie te geven over wat je doet en voor wie je het doet. Maar ook om daarbij de termen te gebruiken waarop gezocht wordt.

Les 1: Bepaal de focus

Bekijk de webteksten op je website vanuit een andere blik. Alles draait nu even om zoektermen: de woorden of zinnetjes die mensen intikken als ze via een zoekmachine naar zo iemand als jij zoeken.

Stel dat je loopbaancoach bent in Haarlem. Je potentiële cliënten zullen zoeken op loopbaancoach haarlem. Dat is een zoekterm en die moet meerdere keren (zonder dat het irritant wordt) op je webpagina genoemd worden. Door de zoekterm een aantal keer te herhalen, leg je de focus op die term, waardoor Google ziet dat je pagina over dat onderwerp gaat.

Les 2: Optimaliseer de tekst

Per webpagina bepaal je de focus-zoekterm en daar optimaliseer je op. Dat betekent dat je deze zoekterm een aantal keer laat terugkomen in je webtekst. Hierdoor zien zoekmachines direct dat de pagina over die zoekterm gaat. Wil je op twee termen gevonden worden, dan kun je beter twee verschillende pagina’s over die onderwerpen maken. Of een extra blogbericht.

Je homepage is eigenlijk een verzameling van content die je op je website kunt vinden, hier kun je niet echt focus leggen. Wel kun je de homepage gebruiken om je bedrijfsnaam te optimaliseren.

Zorg dat de zoekterm op strategische plaatsen staat. Dat zijn, in volgorde van belangrijkheid:

  1. In de URL (bijvoorbeeld coach.nl/loopbaancoach/)
  2. Koptekst
  3. Tussenkoppen
  4. Gewone tekst
  5. Bestandnamen van je afbeeldingen (bijvoorbeeld loopbaancoach.jpg)

Tip: Het veelvuldig gebruik van dezelfde woorden kan een tekst onleesbaar maken en irritatie oproepen. Ook kan Google je pagina dan aanmerken als spam, waardoor je juist slechter vindbaar wordt. Overdrijf dus niet en zorg dat de zoekterm logisch gebruikt wordt.

Zoekterm in de koppen
Gebruik niet meer dan één hoofdkoptekst per pagina. Deze staat meestal boven aan de pagina. Werk je in WordPress, dan geef je de koppen met het menuutje linksboven een ‘label’ mee: koptekst 1 (voor de grote kop), koptekst 2 (voor de tussenkopjes), etc. en alinea (gewone tekst).

Les 3: Gebruik de metadata

In het resultatenoverzicht verschijnt je website met een titel en omschrijving. Belangrijk is dat dit uitnodigend genoeg is voor de zoeker om door te klikken naar je website. Hiervoor kun je de zogenaamde ‘meta’ gebruiken. Deze metadata kun je invullen in je website. Google haalt deze gegevens uit je website en toont het in het zoekresultatenoverzicht.

Je titel en omschrijving in de zoekresultaten
Een belangrijk onderdeel van optimalisatie is het invullen van de zogenaamde title-tag en de description-tag (de metadata).
Metadata - hoe vergroot je je zichtbaarheid als coach in Google?
De title-tag wordt zichtbaar in de balk van de browser en als titel van het zoekresultaat bij Google.

De description-tag is een omschrijving van de pagina. Deze zie je niet op je site, maar wordt soms getoond in de zoekresultaten.

Beide tags zijn dus bepalend voor hoeveel mensen doorklikken naar je webpagina. Als veel mensen doorklikken, zal Google je pagina een hogere beoordeling geven. Waarom dat belangrijk is, blijkt uit dit voorbeeld: stel dat twee mensen zoeken op dezelfde termen en Google vindt twee webpagina’s met ongeveer dezelfde inhoud. Dan wordt de webpagina met de hogere beoordeling hoger in de lijst getoond.

Wil je het helemaal goed doen, zet dan je belangrijkste zoekterm in de title-tag. En voor de description-tag maak je een uitnodigende tekst, waarmee je mensen verleidt om naar je website te gaan. Zorg wel dat de tekst aansluit op de title-tag en de inhoud van de achterliggende pagina.

Meer weten? Deze tips zijn afkomstig uit de verdiepingsmodule ‘Je eigen professionele website’, speciaal ontwikkeld voor alle coaches die lid zijn van Coachfinder. Coachfinder is het grootste coachingsplatform van Nederland, een initiatief van Psychologie Magazine. Ben je coach en wil je ook lid worden van Coachfinder? Bekijk de voordelen.

Onder begeleiding jezelf beter leren verkopen als coach? In de training Een Succesvolle Coachpraktijk bepaal je de strategie van jouw praktijk en stel je een concreet marketingplan op.

Naar de training

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure