Johari-venster

Wat is het Johari-venster?

Heb je weleens feedback gekregen waardoor je iets te weten kwam wat je echt nog niet wist? Of heb je iemand anders feedback gegeven en is sindsdien jullie communicatie veel beter? Het Johari-venster helpt je te begrijpen hoe dit komt. Ook geeft dit model je inzicht in hoe je vaker succesvol feedback geeft en de samenwerking met anderen verbetert.

Het Johari-venster

De naam Johari is een samenvoegsel van de namen Joseph Luft en Harry Ingham, de ontwerpers van het Johari-venster. Dit model helpt je de rol van communicatie in relaties beter te begrijpen.

Het totale Johari-venster bevat alle informatie over jou. Niet alle informatie is bekend bij anderen, en bepaalde informatie zelfs niet bij jezelf. Je kunt het Johari-venster verdelen in vier kwadranten, zoals je hieronder ziet:

Opdracht

Probeer in ieder vak eens iets over jezelf op te schrijven. Natuurlijk verschilt het per situatie en per persoon die je voor je hebt, maar neem in dit geval een persoon in gedachten die je goed kent.

Heb je alle kwadranten geprobeerd in te vullen? Dan ben je er waarschijnlijk achter gekomen dat de kwadranten aan de rechterkant van het model het lastigst zijn om in te vullen. Dat is logisch, want ze zijn onbekend aan jezelf. Bij het kwadrant rechtsboven (bij ‘onbekend aan jezelf’ en ‘bekend aan anderen’) zou je misschien kunnen denken aan een bepaalde gewoonte die jouw collega’s wel zien maar waarvan jij je niet bewust bent. De kolom rechtsonder kun je helemaal niet invullen, omdat dit gebied voor iedereen onbekend is.

De bedenkers van het Johari-venster hebben ieder kwadrant een naam gegeven, zoals in de afbeelding hieronder te zien:

De open ruimte is zowel bij de ander als bij jou bekend. Hier kun je dus makkelijk over communiceren. De blinde vlek is bekend bij anderen maar niet bij jezelf. Het verborgen gebied is iets wat jij weet, maar wat anderen niet van jou weten. Het onbekende gebied behelst alles wat bij niemand bekend is en is daarom geen onderwerp van communicatie.

Toepassing Johari-venster

Het leuke is dat je de grootte van ieder kwadrant van het Johari-venster kunt beïnvloeden.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen de ander meer over jezelf te vertellen. Daardoor zal het verborgen gebied kleiner, en de open ruimte groter worden. Als mensen meer informatie met elkaar delen neemt het onderling vertrouwen over het algemeen toe. Dat is het gevolg van een grotere open ruimte.

Ook bovenin het venster kunnen de grenzen verschuiven. Als mensen jou feedback geven, wordt je blinde vlek kleiner en de open ruimte groter.

Communicatie vindt over het algemeen plaats in de open ruimte. Als je effectiever wilt communiceren, kan het dus nuttig zijn om je open ruimte te vergroten. Dat doe je dus door open te zijn over jezelf en je open te stellen voor feedback.

Op het moment dat je feedback geeft doe je een poging om de open ruimte van iemand anders te vergroten. Het is natuurlijk wel de vraag of de ander daarop zit te wachten en er open voor staat. Je kunt je open ruimte namelijk alleen vergroten als je dat zelf wilt.

De manier waarop je feedback geeft is daarom heel belangrijk. Als je dit op een respectvolle manier doet neemt de kans toe dat de ander je feedback accepteert.

Onder begeleiding oefenen

Wil je je onder begeleiding van een expert verdiepen in het geven en ontvangen van feedback? Dat kan in onze tweedaagse training Feedback geven en ontvangen.

Bekijk de training