Hoe help je je werknemers met financiële stress?

Het zijn financieel lastige tijden. We hebben te maken met een historisch hoge inflatie en de verwachting voor 2023 is dat prijzen blijven stijgen (bron: Rijksoverheid). Elk supermarktbezoekje lijkt duurder te worden en de gasprijzen rijzen de pan uit. Het wordt hierdoor steeds moeilijker voor sommigen om financieel het hoofd boven water te houden, met alle consequenties en spanningen van dien. Dit kan ook gelden voor jouw medewerkers. Wat kun je als werkgever doen voor je medewerkers die financiële stress ervaren?  

Waarom is het belangrijk?

Het is belangrijk om als werkgever aandacht te besteden aan de financiële situatie van je medewerkers. Dingen die zich in de privé sfeer afspelen, blijven niet altijd in de privé sfeer. Als een dierbare van een medewerker komt te overlijden, is dit ook merkbaar op het werk. Zo is dat ook met stress over financiën. Stress over financiën of financiële problemen hebben impact op het welzijn en functioneren van je medewerkers. Als HR-afdeling of werkgever kun je hierbij helpen.

Wat kun je doen?

Wees alert op signalen

Het is niet eenvoudig om signalen van financiële problemen te herkennen. Wanneer het écht merkbaar is, is het vaak al te laat. Toch zijn er een aantal signalen waar je als HR-afdeling of werkgever alert op kunt zijn (bron: Budgetcoach):

  • Wordt er gevraagd om voorschot op het salaris?
  • Wordt er (vaak) gevraagd om extra uren te werken?
  • Is de medewerker vaker ziek dan gemiddeld?
  • Wordt er (vaak) geld geleend bij collega’s?
  • Functioneert de medewerker minder goed door bijvoorbeeld concentratieproblemen?

Om geldzorgen als werkgever of HR-afdeling beter te herkennen kun je bij het Nibud terecht voor workshops en online trainingen.

Stel een vertrouwenspersoon aan en/of open een financieel hulploket

Als werkgever ben je volgens de Arbowet verplicht om een veilige werkomgeving te creëren voor je medewerkers. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan bijdragen aan een veilige werkomgeving. Zorg hierbij dat het in de organisatie duidelijk is wie de vertrouwenspersoon is, waarvoor je daar terecht kunt en hoe je dat doet. De vertrouwenspersoon kan verwijzen naar professionele hulpverleners zoals in het geval van financiële problemen naar de Nederlandse Schuldhulproute, een budgetcoach of andere externe hulp.

Naast het hebben of aanstellen van een vertrouwenspersoon kun je ook een financieel hulploket in het leven roepen. Het is aan jouw organisatie hoe je dit precies inricht. Je kunt ervoor kiezen om je medewerker tijdelijk financieel te steunen in de vorm van een lening of zelfs gift. Het is aan te raden om de vertrouwenspersoon, HR-manager en de financieel manager bij dit team te betrekken. Je bent als werkgever geen schuldhulpverlener, maar je kunt wel samen met je werknemer een plan maken.

Zorg ervoor bij het instellen van een financieel hulploket dat:

  • Het melden bij het hulploket is laagdrempelig
  • Het is duidelijk dat de hulp tijdelijk van aard is
  • Alles wat besproken wordt blijft vertrouwelijk is en blijft

Maak het bespreekbaar

Er rust een taboe op het praten over financiën, logisch ook: het is een gevoelig en persoonlijk onderwerp. Het is door schaamte rondom het onderwerp lastig voor werknemers om erover te praten en hulp te vragen. Hierdoor moet de werknemer de last alleen dragen. Probeer het taboe te doorbreken door het onderwerp onder de aandacht te brengen in de organisatie.

Hoe kun je dit doen?

  • Schrijf een blog of stuk in de HR-nieuwsbrief als je organisatie deze heeft
  • Voorlichting geven over het onderwerp
  • Bespreek het tijdens een strategische sessie of andere medewerker evenementen

Organiseer een training of workshop om kennis rondom financiën te vergroten (voorlichting)

Niet alle medewerkers hebben financieel inzicht of een sociaal vangnet die hen geleerd heeft hoe om te gaan met financiën. Voorlichten over hoe je grip krijgt op je financiën kan ook preventief werken voor (nog) financieel fitte medewerkers. Je kunt dit doen door een workshop of training aan te bieden over het onder controle krijgen van je geldzaken. Door er openlijk over te informeren draag je ook bij aan het doorbreken van het taboe en laat het zien dat je als organisatie wil bijdragen en helpen.

Wijs medewerkers op de website ‘geldfit.nl’

Ook als je als organisatie veel moeite steekt in het bespreekbaar maken van financiële problemen, het organiseren van een workshop en het aanstellen van een vertrouwenspersoon, kan het toch voorkomen dat medewerkers ervoor kiezen dit niet te delen met de werkgever. In dat geval is het goed om medewerkers ook attent te maken op verschillende websites waar ze ook (anoniem) hulp kunnen krijgen: zoals geldfit.nl. Geldfit.nl is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute. Het is een onafhankelijke organisatie die als doel heeft om ervoor te zorgen dat iedereen grip op zijn/haar geld houdt. Je kunt hier anoniem om hulp vragen en er is veel informatie te vinden. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een test doen waarnaar je gericht (gratis) advies krijgt.