Het oplossen van conflicten op het werk

Iedereen heeft weleens met een conflict te maken op het werk. Soms zit je zelf in een conflict en soms ben je de bemiddelaar bij een conflict, zoals coaches, mediators, consultants, managers of P&O-adviseurs. Zoek je in een conflict de confrontatie op of bewaar je de lieve vrede? Wat is wijsheid? In dit artikel lees je hoe je een conflict op een prettige manier kunt oplossen.

Waarom gebeurt het?

Bij een conflict hebben twee of meer mensen een tegengestelde mening en is er dus sprake van een meningsverschil. Hierbij speelt er meer dan alleen de inhoud op zich. Een conflict verslechtert als mensen bijvoorbeeld niet meer naar elkaar luisteren, elkaar beledigen of elkaar manipuleren. Dit ontstaat doordat emoties en/of botsende persoonlijkheden een rol spelen.

5 manieren om om te gaan met conflicten

Er zijn 5 manieren waarop je met een conflict om kunt gaan. Dit zijn:

  • Aanpassen
  • Vermijden
  • Vechten
  • Samenwerken
  • Onderhandelen

De keuze voor een van deze 5 manieren hangt af van twee elementen die van invloed zijn op een conflict. Het eerste element is de inhoud van het conflict. Het tweede element is de emotie/relatie met de ander.

Welke manier kies je?

Aan de hand van 3 vragen kun je de manier kiezen die je de meeste kans geeft het conflict op te lossen.

1. Waar gaat het conflict over?

Formuleer dit heel eerlijk voor jezelf. Hoe belangrijk is deze kwestie voor jou en hoe belangrijk is het voor de ander? Is de kwestie erg belangrijk voor beiden, dan kun je kiezen voor samenwerking, onderhandelen of vechten (afhankelijk van de beoogde relatie na het conflict). Is het voor de ander minder belangrijk, dan kun je vragen of de ander zich aan wil passen.

2. Hoe belangrijk is de relatie met de ander voor jou?

Is het iemand die je eigenlijk graag mag of met wie je later nog moet samenwerken en is het onderwerp belangrijk? Dan kun je beter niet kiezen voor vechten of vermijden. Je aanpassen, samenwerken of onderhandelen is in dit geval een betere optie. Misschien past de ander zich overigens wel aan jou aan. Is zowel het onderwerp als de relatie niet zo belangrijk? Waarom zou je er dan energie aan verspillen! Het beste is het conflict in dit geval gewoon te vermijden.

3. Wat zijn de omstandigheden?

Zit er bijvoorbeeld tijdsdruk op de oplossing van het conflict? Dan kun je kiezen om te vechten (als je zeker weet dat je gelijk hebt), je aan te passen (als het gelijkwaardig is of als je een conflict met je meerdere hebt) of, als het probleem zich daarvoor leent, te onderhandelen. Is het een ingewikkeld probleem? Dan kun je als je tijd hebt kiezen voor samenwerken en anders onderhandelen.

Wat zijn de valkuilen bij conflicthantering?

Denk aan de volgende valkuilen als je in een conflict zit of in een conflict bemiddelt:

Zegeltjes sparen Opkroppen en dan later ontploffen.
Psychoanalyse “Je zegt dat wel, maar volgens mij ben je bang om…”
Afmakertje “Goed hoor, jij hebt gelijk.”
Etiketteren “Je bent nu eenmaal erg lui.”
Atoombom op Lutjebroek Dreigen met iets dat niet in verhouding staat tot het geschil.
Stekels opzetten “Ja hoor. Ik doe het toch nooit goed. Je moet ook altijd mij hebben.”
Schuldgevoel claimen Door jou kan ik nooit… Je houdt ook nooit eens rekening met mij.”
Manipuleren met breekbaarheid “Hou op, ik kan er niet tegen. Ik krijg er hoofdpijn van.”