Het Egelprincipe: wat is het en waarom is het de perfecte tool voor jou of je bedrijf?

In 2001 introduceerde auteur Jim Collins het Egelprincipe, ook wel The Hedgehog Concept genoemd. Het Egelprincipe is ontworpen om zowel individuen als bedrijven op professioneel vlak naar een hoger niveau te tillen. Maar waarop is het Egelprincipe gebaseerd en hoe werkt het precies? 

De vos tegen de egel

Het Egelprincipe is gebaseerd op een Griekse anekdote over een vos en een egel. Een vos staat symbool voor listigheid en sluwheid. In sprookjes zijn vossen meestal van alle markten thuis, maar niet ontzettend goed in één ding. Egels, daarentegen, hebben wel een specifiek talent; oprollen om met hun stekels vijanden af te weren. De vos achtervolgt de egel en zoekt allerlei manieren om de egel aan te kunnen vallen, maar telkens als de vos bij de egel in de buurt komt, rolt de egel zich weer op en kan de vos er onmogelijk bij.  

Volgens Jim Collins is dit een goede metafoor voor hoe je jezelf én je organisatie kan verbeteren. Je kunt beter de allerbeste zijn in één vak, dan van veel onderwerpen een beetje weten. Maar hoe vertaalt dit zich naar de praktijk? 

De drie cirkels

Om te achterhalen in welk vak, product of specialisatie je het beste kunt investeren, kun je drie cirkels gebruiken.  

  1. Jouw passie. De eerste cirkel gaat om jouw passie; waar kom jij je bed voor uit? Eén van de sleutels tot succes is iets doen waar je ontzettend blij van wordt. Zo zul je ook plezier halen uit je werk! 
  2. Jouw competenties. De tweede cirkel betreft jouw talenten; waar ben je echt goed in en ben je ook geschikt voor hetgeen je wilt doen? Het is natuurlijk fijn als je iets heel leuk vindt, maar kun je het ook? Door te investeren in je talenten, kun je de best mogelijke kwaliteit van werk leveren.  
  3. Waar verdien je geld mee? De derde en laatste cirkel draait om je economische drijfveer; waar is veel vraag naar en hoe kun je optimaal gebruikmaken van de markt? Naast je passies en talenten is het ook belangrijk dat je ervan kunt leven. Bedenk daarom wat voor product winst oplevert. 

Zoek de raakvlakken

Volgens Collins bereik je het Egelprincipe wanneer alle drie de cirkels overlappen. Je kunt je daarom het beste specialiseren in iets wat voldoet aan de drie voorwaarden. Zo kun je zelf of als bedrijf onderzoeken of je je strategie kunt aanpassen. Het Egelprincipe is per definitie geen op zichzelf staande business-strategie, maar eerder een concept dat je kunt inzetten om je strategie te verbeteren. Wie weet kom je met het Egelprincipe tot een strategie waarmee je de competitie uit het veld slaat! 

Voor- en nadelen

Bijna alle strategieën en businessconcepten hebben voor- en nadelen. Het Egelprincipe is hierin geen uitzondering. Daarom hebben wij de voor- en nadelen alvast op een rijtje gezet! 

Voordelen

  • Het doel is duidelijk. Je kunt met het Egelprincipe een concrete strategie opzetten; 
  • Je kunt je beter focussen. Het Egelprincipe dwingt je om afleidingen te elimineren en je te focussen op je kernkwaliteiten; 
  • Het Egelprincipe biedt je een consistent framework voor het verbeteren van jouw business-strategie. Daarom kun je er makkelijk op terugvallen en op het juiste pad blijven. 

Nadelen

  • Het biedt weinig flexibiliteit. De economische omstandigheden kunnen veranderen. Het Egelprincipe geeft je weinig ruimte om je business-strategie aan te passen aan een veranderende markt; 
  • Het risico op tunnelvisie. Als je je volledig stort op je kernkwaliteiten, vergeet je je misschien te ontwikkelen op andere vlakken. Zo kun je andere professionele kansen mislopen of stilstand ervaren. 

Meer informatie 

Wil je meer leren over dit onderwerp? Bekijk dan ook ons brede aanbod aan trainingen en opleidingen op het gebied van Marketing, Sales, Organisatieontwikkeling of Leiderschap en Management. Heb je behoefte aan persoonlijk studieadvies? Onze studieadviseurs denken graag met je mee! Je kunt ze bereiken via 030 – 29 19 888.