Betekenisvol Ondernemen: Hoe creëer je een betekenisvolle beweging in jouw organisatie?

Hoe draag je met je organisatie bij aan een betere wereld, zonder je bestaansrecht te verliezen? Hoe inspireer je collega’s, klanten en partners om samen met jou dromen om te zetten in daden? En hoe overwin je de obstakels die je tegenkomt? In dit artikel gaan we in op deze vragen en meer.

Freek van der Pluijm, mede-ontwikkelaar en trainer van onze training Betekenisvol Ondernemen, gaat in op wat betekenisvol ondernemen is, waarom het belangrijk is en hoe je het kunt toepassen in je eigen organisatie. Dit doet hij vanuit zijn uitgebreide ervaring met het begeleiden van impactondernemers en intrapreneurs in het verwezenlijken van hun ambities. Ook deelt hij wat je kunt verwachten van de training, waarin je leert hoe je jouw impact vergroot en de juiste mensen om je heen verzamelt. Tot slot geeft hij je een aantal tips om de valkuilen te vermijden die je kunt tegenkomen als je betekenisvol wilt ondernemen.

Wat is betekenisvol ondernemen?

Freek: “David Graeber introduceerde de term ‘bullshit job’. Een bullshit job is een baan die volslagen nutteloos is of bijna niks toevoegt. Als deze functie een maand niet vervuld zou worden, zou je hier bij wijze van spreken niks van merken. In 2015 bleek uit het American Working Conditions Survey (AWCS) dat 19% van de 1.811 ondervraagde mensen met verschillende beroepen aangaf een bullshit job te hebben*. Zij vonden dat hun baan geen sociaal nut heeft. Betekenisvol ondernemen is het tegenovergestelde. Een waardevolle bijdrage leveren, wat dit ook voor jou in mag houden, staat centraal. Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van maaltijden voor kinderen op scholen die daar geen toegang toe hebben. Hoe kun jij jouw rol betekenisvoller maken en dit zakelijk verantwoorden?”

Waarom is betekenisvol ondernemen zo belangrijk?

Freek: “In de eerste plaats draagt het bij aan werkgeluk. Als je via je werk positieve impact maakt, dan levert dit natuurlijk voldoening op. Het belangrijkste is dat je naar jezelf kunt verantwoorden waarom je doet wat je doet. Genoeg mensen ervaren een enorme werkdruk met burn-outs als gevolg. Soms is een burn-out niet het hebben van te veel werk, maar een gebrek aan zingeving waardoor iemand zijn of haar taken niet afkrijgt en werk zich opstapelt. Zo zien velen het ‘nut’ niet in van hetgeen zij doen, terwijl dat juist zo belangrijk is om werk gedaan te krijgen. Als je jouw waarden op een realistische manier en met een gezond businessmodel kunt toepassen op jouw werkzaamheden, ga je elke dag met motivatie, plezier en rust naar je werk.”

Hoe is de training opgebouwd?

Freek: “De eerste twee bijeenkomsten vinden achter elkaar plaats. Je legt een gedeelde basis met de medecursisten, leert elkaar en jezelf beter kennen en bedenkt hoe jij je verhoudt tot betekenisvol ondernemen. Luisteren naar je gevoel is hierin erg belangrijk, vooral voor het creatieve proces. Tussen de tweede en derde bijeenkomst vindt er een coachgesprek plaats om je ambitie kraakhelder te formuleren.

Tijdens de derde bijeenkomst maak je de grootste slag: je constateert wat je wilt en bedenkt hoe je dit gaat organiseren. Dit doe je met verschillende werkvormen, zoals een elevatorpitch of waardepropositie. Dit laatste is een pitch waarin je de waarde van jouw initiatief beargumenteert. Het is ook de hardere kant van de cursus. Je gaat na hoe je jouw pitch kunt verantwoorden op financieel vlak en aan leidinggevenden. Dit moet immers ook gebeuren.

Tussen de derde en vierde bijeenkomst is er een intervisiemoment. Iedereen mag casussen inbrengen, bijvoorbeeld over obstakels die je ervaart tijdens de cursus. Je introduceert een casus en bespreekt vervolgens plenair oplossingen met elkaar. De vragen van je medecursisten zijn vaak ook herkenbaar voor je eigen situatie, dus het is prettig om met elkaar te brainstormen over hoe je deze obstakels overkomt.

Tijdens de vierde bijeenkomst leer je hoe je omgaat met weerstand. Denk aan weerstand vanuit de buitenwereld, bijvoorbeeld beleidsmatig of vanuit je leidinggevende, maar het kan ook gaan over innerlijke weerstand. Waarin zit je jezelf in de weg en wat voor beperkende aannames heb je waardoor je moeizaam vooruitkomt?”

Welke valkuilen kun je ondervinden binnen betekenisvol ondernemen?

Freek: “Een grote valkuil is het atlassyndroom: het idee dat je de last van de wereld op je schouders draagt. Dat je zo erg gelooft in je doel dat je uiteindelijk jezelf enorm voorbijloopt. Het is daarom essentieel dat je je grenzen goed kent en jezelf in de gaten houdt.

Maar, de grootste valkuil is denken dat de spelregels van de zakelijke markt geen betrekking op je hebben. Je kunt in hele korte tijd een impactvolle organisatie neerzetten, maar het moet zakelijk wel kloppen als een bus. Naïviteit is daarom een struikelpunt. Je kunt nog zo gepassioneerd zijn, maar dit betekent niet dat autoritaire machten coulant zijn wanneer je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet.”

Hoe leer je omgaan met deze valkuilen in de training Betekenis Ondernemen?

Freek: “Dit programma is ontzettend uniek: je leert hoe je gestructureerd mensen in beweging krijgt rondom relevante doelen, maar doet dit wel aan de hand van een waterdicht businessmodel. Droomsessies kun je overal organiseren, maar het moet wel realistisch zijn. Deze cursus biedt zowel inspiratie als een sterk zakelijk perspectief. Klopt het zakelijk niet? Dan houdt het waarschijnlijk ook niet langdurig stand.

Daarom heeft betekenisvol ondernemen zoveel voordelen: het stimuleert de betrokkenheid van medewerkers, heeft een positief effect op de organisatiecultuur, is praktisch en sociaal verantwoord en vergroot innovatie en creativiteit.”

Meer informatie

Wil je meer weten over de training Betekenisvol Ondernemen? Hier kun je de training bekijken en je inschrijven. Als je overige vragen hebt over deze of andere trainingen, dan kun je telefonisch contact opnemen met onze studieadviseurs via 030 – 29 19 888. Zij helpen je graag bij het zoeken naar een opleiding of training die bij jou past.

 

*Bron: Walo, Simon. 2023. “‘Bullshit’ after All? Why People Consider Their Jobs Socially Useless.” Work, Employment & Society 37 (5). https://doi.org/10.1177/09500170231175771.