Mensen aanzetten tot actie? Gebruik het ACCA-model

Een verandering succesvol implementeren begint met enthousiaste mensen. Maar niet altijd wordt een verandering met enthousiasme omarmt. Hoe gaan mensen over tot actie als er weerstand is? Het ACCA-model is een eenvoudig framework dat laat zien hoe mensen een verandering gaan accepteren.

Weerstand

Als je in een organisatie iets gaat veranderen, heb je altijd met andere mensen te maken. Die mensen hebben een mening over de verandering en over de manier waarop die wordt uitgevoerd. Sommigen zijn zeker blij zijn dat er iets gaat veranderen. Ze raken makkelijk enthousiast over jouw ideeën. Maar er zijn ook mensen in de organisatie die niet op jouw plan zitten te wachten.

Vier stappen om over te gaan tot actie

Weerstand kan er om verschillende redenen zijn. Hier komt het ACCA-model om de hoek kijken. ACCA staat voor AwarenessComprehensionCommitment en Action. Het ACCA-model is een marketingmodel, dat ook gebruikt kan worden voor een organisatieverandering. Het beschrijft hoe mensen overgaan tot actie (Action).

Doorloop de vier stappen van achter naar voren; dus begin met ‘actie’. Als je terug beredeneert, wordt sneller duidelijk wat je eerste stap is om mensen in beweging te krijgen.

Awareness

Voordat mensen het probleem kunnen begrijpen, moeten ze zich ervan bewust zijn dat er een probleem is (Awareness in het Engels). Als de mensen in de organisatie het probleem niet zien of ervaren, gebeurt er niets.

Tip: Misschien hoor je mensen zeggen “het valt wel mee”, “ik heb er weinig last van”, “het lost wel weer op”, “de klant betaalt er toch voor”. Als dat zo is, zorg dan eerst voor een heldere formulering van het probleem, met feiten zoals kosten of tijd, herleidbaar tot de doelen van de organisatie. “WE” hebben een probleem.

Comprehension

Voordat mensen inzien dat ze een bijdrage kunnen leveren, zullen ze eerst de reden van actie moeten begrijpen (in het Engels Comprehension).

Tip: Als men het belang onderkent maar de impact van de methode onvoldoende begrijpt, hoor je misschien mensen zeggen “ik snap niet wat precies de bedoeling is”, “het kan van alles zijn”, “hoe kunnen we dit nou oplossen”. Als dat zo is, zul je nogmaals moeten uitleggen. Wat zijn de feiten? Geef een toelichting van de methode, laat zien wat de klanten ervaren. Maak zaken visueel, werk bijvoorbeeld met grafieken, foto’s, verhalen van de klant en van de werkvloer.

Commitment

Het is een voorwaarde dat iedereen eerst commitment ervaart en dus gecommitteerd is aan de actie. Ze moeten het doel noodzakelijk vinden en zien dat zij een bijdrage kunnen leveren.

Tip: Geven mensen de activiteit geen prioriteit? Je hoort mensen bijvoorbeeld zeggen “eerst zorgen dat het werk af is”, “daar word ik niet voor betaald”, “ik ga dit niet alleen doen”. Als dat zo is, probeer er dan achter te komen wat er aan de hand is, bijvoorbeeld door middel van de gesprekstechniek Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.

Action

Je wilt dat er actie wordt ondernomen. Je wilt dat de neuzen dezelfde kant op staan en dat mensen aan de slag gaan met de bedoelde verandering.

Tip: Niet altijd worden activiteiten goed uitgevoerd of goed begrepen. Je hoort mensen misschien zeggen “er gaat iets mis” of “we moeten iets anders doen”. Als dat zo is, kun je ingrijpen en de verbeteractie weer op gang helpen. Zorg ervoor dat er duidelijke en haalbare doelen gesteld zijn (zijn ze SMART?). Vier successen en ondersteun elkaar. En zorg voor een blijvende focus bij het MT, bijvoorbeeld door regelmatige meetings.

Wil je onder begeleiding leren hoe je effectieve veranderstrategieën doorvoert? Bekijk dan eens onze opleiding Verandermanagement in 5 maanden. Twijfel je of heb je vragen? Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies. Zij zijn bereikbaar via 030 29 19 888.