3 acties om jouw training tot een succes te maken

Daar zit je dan, met negen anderen die je niet kent. Die jongen die schuin tegenover je zit lijkt wel net uit de schoolbanken te komen en van die vrouw naast hem gaan we waarschijnlijk niets horen vandaag. De trainer is nog wat aan het rommelen met de PowerPoint; hij lijkt niet echt handig met dat ding. En dan te bedenken dat je nog zoveel werk hebt liggen en je nog maar moet zien of dat deze training je iets gaat opleveren.

Herken je dit? Vaak laten we het succes van een training afhangen van de kwaliteiten van de trainer en de inhoud van de training. Je hebt echter zelf ook invloed op het slagen van een training. Hieronder drie acties om jouw training tot een succes te maken.

Actie 1: Stel jezelf open

In dat eerste uurtje van de training gebeurt veel. Je maakt kennis met de anderen en met de trainer. Er worden verwachtingen uitgesproken in de vorm van leerdoelen en als het goed is ook over het proces van de training. Naast het neerzetten van het programma wordt er vooral gewerkt aan een veilige setting. Zo veilig dat je uit je comfortzone durft te stappen. Want dan pas ga je leren. Dan pas worden je hersenen getriggerd om nieuwe info op te nemen en te verwerken.

Aan die veiligheid kan de trainer werken, maar ook de cursisten hebben daar een rol in. Als jij je open opstelt en je problemen deelt, dan zal een ander dat automatisch ook makkelijker doen. Als jij anderen vragen stelt, zullen zij zich meer betrokken voelen. Dus schuif eventuele weerstand en vooroordelen die je hebt aan het begin van de training aan de kant. Deze hebben overigens vaak te maken met je eigen onzekerheid over wat er op je afkomt.

Actie 2: Experimenteer met leerstijlen

Op welke manier leer jij het makkelijkst? Iedereen heeft een bepaalde voorkeur. Het model van de leerstijlen van Kolb wordt in trainersland veel gebruikt om verschillende leerstijlen af te wisselen (zie ook deze video over leerstijlen). Van de trainer mag je verwachten dat er afwisseling is in de training zodat niemand in slaap valt maar ook om ieders voorkeursstijl aan te spreken. De één stort zich graag in het diepe (doener), dus die wordt blij van rollenspelen, de ander kijkt liever de kunst af (dromer), voor hem zijn er de succesvoorbeelden, de volgende haalt de theorie erbij (denker), die verwacht modellen en verwijzingen naar boeken, en de laatste focust zich op de toepassing (beslisser) en gaat de discussie aan over het nut van bepaalde leerstof in de eigen praktijk.

Maar ontwikkelen doe je niet alleen op het moment dat je in je eigen leerstijl bediend wordt. Ontwikkelen doe je door alle leerstijlen te doorlopen. Dus weet je van jezelf dat je een doener bent? Dwing jezelf dan ook eens om een rollenspel te reflecteren (dan ga je in de rol van waarnemer/dromer). Weet je dat je graag discussieert over de toepassing (beslisser)? Ga het dan ook uitproberen en ervaar wat het oplevert (doener). Zowel in de training, als straks in de praktijk. Ook hier wordt een beroep op je gedaan om buiten je comfortzone te treden.

Actie 3: Maak plezier

Ontwikkeling is natuurlijk een serieuze aangelegenheid, maar iets beklijft beter op het moment dat er een emotie aan verbonden is. Een verhaal waarbij je een brok in de keel krijgt, blijft je bij. Evenals het moment dat iemand iets hilarisch doet in een rollenspel en iedereen in lachen uitbarst.

De trainer heeft ook hierin een rol, maar vlak jezelf als deelnemer niet uit. Jij kunt anderen net zo goed inspireren en motiveren. En zij kunnen dat bij jou. Dus deel ervaringen, confronteer en spiegel elkaar. Doe dat met een lach en een traan. Daag uit, help elkaar en probeer nieuwe dingen. Maak eventueel ook afspraken voor na de training om nog eens met elkaar te sparren. Jezelf ontwikkelen wordt namelijk leuker en makkelijker als je het met meerdere mensen doet.

Wat wordt jouw invloed als deelnemer op het succes van jouw volgende training?