Wij geloven dat gelukkige medewerkers belangrijk zijn voor het succes van een organisatie. Maar wat is gelukkig leidinggeven? Hoe doe je dat en wat zijn de voorwaarden?

De basis van gelukkig leidinggeven is jezelf goed kennen en zorgen dat je goed in je vel zit als leidinggevende. Er zijn drie factoren die dat bepalen. De eerste is zingeving. Wat is de toegevoegde waarde van wat je doet en hoe voel je je daarbij? De tweede voorwaarde is voldoening. Ben je blij met wat je doet en komen je sterke punten naar voren? En de derde voorwaarde is positieve emotie. Stimuleer je als leidinggevende een goede sfeer binnen je team? Als je je bewust bent van deze drie aspecten, kun je aan de slag met je eigen geluk en dat van je teamleiders en medewerkers. We helpen je daarbij graag op weg.

Werkgeluk en hoe het wordt bepaald

Er zijn drie dingen die werkgeluk beïnvloeden:

  1. Ten eerste zijn dat (werk)omstandigheden, zoals werktijden, werkplekken en salaris. Die bepalen 10% van werkgeluk.
  2. Ten tweede bepaalt je aanleg werkgeluk voor 50%. Bij aanleg gaat het dan om in hoeverre je bijvoorbeeld mens- of taakgericht, gevoelig voor negatieve emoties en introvert of extravert bent.
  3. De resterende 40% van werkgeluk wordt bepaald door bewust gedrag waarmee je je eigen geluk en dat van anderen kunt verbeteren. Als je aan de slag gaat met het werkgeluk van je teamleiders of medewerkers zijn waardering en vertrouwen het belangrijkst. Samen met je medewerkers kun je dan bouwen aan werkgeluk.

Individuele aanpak

Het is belangrijk om te beseffen dat werkgeluk individueel is. Wat voor de een werkt, kan voor de ander totaal niet werken. Voor de ene werknemer betekent werkgeluk een goede relatie met collega’s, voor de andere het behalen van goede resultaten. Als leidinggevende moet je dus aandacht hebben voor mensen. Dat kun je doen door het stellen van vragen als ‘wanneer ben jij gelukkig in je werk?’ of ‘wat was een gaaf moment op je werk?’ Want vraag je alleen wat iemand gelukkig maakt, dan krijg je antwoorden als ‘een pingpongtafel’ of ‘meer vrije dagen.’

Leider, manager en coach

Voor werkgeluk is het daarnaast belangrijk dat leidinggevenden leider, manager én coach zijn. Als een leidinggevende bijvoorbeeld alleen managet en geen aandacht heeft voor de medewerkers, worden mensen niet gelukkig. In de praktijk zien we dat leidinggevenden vooral aan het managen zijn. Daar is veel winst te behalen voor organisaties.

De voordelen

Het hebben van gelukkige teamleiders en medewerkers heeft belangrijke voordelen voor organisaties. Het ziekteverzuim en het verloop zakken met 30 tot 40%, wat ook de productiviteit ten goede komt. Medewerkers zijn veel creatiever en komen dus sneller met nieuwe ideeën. Ook de klanttevredenheid neemt toe. Logisch, want medewerkers zijn blij en trots op hun bedrijf. Tot slot komen minder incidenten en fouten voor als werknemers gelukkig en tevreden zijn.

Stap voor stap

Als je wilt werken aan werkgeluk voor teamleiders of medewerkers, houd het dan klein en simpel. Sta stil bij elkaars successen en uit je waardering. Maak een plan met meerdere kleine stapjes (bijvoorbeeld in de Incompany training Werkgeluk in jouw organisatie) en betrek je mensen daarbij. Leg uit waarom werkgeluk belangrijk is voor henzelf en de organisatie.

Eén van onze eigen best practices is de Week van de Waardering. Vraag op deze pagina gratis alle benodigdheden aan om dit bij jou op kantoor te organiseren. Neem gerust via het formulier hieronder contact met ons op voor een toelichting of voor meer praktische tips en tools.

Vrijblijvend advies

Onze Learning & Development Consultant Jan-Bart Bouwmans is expert in (werk)geluk en denkt graag met je mee over jouw vraagstuk. Hij is bereikbaar via jan-bart.bouwmans@icm.nl of 030 – 75 51 881.

Jan-Bart Bouwmans

Learning & Development Consultant Telefoon 030 75 51 881 jan-bart.bouwmans@icm.nl

Onze mensen