Hoe de Veiligheidsregio Fryslan medewerkers met e-learning beter laat samenwerken
Van aanvaringen met schepen tot drenkelingen en waterverontreiniging: voor incidenten op het water bestaat een uitgebreid protocol met regels. ICM ontwikkelde voor de Veiligheidsregio Fryslan (VRF) een e-learning game om medewerkers onder te dompelen in waarheidsgetrouwe scenario’s en ze zo te helpen alle procedures tot zich te nemen.
- E-learning op maat
- Informatievoorziening in gamevorm
- De praktijk als uitgangspunt
Een brainstormdag om situaties in kaart te brengen
Om een e-learning op maat te ontwikkelen organiseerden we een brainstormdag met experts uit de meldkamer om leerdoelen in kaart te brengen. Met welke incidenten hebben ze zoal te maken op het water? En hoe wijken deze af van incidenten op het vasteland?
De praktijk als uitgangspunt
Hoe leert de doelgroep? Hoe trigger je ze tot leren? De medewerkers van VRF zijn echte doeners en gewend snel in actie te komen. Ze zien gauw wat voor hen relevante informatie is en wat niet, dat is immers hun vak. Daarom namen we herkenbare, realistische situaties op in de e-learning. Een gevoel van relevantie activeert de hersenen en maakt het leren interessant omdat je ziet dat je tot oplossingen moet komen die je nu nog niet kent.
Hoe de VRF de e-learning verspreidde
Coördinatie Regeling Waddenzee (CRW) heeft de leeromgeving laten bouwen en biedt deze permanent aan alle partners en geïnteresseerden aan via www.vrfryslan.nl/crw. Deze netwerkorganisatie is ondergebracht bij VRF en bedient de drie veiligheidsregio's aan de Waddenzee, Rijkswaterstaat en Kustwacht - KNRM en alle Waddenzee gemeenten. VRF maakte alle collega’s van de meldkamers gezamenlijk verantwoordelijk voor het opleiden, trainen en oefenen en beoordelen van elkaar of de e-learning voldoende doorlopen is.