Ontspannen op het werk

Veel mensen zijn goed opgeleid, getalenteerd en hebben hart voor de zaak. Enthousiast gaan ze ervoor, maar ergens in de loop van de jaren verliezen ze ongemerkt de grip op de balans tussen werk en privé. In dit artikel kun je testen welke signalen wijzen op dreigende overbelasting en hoe je een ontspannen gevoel binnen en buiten het werk beter kunt vasthouden.

Signalen van stress

Misschien herken je jezelf in iemand die zich op zijn werk stort en daar de laatste tijd minder energie van krijgt dan voorheen.


Stel jezelf eens de volgende 10 vragen:

1. Ben je regelmatig aan het overwerken, terwijl de stapel werk maar niet kleiner lijkt te worden?
2. Zeggen je collega’s steeds vaker: ‘Maar alleen als je tijd hebt hoor, want je bent zo druk’?
3. Drink je erg veel koffie?
4. Reageer je geprikkeld op feedback?
5. Ben je af en toe een dagje ziek of kun je steeds moeilijker uit bed komen?
6. Krijg je het niet voor elkaar in je agenda om binnen één week een afspraak te maken met goede vrienden?
7.Sla je af en toe een lunch over op het werk?
8. Wordt er geklaagd dat je nooit meer thuis bent?
9.Loop je op je werk in snelle pas naar het toilet, omdat je dit eigenlijk zonde vindt van je tijd?
10. Kosten dingen die je vroeger leuk vond om te doen je nu opeens energie?
Als je bij 5 of meer vragen ‘ja’ antwoordt, dan zijn er signalen dat je erg druk bent en er steeds meer energie naar je werk gaat in verhouding tot je privéleven.


Stress sluipt in je leven

Ongemerkt ga je vanwege je eigen enthousiasme en de successen die je boekt op je werk steeds harder werken. Tegelijkertijd wordt je privéagenda ook steeds voller met een opleiding die je volgt, allerlei leuke uitjes, eventuele kinderen, een hardwerkende partner waarmee afspraken gemaakt moeten worden en dan komt die verhuizing er binnenkort ook nog aan… Het lichaam kan dit op een gegeven moment niet bijhouden en raakt langzaam uitgeput. Dat begint met kleine verschijnselen zoals nekpijn, steeds vaker hoofdpijn, piekeren, het uit de weg gaan van sociale contacten en een continue vermoeidheid. Je houdt geen rust meer tussen de activiteiten door, maar blijft maar door gaan.


Hoe voorkom je dat stress met je aan de haal gaat?

Langdurige stress is funest voor het lichaam. Het is daarom zaak dat je stress vermindert. Hoe kun je dit doen en hoe zorg je ervoor dat je weer ontspannen aan het werk gaat? Het antwoord weet eigenlijk iedereen: Door goed te slapen, regelmatig te rusten, inspanning en ontspanning af te wisselen en te bewegen. Maar hoe kun je dit bereiken?


Met de volgende praktische handreikingen kun je een ontspannen gevoel binnen en buiten het werk bereiken en vasthouden:

• Maak afspraken met jezelf in je agenda. Doe dat in je werkagenda én in je privéagenda. Ga niet iedere avond op pad, maar zet eens een streep door een avond: die is voor jezelf!
• Kies een sport uit die je leuk vindt en vol houdt. Zorg daarna voor een vaste sportavond. Ook al heb je niet altijd zin om er heen te gaan, je zal zien dat je je na afloop een stuk beter voelt.
• Ga vaker naar buiten. Ga bijvoorbeeld tussen de middag wandelen en geef jezelf hierbij desnoods de opdracht iets kleins te kopen, zodat je echt op pad gaat. Lunch vaker buiten tussen de middag of loop vaker naar je werk.
• Luister regelmatig naar je favoriete muziek en luister dan ook écht. Dus houd je aandacht bij de tekst, de melodie en laat je aandacht voor ten minste tien minuten niet afdwalen naar wat je morgen allemaal nog moet doen.
• Stel jezelf bij elke taak de vraag: hoort dit bij mij en kan een ander deze taak niet overnemen?
• Wees zuinig met het doen van beloftes, want je legt jezelf (extra) druk op om ze na te kunnen komen. Het mes snijdt aan twee kanten. Als je niet veel belooft, scheelt dat je excuses waarom je de afspraak niet hebt kunnen nakomen. Aan de andere kant kunnen mensen je makkelijker vertrouwen, want de kans dat je de beloftes die je wel doet ook nakomt, wordt groter.
• Stel prioriteiten. Schrijft deze iedere ochtend op en werk het belangrijkste als eerste af. Ga lastige dingen niet uit de weg. Los die vervelende klus meteen op, anders blijft het een kwestie die de hele dag aan je zal knagen.
• Ieder werk kent concentratieklussen: rapporten lezen, aanbiedingen van leveranciers uitzoeken of lange adviezen schrijven. Het lukt vaak niet om twee uur achter elkaar zaken te lezen. Plan daarom af en toe een thuiswerkdag in om dit werk te doen. Als het mogelijk is, zet deze dagen nu alvast in je agenda, bijvoorbeeld elke drie weken op donderdag.
• Eis minder van jezelf: goed genoeg is goed genoeg. Natuurlijk kun je van een 8 een 10 maken met veel tijd en moeite, maar is dat het doel wel waard?