Komt jouw boodschap niet over? Verbeter je communicatie met NLP

Merk jij ook wel eens dat een afspraak met een collega anders uitpakt dan dat jij had gedacht? Dat komt doordat jouw woorden door de ander anders worden geïnterpreteerd. Arie de Korte is NLP-trainer bij ICM en legt uit hoe dat komt.

Binnen NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) bestaat het idee dat er een verschil is tussen de oppervlaktestructuur en de zogenaamde dieptestructuur van taal. Deze structuren zijn afkomstig van Richard Bandler, een van de grondleggers van NLP.

Herinneringen uit het verleden

Het onderscheid tussen deze twee is dat je aan de oppervlakte de taal hoort. De betekenis van die taal ligt in de dieptestructuur. Hoe mooi zou het zijn als de boodschap, de bedoeling, die ik heb met het schrijven van dit stukje door jou, als lezer, precies begrepen zou worden? Dat is vaak niet het geval. De woorden die je gebruikt, worden door de ontvanger gefilterd op basis van herinneringen en ervaringen uit het verleden.

Dat werkt zo

Stel ik zeg tegen je: “Ik haal brood bij de bakker”. Dan begrijp je wat deze zin betekent. Het punt is echter dat je alleen begrijpt wat deze zin voor jou betekent en dat je geen idee hebt wat ik exact bedoel. Jouw dieptestructuur wordt getriggerd door de oppervlaktezin ‘Ik haal brood bij de bakker’ en geeft een eigen betekenis aan deze zin.

Hoe werkt dat nu precies?

Duidelijk is dat er aan de oppervlakte een gebeurtenis plaatsvindt en dat er in de diepte, in het onbewuste, betekenis aan gegeven wordt. Deze betekenis wordt gevoed door alle, in het onbewuste opgeslagen, herinneringen uit het verleden. Bij het lezen van de zin ‘Ik haal brood bij de bakker’ weet je, op basis van jouw herinneringen, wat een brood is en wat een bakker is. Ook geef je, op basis van de informatie uit jouw onbewuste, invulling aan de woorden ‘brood’ en ‘bakker’. Je weet bijvoorbeeld nog dat de bakker op de hoek in de straat waar je als kind opgroeide van dat heerlijke witbrood had. Voor mij betekenen ‘brood’ en ‘bakker’ echter een lekkere lunch tussen de middag met heerlijk versgebakken brood in de lunchroom bij de warme bakker in mijn woonplaats. Zelfde woorden, andere betekenis.

Zintuigen op scherp

Alle taal die we gebruiken is gebaseerd op eigen betekenis die op zijn beurt weer vormgegeven is door onze ervaringen. Dit is het hart van NLP. Ons brein ervaart de wereld om ons heen enkel en alleen door middel van de vijf zintuigen; zien, horen en voelen als de belangrijkste, aangevuld met ruiken en proeven. Alles wat je bedenkt is een combinatie van deze vijf zintuigen. Als voorbeeld weer de bakker en het brood. Jouw betekenis van deze woorden is gebaseerd op wat je ooit ervaren hebt met brood en de bakker en dan met name wat je hoorde, voelde, rook, proefde en gezien hebt. Wat voor jou een lekker broodje kan zijn is voor een ander niet te pruimen.

Schematisch ziet dat er als volgt uit:

NLP schemaHet is goed dit te weten en het is nog beter je te realiseren dat jouw boodschap mogelijk anders door de ander wordt ontvangen dan jij bedoeld had.

 

Wil je leren je communicatie te verbeteren en je invloed te vergroten? Of wil je meer resultaat behalen? NLP is een krachtig instrument voor communicatie en gedragsverandering. In de training NLP in 3 dagen krijg je inzicht in de belangrijke modellen, methoden en technieken die binnen NLP bekend zijn. Je leert deze in te zetten in jouw eigen werk- en privésituatie.

Pijl en knop2

 

 

 

 

 

TM-inschrijving

Maak alvast kennis met onze docenten via de interessante artikelen die zij voor je schrijven. Meld je hier aan en ontvang net als 10.585 professionals maandelijks ons laatste artikel op het gebied van Communicatie, Marketing & Sales.

Blauwe-pijl