Hoe bind je je doelgroep met contentmarketing?

Keuzestress bij de klant is topic nummer één in marketing, zowel off- als online. Hoe kan de afnemer door de bomen het bos nog blijven zien als er steeds meer merken op de markt komen? Contentmarketing biedt uitkomst voor veel bedrijven op dit moment. Dit artikel zal je triggeren na te gaan of Contentmarketing ook voor jouw business van betekenis kan zijn.

Keuzestress vraagt om aantoonbare toegevoegde waarde

Als marketeer red je het niet meer met de klassieke communicatie aanpak van zenden en adverteren. Juist nu is het de kunst om als bedrijf de aandacht te trekken van je (toekomstige) klanten, vertrouwen op te bouwen en om ze te “verleiden” tot actie zodat het uiteindelijke doel wordt bereikt: meer omzet en meer winst.

Het is de bedoeling dat je toekomstige klanten “raakt” door ze te “trakteren” op informatie, inspiratie en beleving én dat je een relatie aangaat met je huidige klanten, zowel on- als offline. Het is de kunst om op te vallen én de (potentiële) klant te raken of te interesseren zodat hij tot actie over gaat. Wanneer je dit goed doet, creëer je toegevoegde waarde voor jouw organisatie of merk en wordt de prijs voor de afnemer minder belangrijk. Een goed voorbeeld van Contentmarketing is de “Allerhande” van Albert Heijn. Dit geven ze gratis weg, maar ondertussen binden ze klanten. Ze maken de koppeling tussen recepten, producten van Albert Heijn en haar bonusaanbiedingen.

Hoe creëer je toegevoegde waarde?

Het blijkt nog steeds dat het moeilijk is voor bedrijven om de TOEGEVOEGDE WAARDE van hun bedrijf, producten en/of diensten duidelijk te maken ten opzichte van de concurrentie. Toch is dit een belangrijke vraag wanneer je jezelf wilt afvragen of contentmarketing uitkomst biedt voor jouw business. Probeer eens één van onderstaande twee manieren om te kijken of je contentmarketing kunt toepassen voor jouw organisatie.

1. Het waarom van jouw business

Het is tegenwoordig belangrijker om duidelijk te maken waarom je iets doet, maakt of verkoopt en wat voor waarde dat kan toevoegen aan de afnemer in plaats van wat je bedrijf of product allemaal kan. Bedenk als organisatie waarom je doet wat je doet en communiceer dit verhaal. Dit is wat jouw organisatie onderscheidt van de concurrentie. Ga na of je dit kan omschrijven voor jouw organisatie en hoe je dit kunt overbrengen op je (potentiële) klanten.

2. Verras mensen en trek de aandacht

Denk eens na over hoe mensen jouw product of dienst beter kunnen ‘beleven’ voor de aankoop. Beleving online wordt steeds beter. Interactiviteit triggert de consument. De site van Heineken is hier een goed voorbeeld van. Interactiviteit kan ook functies vervullen zoals het delen van gebruikerservaringen en co-creatie tussen gebruiker en maker. Content kan ook “fun” zijn. Zo kom je diverse benaderingen tegen zoals games, apps en vervolgverhalen.

Ook offline in retailland heeft men moeite om toegevoegde waarde duidelijk te maken. Beleving is een belangrijk onderdeel om het voor klanten aantrekkelijk te maken. Sfeer creëren, laten ruiken, proeven, voelen en verhalen vertellen scoren bij klanten. Sommige winkels en formules geven, ieder op hun eigen manier, sterk invulling aan beleving zoals Marqt (supermarkt met andere ideeën over eten), Lush (handgemaakte cosmetica) en Urban Outfitters (modeketen met ontwerpen van jonge designers, kunstboeken en kekke gadgets).

Er zijn diverse boeken en artikelen geschreven over hoe je inhoud kunt geven aan contentmarketing. Het is belangrijk om te weten welke doelstellingen je wilt bereiken, wie je als klant wilt aantrekken, welke informatie jouw klant nodig heeft om tot actie over te gaan én op welke off- en online plaatsen jouw (toekomstige) klant zijn informatie haalt.