1. Pluis je successen uit

‘Weten wat je drijft’ heeft iets toekomstgerichts. Toch kun je je drijfveren alleen vinden als je terugkijkt en op zoek gaat naar wat je in het verleden energie gaf. ‘Connecting the dots,’ noemde Steve Jobs dat in zijn wereldberoemde rede op Stanford University. We zijn er van nature echter toe geneigd om de nadruk te leggen op dingen die niet zo goed gaan, en niet op dingen waar we in uitblinken. Een belangrijke tip is dan ook: pluis het succes uit in plaats van de teleurstelling en hou dat bij in een successenlogboek. Op die manier ontdek je wat jou energie geeft.

2. Ontdek bij welke taken je in de ‘flow’ raakt

De Amerikaans / Hongaars psycholoog Csikszentmihalyi heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Hij beschrijft de staat waarin je verkeert als je helemaal opgaat in je werk, het lijkt alsof de tijd stil staat en je de wereld om je heen even vergeet als ‘flow’. Vaak kom je in de ‘flow’ bij taken waarbij je een duidelijk doel hebt, je meteen feedback ontvangt en er een balans is tussen het inzetten van je capaciteiten en mogelijkheden. Bij welke taken en momenten op je werk raak jij in de ‘flow’?

3. Schud bescheidenheid van je af

’Bescheidenheid siert de mens’ is een credo waar veel mensen mee worden opgevoed, maar dat in de meeste gevallen alleen maar zorgt voor middelmatigheid: we durven niet snel te laten weten en te laten zien waar we goed in zijn.                                      Bescheidenheid ontstaat vaak vanuit een belemmerende overtuiging. Het idee dat je iets niet kunt of dat je er niet goed genoeg voor bent, zijn gedachten die je tegenhouden om te doen wat je echt wilt. Onderzoek dus wat je meest belemmerende overtuiging is. Dat is een rotklusje, want je wordt er in eerste instantie niet vrolijk van, maar als je er een eentje vindt die echt pijn doet zit je hoogstwaarschijnlijk op de goede weg. Eenmaal gevonden is het een kwestie van omdraaien. Hoe? Dat vind je onder deze link.

4. Volg je intuïtie

Wat is je eerste ingeving? Vaak weet je gevoel al wel wat het wil kiezen, maar komt vervolgens het verstand om de hoek kijken en begin je redenen te bedenken waarom je de keuze eigenlijk niet zou moeten maken. Die redenen hebben vaak met angst te maken. Mocht je dus op het punt staan om een belangrijke (of minder belangrijke) keuze te maken, probeer dan vooral te voelen. Wat gebeurt er in je lijf als je nadenkt over de stap die je wilt zetten? Krijg je er energie van? Ga je er sneller van praten, lachen en versnelt je ademhaling? Dan is het waarschijnlijk een goede keuze.

5. Ken je waarden

Waarden zijn vaak wollig, multi-interpretabel en, als je er niks mee doet, vooral ontzettend nutteloos. Hoe kom je achter jouw waarden en hoe maak je ze waar? Een simpele en leuke oefening, die je gezellig met vrienden kunt doen, gaat als volgt: ga op zoek naar een moment of situatie in je leven waar je veel energie van kreeg. Misschien was dat een moment van opperste concentratie, een topprestatie waarbij je jezelf hebt overtroffen of iets heel anders, maar wat het ook is, vertel het in detail aan je vrienden. Als je bent uitverteld, schrijven je vrienden op welke waarden zij in jouw verhaal hebben gehoord. Selecteer de belangrijkste vier en beschrijf voor jezelf hoe je ze waar gaat maken in bijvoorbeeld je werk of je privéleven.

6. Maak gebruik van positieve emoties

Volgens de broaden-and-build theorie van de Amerikaans psycholoog en expert op het gebied van positiviteit Barbara Fredrickson zijn mensen die positieve emoties ervaren flexibeler en creatiever. Positieve emoties (zoals hoop, inspiratie, plezier en nieuwsgierigheid) zorgen voor een open, tolerante en opbouwende manier van denken. Negatieve emoties (zoals angst en boosheid) daarentegen attenderen ons op gevaar en zorgen voor een onmiddellijk en vernauwd gedrag.

7. Leer van anderen

Stel, je moet vanaf dit punt in je leven letterlijk alles zelf uitzoeken. Dat brengt een enorme hoeveelheid werk en tijd met zich mee. En het is helemaal niet nodig. Er zijn namelijk mensen in onze nabije omgeving die het pad al voor ons hebben bewandeld. Hun verhalen, levenslessen, visie en dwalingen kunnen ons helpen om ons pad met succes af te leggen. We kunnen deze waardevolle voorbeelden dus zinvol en met respect gebruiken om het beste uit onszelf te halen. Dus als we ons talent willen ontwikkelen, dienen we van alle hulpbronnen gebruik te maken; onze innerlijke hulpbronnen zoals zelfvertrouwen, focus en drijfveren; én de externe hulpbronnen zoals de omgeving die ons leert, ondersteunt en ons de nodige ervaring kan doorgeven. Als we ervoor kiezen om onze ogen en oren te openen, is hulp werkelijk overal. Soms recht voor je neus, soms iets verder weg. Vraag erom, ga ernaar opzoek. Want één ding is zeker: alle hulp die jij nodig hebt om vooruit te komen, is zonder twijfel aanwezig!

8. Waardeer complimenten

Een compliment goed ontvangen is heel belangrijk en een kunst op zich. Wuif een compliment niet weg door te zeggen ‘’dat het maar een kleine moeite was’’, maar neem de erkenning die je krijgt aan en bedank de gever. Het getuigt ervan dat je je eigen talenten kent en erkent.

9. Ontwikkel je sterke punten

Weet je waar je goed in bent? Streef er dan naar om die kwaliteiten nog krachtiger te maken, in plaats van de focus te leggen op je ontwikkelpunten. Hierdoor zul je met meer plezier en bevlogenheid werken.

10. Vergeet niet te lachen

Als je humor gebruikt, wordt het ook makkelijker om met uitdagingen om te gaan. Je bent minder snel uit het veld geslagen en durft meer open te staan voor verandering. Vergeet ook vooral niet om jezelf te lachen. Het is heel stimulerend om jezelf niet al te serieus te nemen!

Vond je deze tips waardevol? Meld je hieronder aan en ontvang net als 70.183 andere slimme professionals maandelijks onze nieuwste 10 tips en gratis e-books.

 

Download PDF tips