Briljante strategie, maar kun je ‘m ook uitvoeren?

“Dit jaar staat de online zichtbaarheid van ons bedrijf bovenaan de agenda,” aldus de directie. En jij mag als communicatieadviseur zorgen voor de uitvoering. Enig idee waar je moet beginnen? Enig idee wat er van je verwacht wordt?

Paul Blok noemt dit voorbeeld het risico van ‘vaagtaal’ in zijn presentatie ‘Briljante strategie, maar kun je ‘m ook uitvoeren?’ We nemen te vaak genoegen met grote begrippen als servicegericht, contentbuilding en transparantie. Deze begrippen zorgen voor spraakverwarring en maakt dat we de organisatie niet in beweging krijgen. Hieronder vijf tips om je strategie wel tot uitvoering te laten komen.

Tip 1: Maak de strategie concreet

Dit geldt zowel voor de kernwaarden als voor het plan. Je weet dat je concreet genoeg bent als mensen het ermee oneens zijn. Neem de kernwaarde ‘servicegericht’. Daar zal iedereen achter staan. Maar als het betekent dat we 24 uur per dag, 7 dagen per week de telefoon opnemen, dán krijg je vast tegenargumenten. En die discussie is nodig om van strategie tot uitvoering te komen.

Tip 2: Maak het plan concreet

Ook je plan moet concreet zijn. Denk aan The Golden Circle van Simon Sinek, een inspirerend verhaal waarin Sinek organisaties uitdaagt te beginnen met omschrijven waarom je iets doet, en dan pas hoe en wat je doet. Een nuttige oefening om voor je eigen organisatie in te vullen. Maar het is niet concreet genoeg. Je bent pas klaar als je ook beschrijft waar, wanneer en door wie het plan uitgevoerd moet worden.

Tip 3: Maak de noodzaak helder

Je plan uitvoeren kun je waarschijnlijk niet alleen. Je hebt anderen nodig. En mensen komen niet zomaar in beweging. Ze moeten van tevoren weten waarom ze iets doen. Geef aan het begin van het proces dus genoeg aandacht aan het benoemen van de noodzaak om servicegericht (of concreet: 24 uur per dag telefonisch bereikbaar) te zijn. Die noodzaak zorgt voor een gezamenlijk vertrekpunt.

Tip 4: Schets een toekomstbeeld

Een gezamenlijk vertrekpunt garandeert nog geen gezamenlijk doel. Ook dat moet je dus duidelijk in beeld brengen. Met een gezamenlijk toekomstbeeld (‘onze klanten voelen zich geholpen bij hun problemen’) geef je de juiste richting aan de verandering.

Tip 5: Smeed coalities

Voel je je een roepende in de woestijn? Of stuit je op weerstand? Kijk dan eens in de organisatie wie er voordeel haalt uit jouw plan. Maak die ander deelgenoot, smeed coalities en bewerk samen de organisatie. Kortom, maak gebruik van de politiek in je organisatie.

Ruth van der Kam
Docent
ICM Opleidingen & trainingen