Middle Management voor Zorg en Welzijn

De middle manager speelt een cruciale rol binnen organisaties. In het speelveld tussen het hoger management en de medewerkers heeft de middle manager een cruciale invloed op de kwaliteit en het succes van de organisatie. Hoe worden de medewerkers gemotiveerd? Hoe zijn de bedrijfsprocessen georganiseerd? Hoe is de onderlinge communicatie? Welke concrete doelstellingen heeft de afdeling of organisatie? Dit zijn enkele belangrijke vragen die op middle managementniveau aan de orde komen. In deze veelzijdige opleiding worden alle facetten van middle management behandeld. De opleiding versnelt de ontwikkeling van je carrière.

Resultaat

  • Je beheerst alle taken en verantwoordelijkheden van een manager binnen de zorg- en welzijnssector
  • Je bent in staat je rol binnen de organisatie te zien in relatie tot andere afdelingen en disciplines
  • Je hebt inzicht in de stijlen van leidinggeven, communicatieprocessen, samenwerking en conflicthantering
  • Je bent in staat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden effectief en doelgericht te organiseren.
  • Je beschikt over de kwaliteiten om je (zorg)team naar het gewenste resultaat te leiden

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor mensen die nu als middle manager in de zorg- en welzijnssector werken en uitvoerende mensen aansturen.

Werk je in de praktijk nog niet als leidinggevende? Of geef je minder dan een halfjaar leiding? Dan is de opleiding De Startende Manager een beter passend alternatief.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Module Organisatie & Management

  • Organisatiekunde
  • Doelstellingen, strategie en planning
  • Interne organisatie en bedrijfsprocessen
  • Je organisatie in kaart gebracht
  • Het schrijven van een advies
  • Personeelsmanagement
  • Omgaan met macht en belangen
  • Financieel beheer en financiële analyse
  • Marketingmanagement
  • Leiderschapsstijlen en -vaardigheden
  • Timemanagement
  • Praktijksituaties en -voorbeelden

Module Communicatie & Samenwerking

  • Teambuilding
  • Samenwerken in teams
  • Coachend leidinggeven
  • Effectieve communicatie
  • Leiderschapsstijlen en -vaardigheden
  • Omgaan met weerstand en verandering
  • Conflicthantering
  • Effectief vergaderen
  • Zelfmanagement
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
Startdata en locaties

Studiewijze

Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de interactieve ICM-leeromgeving die je gedurende de gehele opleiding ondersteunt in het leerproces.

Als voorbereiding op de bijeenkomsten neem je kennis van de theorie door kennisvideo’s te bekijken, artikelen te lezen en praktijkopdrachten te maken. Hierdoor is er tijdens de bijeenkomsten volop tijd en ruimte om de vertaalslag te maken naar de praktijk.

Management is de combinatie van inhoudelijke kennis en sterke persoonlijke kwaliteiten. Beide aspecten krijgen ruimschoots de aandacht en maken de opleiding boeiend en veelzijdig. De vele oefeningen, cases en opdrachten slaan een brug tussen de theorie en je eigen praktijk. Je sluit elke module af met een eindopdracht.

Er is door de maximale groepsgrootte een veilige sfeer om in te leren en veel ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medestudenten die werken bij verschillende organisaties.

De opleiding wordt verzorgd door een managementdeskundige met brede ervaring in het bedrijfsleven.

Vooropleiding

ICM stelt geen specifieke eisen aan de vooropleiding. Praktijkervaring en HBO denk- en werkniveau is gewenst.

Studievoorbereiding

Iedere bijeenkomst vereist ongeveer 4 tot 6 uur studievoorbereiding.

Studiemateriaal

ICM werkt met het meest actuele studiemateriaal. Ook na de opleiding houd je onbeperkt toegang tot het materiaal op de ICM-leeromgeving.

Examenvoordeel

Mocht je onverhoopt niet slagen voor de ICM-moduleopdrachten, dan kun je deze opdrachten tegen gereduceerd tarief herkansen.

Diploma

De opleiding Middle Management voor Zorg en Welzijn van ICM biedt je de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • Middle Management voor Zorg en Welzijn – diploma

Tijdens iedere module schrijf je moduleopdrachten. Indien je beide modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële ICM Middle Management – diploma.

Pakketvoordeel

Indien je je voor Middle Management voor Zorg en Welzijn en Hoger Management voor Zorg en Welzijn (post-HBO) als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 7 opleidingen en trainingen in de categorie: Zorgmanagement.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt Middle Management voor Zorg en Welzijn als avond- en als dagopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat 20 lessen. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat 10 lessen. Iedere module duurt 10 avonden of 5 dagen. De hele opleiding duurt 9 maanden.

De opleiding wordt gegeven in maart 2020 en oktober 2020.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 20 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 7 opleidingen en trainingen in de categorie: Zorgmanagement.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 2.395,-.

  • Leskosten: € 1.795 (of 3 termijnen à € 823)
  • Materiaal: € 150 per module
  • ICM-praktijkopdracht: € 150 per module

Dit bedrag is excl. € 17,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 7 opleidingen en trainingen in de categorie: Zorgmanagement.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Suzanne Valk

    09-09-2019
    Zeer professionele organisatie, als cursist word je goed ondersteund en begeleid. Ik had een zeer kundige en enthousiaste docente. De opleiding vond plaats op twee mooie locaties plus uitstekende lunch. Je voelt je echt 'gezien en gekend' als deelnemer bij ICM. Aanrader zijn ook de dag seminars, hoge kwaliteit qua inhoud en presentatie.
  • Tineke Krijnen

    26-09-2018
    eerste blok gehad, elke keer weer een feestje om de lessen in te komen. de manier van lesgeven is perfect, heel open, duidelijk goede voorbeelden uit de praktijk. nu op naar het volgende gedeelte en hopelijk in februari alles afgerond.
  • Malika Bellaghmouch

    20-09-2018
    Ik ben zeer tevreden met de opleiding die ik heb gevolgd bij ICM. Eric Bolwerk was zeer inspirerend, enthousiast, bevlogen en out of the box met een visie. Hierdoor waren de lessen voor mij nooit saai om te volgen en was alles behapbaar om te doen. Zeker een aanrader voor iedereen die management vanuit een ander perspectief wil leren!!
  • Brenda van Dam

    08-11-2017
    Duidelijke en zeer informatieve scholing. Er was een goede balans tussen theorie en praktijk. Er was veel ruimte om praktijkvoorbeelden in te brengen. Fijn dat de les afgestemd wordt op de groep. Dit geeft een optimaal leerrendement! Veel van het geleerde direct kunnen toepassen tijdens mijn werkzaamheden als leidinggevende. Zeker een aanrader deze scholing.
  • Jans

    18-07-2017
    Het was overzichtelijk wat je voorafgaand aan de les moest doen. De voorbereiding sloot goed aan bij de les zelf. Er was voldoende gelegenheid voor eigen inbreng. Door de motiverende en enthousiaste docent was elke les leuk om te volgen.
  • Ryan Ramdin

    08-12-2016
    De cursus is duidelijk en concreet en goed te combineren met een fulltime baan.
    De trainer (Martien Groenevelt) is inspirerend en competent, die de koppeling maakt tussen theorie en praktijk.
    De groepsgrootte(9 individuen) heb
    ik als prettig ervaren, vooral de diversiteit/achtergrond en het 'leren van elkaar'.
  • Carlijn Noorhoff

    06-12-2016
    Fijne training die met veel voorbeelden uit de praktijk kwam waardoor het levendig was! De groepsgrootte was prettig en afwisselend: mensen met al ervaring in het management en juist helemaal niet. Leuke oefeningen en veilige sfeer om te leren.
  • Linda Bijsterveld

    11-08-2016
    Ik heb beide modules doorlopen en deze als leerzaam en inspirerend ervaren. Door de praktijkgerichte aanpak was ik goed in staan dat wat ik leerde, direct daarna in de praktijk te brengen. Ik kan oprecht zeggen dat ik het jammer vind dat de opleiding af is gelopen, al ben ik uiteraard erg blij met mijn verkregen diploma.
  • Angelique Zeilemaker

    10-11-2015
    Goede trainer! De groespgroote was bij de eerste module te groot. Bij de tweede module goed. De trainer gaf veel goede praktijkvoorbeelden waardoor de theorie duidelijk werd en waardoor je de theorie ook beter begreep.
  • Diana Oostland

    21-10-2015
    De trainer was rustig en duidelijk en gebruikte goede voorbeelden en goed lesmateriaal om de lesstof uit te leggen. Wel verwachtte hij een actieve deelname en motivatie. Hij had goed door wanneer je iets lastig vond en hij stelde je dan gerust maar liet het je tich zelf doen. Ik ging erg graag naar de opleiding. We hadden een leuke klas waarin open gesproken werd over ervaringen en meningen
  • Yvon Melk

    22-06-2015
    trainer speelde goed in op ervaringen die verteld werden tijdens de les. De soms saaie stof werd leuk en inspirerend gebracht. Positief ingestelde trainer.Kleine groep, waardoor lage drempel om ervaringen te delen. Ik vind mijn baan, door de kennis die ik heb gekregen, nog leuker.
  • Evelien

    17-06-2015
    Deze opleiding heeft me gebracht wat ik zocht. Namelijk een kist gereedschap om in de praktijk toe te passen. Theoretische kennis opgedaan in de modules management en communicatievaardigheden zijn het gereedschap. Aan mij de uitdaging om ze toe te passen. De opleiding is goed gericht op de praktijk. Mede door de inspirerende docent en het delen met de overige cursisten leerzame en fijne lesdagen gehad.
  • Saskia Slof

    11-08-2014
    Ik ben erg tevreden over de opleiding middle management voor zorg en welzijn van ICM. Voldoende diepgang en niveau. Ik heb er veel aan in mijn werk. Ook leuk om in een groep gelijk gestemden te zitten. De docent was gedreven en deed haar best er alles uit te halen. Een aanrader!
  • Henriëtte Kooistra

    31-03-2014
    Ik heb de opleiding als erg nuttig ervaren.De docente was motiverend en gaf veel ruimte voor input uit de groep.Door uitdagingen die er geboden werden was er mogelijkheid tot groei. Doordat er mensen uit verschillende disciplines van de zorg in de groep zitten hoor je hoe het er in een andere sector aan toegaat en daar haal je veel leermomenten uit.Het heeft mij gestimuleerd om te kijken naar een vervolgopleiding.
  • kim

    18-09-2012
    Ik heb deze opleiding als zeer nuttig ervaren! <br>
    Tijdens de lesavonden was er genoeg ruimte om jezelf uit te dagen om voor een groep te presenteren of een casus in te brengen.<br>
  • kim

    18-09-2012
    Ik heb deze opleiding als zeer nuttig ervaren! <br>
    Tijdens de lesavonden was er genoeg ruimte om jezelf uit te dagen om voor een groep te presenteren of een casus in te brengen.<br>
  • Simone

    17-09-2012
    Van deze opleiding volgde ik tot nu toe alleen de module communicatie en samenwerking. Een zeer leerzame en praktisch ingerichte module. De theorieën over communicatie en samenwerking worden onder andere verduidelijkt door cursisten onderling simulatiegesprekken te laten voeren. Zo leer je al snel hoe je eigen gedrag is in bepaalde samenwerkingen/gesprekken en waar de verbeterpunten liggen. Ervaringen en leerpunten van deze gesprekken worden vervolgens klassikaal gedeeld waarbij iedereen aan het woord komt. Ook situaties uit de dagelijkse praktijk worden klassikaal besproken. Hierdoor leer dus ook weer van anderen. Kortom, een goede combinatie van theorie en praktijk. De voorbereidingtijd per les van 3 tot 6 uur per les, zoals deze in de opleidingsgids staat aangegeven, is goed ingeschat.
  • Anoniem

    18-11-2009
    Ik heb ontzettend veel opgestoken van de opleiding Middle Management voor Zorg en Welzijn bij ICM. Ik vond het fijn dat er niet alleen veel aandacht werd geschonken aan de interne organisatie van de zorginstelling, maar ook aan persoonlijke ontwikkeling, zoals leiderschap, motiveren en omgaan met stress.<br><br>
    Mede dankzij de kleine groepssamenstelling en de kwaliteit van de docenten, heb ik veel van deze opleiding geleerd. ICM is een prettig bedrijf en de hele opleiding was uitstekend verzorgd.<br><br>
    Ik heb nog dagelijks profijt van alles wat ik geleerd heb in deze opleiding en ik kan iedereen aanraden deze opleiding bij ICM te volgen.
  • Ingrid van Egdom

    04-11-2009
    De laatste 2 cursus dagen werden gedoceert door een andere docent. Van hem kregen we heel andere manier van les dan van de vorige. De laatsten liet je veel meer kijken naar jezelf en daardoor werd je je meer bewust van jezelf in je werk.
  • Veenstra

    04-11-2009
    Theorie soms moeilijk in de praktijk uit te voeren als je zelf geen functie van manager hebt. Kon ook lastig zijn bij bepaalde vragen in de opdrachten. <br>Bij niveau staat HBO, dit echter niet zo ervaren. Soms zelf het idee dat je je diploma eigenlijk kocht. Door echt de tijd te nemen voor de opdrachten en de doorgenomen stof daarin mee te nemen lukte het goed om het geleerde "eigen" te maken.<br>
    Over het algemeen een leuke studie/training. Ook fijn om eens met mensen uit het zelfde vak, maar vanuit een andere organistie, ideeen en ervaringen uit te wisselen.
  • Jacqueline

    Mijn ervaring met de training was boven verwachting goed, hier bedoel ik mee dat het zo goed aansloot bij mijn eigen verwachting. Elke les was weer anders, de sfeer in de groep veranderde, je ziet mensen groeien, je voelt jezelf zekerder worden. Tijdens de lessen waren er praktijk voorbeelden- discussies- uitdagingen- grenzen opzoeken. Heel inspirerend.

    Het was een duidelijke omschrijving van de cursus, waar je je voor inschrijft, dat heb ik dus ook echt aangeboden gekregen. Ik kreeg goede voorlichting en heb op tijd al het materiaal en lesrooster ontvangen. Ik heb onlangs nog iets opgezocht uit mijn map en de boeken pak ik ook nog regelmatig. De locatie was goed. Ik ben met plezier elke dag naar de cursus gegaan, kreeg er energie van en vond het zelfs jammer dat ik klaar was.

    Het heeft me zeker geholpen mezelf neer te zetten als een (beginnende) manager, zoals hoe ik dat vanuit mijzelf zou willen zijn, dankzij de trainer. TOP!

  • Simone

    Van deze opleiding volgde ik tot nu toe alleen de module communicatie en samenwerking. Een zeer leerzame en praktisch ingerichte module. De theorieën over communicatie en samenwerking worden onder andere verduidelijkt door cursisten onderling simulatiegesprekken te laten voeren.

    Je leert al snel hoe je eigen gedrag is in bepaalde samenwerkingen/gesprekken en waar de verbeterpunten liggen. Ervaringen en leerpunten van deze gesprekken worden vervolgens klassikaal gedeeld waarbij iedereen aan het woord komt.

    Ook situaties uit de dagelijkse praktijk worden klassikaal besproken. Hierdoor leer dus ook weer van anderen. Kortom, een goede combinatie van theorie en praktijk. De voorbereidingstijd per les is zoals deze in de opleidingsgids staat aangegeven, dus goed in te schatten.

  • Marion van Blokland

    Klant en servicegericht werken voor zorg en welzijn is een zeer interessante training die heel veel handvatten biedt als je je communicatie en interactie naar een hoger niveau wilt tillen! Locatie was top, dichtbij het station dus ik kon er zo naartoe lopen.

  • A.G. ten Seldam

    Kundige docent die inspirerend en actief les geeft!

  • S. Rijkaart

    Ik ben zeer tevreden over deze opleiding. Je krijgt erg veel materiaal aangereikt waar je in de praktijk jaren mee vooruit kan. Ik zou een collega dit zeker aanbevelen!

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 7 opleidingen en trainingen in de categorie: Zorgmanagement.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.