Kwaliteitsmanagement

Klanten en leveranciers stellen steeds hogere kwaliteitseisen aan de (keten)samenwerking, producten en diensten van organisaties. Daarom neemt de vraag naar kundige kwaliteitsmanagers snel toe. In deze opleiding leer je hoe je processen optimaliseert en een certificeerbaar kwaliteitsmanagementsysteem opzet en onderhoudt. Je verdiept je in hoe je mensen, middelen en het systeem op zo’n manier samenbrengt dat processen soepeler verlopen en je continuïteit op de lange termijn kunt garanderen. Ook ontwikkel je je persoonlijke vaardigheden en professionaliseer jij jezelf als kwaliteitsfunctionaris. Na afloop van deze opleiding is jouw meerwaarde op de werkvloer op het gebied van kwaliteit en verbeterprocessen merkbaar vergroot.

Ook online via Virtual Classroom beschikbaar

Goed nieuws: deze cursus bieden we ook volledig online aan.
Lees meer over de virtual classroom en bekijk de uitleg video.

Kies startdatum

Unieke voordelen

  • Oefenen met een interne audit middels een simulatie
  • Opdrachten hebben betrekking op je eigen bedrijfssituatie
  • Begeleiding door een ervaren kwaliteitsmanager

Resultaat

  • Je vertaalt een strategische visie naar operationele doelstellingen
  • Je kunt een bedrijfsstructuur inrichten en benutten
  • Je maakt integrale verbinding tussen mens, middelen en systeem
  • Je kunt een (certificeerbaar) kwaliteitsmanagementsysteem opzetten en bent bekend met veel voorkomende kwaliteitsmodellen
  • Je bent in staat om kwaliteitsinstrumenten vorm te geven en te gebruiken
  • Je weet hoe je een managementsysteem audit
  • Je ontwikkelt vaardigheden op het gebied van communicatie, verbeter- en risicomanagement
  • Je maakt collega’s medeplichtig om processen nog beter in te richten
  • Je bent een waardevolle gesprekspartner op het gebied van kwaliteit

Doelgroep

De opleiding Kwaliteitsmanagement is uitermate geschikt voor personen die binnen de organisatie gesprekspartner zijn op het gebied van kwaliteit. Affiniteit met bedrijfsvoering is een pré.

Het is belangrijk dat je werk hebt en een opdracht kunt uitvoeren binnen de eigen organisatie. Indien dit niet het geval is, dan kun je een casus ontvangen om mee aan de slag te gaan.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Bijeenkomst 1: Introductie geschiedenis & organisatiekunde

  • Definities van kwaliteit en kwaliteitsmanagement
  • Historische ontwikkelingen
  • Mintzberg
  • Kijk op organisaties

Bijenkomst 2: Kwaliteitsmodellen en methoden

  • Type modellen en methoden
  • ISO 9001, INK en GAP

Bijeenkomst 3: Project- en risicomanagement

  • Definitie en opzet van een project en bijbehorende rollen
  • Opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en handboek
  • Risicomanagement
  • Gebruik van kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren

Bijeenkomst 4: Contextanalyse, stakeholdermanagement en verandermanagement

  • Marktanalyse en stakeholders
  • Opzet van SMART-doelstellingen
  • PDCA-Cirkel, Kotter & de Caluwé
  • Organisatiecultuur

Bijeenkomst 5: Communicatie, voorlichting en leiderschap

  • Het belang van communicatie en de inzet van communicatiemiddelen
  • Feedback, effectief vergaderen en rapporteren
  • Effect van leiderschap op veranderingen
  • Noodzaak van continue voorlichting en communicatie

Bijeenkomst 6: Functies en HRM

  • Beoordeling van HR-beleid in relatie tot bedrijfsvoering
  • Opzet en gebruik van functiebeschrijvingen
  • Kennismanagement en opleidingsstructuur

Bijeenkomst 7: Processen, procedures en verbetermanagement

  • Opzet van praktische procesbeschrijvingen en procedures
  • Risico’s en kansen op procesniveau
  • Procesverbetering en verbeterinstrumenten
  • Prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Wat is Lean en Six Sigma?

Bijeenkomst 8: Interne audits

  • Planning, uitvoering en rapportage van audits
  • Formuleren van auditvragen en audit uitvoeren
  • Opstellen en beoordelen van auditrapporten

Bijeenkomst 9: Tevredenheidsmetingen en klachtenmanagement

  • Opzet en uitvoering van klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoek
  • Verantwoorden van keuzes voor onderzoeksmethoden
  • Opstellen van klachtenprocedure
  • Verbetermaatregelen initiëren a.d.h.v. klachten

Bijeenkomst 10: Management review en certificering

  • Voorbereiding, uitvoering en opvolging van directiebeoordeling
  • Beoordeling van management-reviewnotulen
  • Begrip en meerwaarde van ISO 9001 certificering
  • Proces en rollen bij certificering
Startdata en locaties

Studiewijze

In de opleiding Kwaliteitsmanagement word je opgeleid in het vakgebied Kwaliteitsmanagement. Een ervaren kwaliteitsmanager begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte en de vertaling naar jouw praktijk centraal staan. Je gebruikt je eigen werksituatie bij de uitwerking van de opdrachten. Na iedere bijeenkomst lever je een opdracht in bij de docent. Aan het einde van de opleiding lever je een praktijkopdracht in. De praktijkgerichte opdrachten, cases en oefeningen alsmede het uitwisselen van ervaringen met medestudenten stimuleren je ontwikkeling.

Studiewijze Virtual Classroom

Wanneer je deze cursus volgt in de Virtual Classroom dan geldt deze studiewijze.

Vooropleiding

De opleiding Kwaliteitsmanagement vereist hbo werk- en denkniveau. Enige praktijkervaring is gewenst.

Studievoorbereiding

Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 4 tot 5 uur studievoorbereiding.  Onderdeel van de voorbereiding is het inleveren van een tussentijdse opdracht voor iedere bijeenkomst.

Studiemateriaal

Tijdens de opleiding Kwaliteitsmanagement wordt het meest actuele studiemateriaal gebruikt.

Examenvoordeel

Praktijkopdrachten kun je tegen een gereduceerd tarief herkansen.

Diploma

De opleiding Kwaliteitsmanagement van ICM biedt je de mogelijkheid om het diploma te behalen:

  • Kwaliteitsmanagement – diploma

Tijdens de opleiding schrijf je een praktijkopdracht. Indien jouw docent de praktijkopdracht met een voldoende beoordeelt, ontvang je het officiële ICM Kwaliteitsmanagement – diploma.

Plaats & data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 67 opleidingen en trainingen in de categorie: Proces- & Projectmanagement

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt Kwaliteitsmanagement als avond- en als dagopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat 20 lessen.

De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat 10 lessen. Iedere module bestaat uit 10 avonden of 5 dagen. De gehele opleiding duurt 9 maanden.

Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2021, maart 2022, oktober 2022 en maart 2023.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 14 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 67 opleidingen en trainingen in de categorie: Proces- & Projectmanagement

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 2.945,-.

De investering bestaat uit:

  • Leskosten
  • Materiaal
  • Praktijkopdracht

Betaling in drie termijnen is mogelijk. Je betaalt dan € 1.005,- per termijn.

 

Dit bedrag is excl. € 37,50 per dag voor het dagarrangement of € 10,- per avond voor het avondarrangement. Voor online bijeenkomsten rekenen we geen arrangementskosten. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 67 opleidingen en trainingen in de categorie: Proces- & Projectmanagement

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaring van cursisten

Lees hier de ervaringen van cursisten die deze opleiding of training bij ICM hebben afgerond.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 67 opleidingen en trainingen in de categorie: Proces- & Projectmanagement

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.