kwaliteitsmanager

Kwaliteitsmanagement

Verdiep je tijdens deze opleiding in het onderscheiden en verbeteren van bedrijfsprocessen en werk tegelijk aan je persoonlijke vaardigheden als kwaliteitsmanager.
Beste Opleider van Nederland 2023

In het kort

Klanten en leveranciers stellen steeds hogere kwaliteitseisen aan de (keten)samenwerking, producten en diensten van organisaties. Daarom neemt de vraag naar kundige kwaliteitsmanagers snel toe. In deze opleiding leer je hoe je processen optimaliseert en een certificeerbaar kwaliteitsmanagementsysteem opzet en onderhoudt. Je verdiept je in hoe je mensen, middelen en het systeem op zo’n manier samenbrengt dat processen soepeler verlopen en je continuïteit op de lange termijn kunt garanderen. Ook ontwikkel je je persoonlijke vaardigheden en professionaliseer jij jezelf als kwaliteitsfunctionaris. Na afloop van deze opleiding is jouw meerwaarde op de werkvloer op het gebied van kwaliteit en verbeterprocessen merkbaar vergroot.

Unieke voordelen

  • Oefenen met een interne audit middels een simulatie
  • Opdrachten hebben betrekking op je eigen bedrijfssituatie
  • Begeleiding door een ervaren kwaliteitsmanager

Resultaat

  • Je vertaalt een strategische visie naar operationele doelstellingen
  • Je kunt een bedrijfsstructuur inrichten en benutten
  • Je maakt integrale verbinding tussen mens, middelen en systeem
  • Je kunt een (certificeerbaar) kwaliteitsmanagementsysteem opzetten en bent bekend met veel voorkomende kwaliteitsmodellen
  • Je bent in staat om kwaliteitsinstrumenten vorm te geven en te gebruiken
  • Je weet hoe je een managementsysteem audit
  • Je ontwikkelt vaardigheden op het gebied van communicatie, verbeter- en risicomanagement
  • Je maakt collega’s medeplichtig om processen nog beter in te richten
  • Je bent een waardevolle gesprekspartner op het gebied van kwaliteit

Doelgroep

De opleiding Kwaliteitsmanagement is uitermate geschikt voor personen die binnen de organisatie gesprekspartner zijn op het gebied van kwaliteit. Affiniteit met bedrijfsvoering is een pré.

Het is belangrijk dat je werk hebt en een opdracht kunt uitvoeren binnen de eigen organisatie. Indien dit niet het geval is, dan kun je een casus ontvangen om mee aan de slag te gaan.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een Persoonlijke intake.

Incompany

Deze cursus als maatwerk in jouw organisatie?
Bekijk hier de mogelijkheden van Incompany.

0 / 0

Het programma

Benieuwd wat je per dag gaat doen? Bekijk hier de inhoud.

Programma

Bijeenkomst 1: Introductie geschiedenis & organisatiekunde

  • Definities van kwaliteit en kwaliteitsmanagement
  • Historische ontwikkelingen
  • Mintzberg
  • Kijk op organisaties

Bijenkomst 2: Kwaliteitsmodellen en methoden

  • Type modellen en methoden
  • ISO 9001, INK en GAP

Bijeenkomst 3: Project- en risicomanagement

  • Definitie en opzet van een project en bijbehorende rollen
  • Opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem en handboek
  • Risicomanagement
  • Gebruik van kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren

Bijeenkomst 4: Contextanalyse, stakeholdermanagement en verandermanagement

  • Marktanalyse en stakeholders
  • Opzet van SMART-doelstellingen
  • PDCA-Cirkel, Kotter & de Caluwé
  • Organisatiecultuur

Bijeenkomst 5: Communicatie, voorlichting en leiderschap

  • Het belang van communicatie en de inzet van communicatiemiddelen
  • Feedback, effectief vergaderen en rapporteren
  • Effect van leiderschap op veranderingen
  • Noodzaak van continue voorlichting en communicatie

Bijeenkomst 6: Functies en HRM

  • Beoordeling van HR-beleid in relatie tot bedrijfsvoering
  • Opzet en gebruik van functiebeschrijvingen
  • Kennismanagement en opleidingsstructuur

Bijeenkomst 7: Processen, procedures en verbetermanagement

  • Opzet van praktische procesbeschrijvingen en procedures
  • Risico’s en kansen op procesniveau
  • Procesverbetering en verbeterinstrumenten
  • Prestatie-indicatoren (KPI’s)
  • Wat is Lean en Six Sigma?

Bijeenkomst 8: Interne audits

  • Planning, uitvoering en rapportage van audits
  • Formuleren van auditvragen en audit uitvoeren
  • Opstellen en beoordelen van auditrapporten

Bijeenkomst 9: Tevredenheidsmetingen en klachtenmanagement

  • Opzet en uitvoering van klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoek
  • Verantwoorden van keuzes voor onderzoeksmethoden
  • Opstellen van klachtenprocedure
  • Verbetermaatregelen initiëren a.d.h.v. klachten

Bijeenkomst 10: Management review en certificering

  • Voorbereiding, uitvoering en opvolging van directiebeoordeling
  • Beoordeling van management-reviewnotulen
  • Begrip en meerwaarde van ISO 9001 certificering
  • Proces en rollen bij certificering

Studiewijze

Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de praktijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.

Hele opleiding afgerond? Ontvang het ICM-diploma!

  • Intake

    Voorafgaand aan de training vul je een schriftelijk intakeformulier in waarin je een aantal vragen beantwoordt gericht op jouw persoonlijke situatie. Deze vragen helpen je om jouw ontwikkeldoel helder te omschrijven.

  • Ervaren trainers

    Een ervaren kwaliteitsmanager begeleidt de klassikale bijeenkomsten waarbij jouw leerbehoefte en de vertaling naar jouw praktijk centraal staan.

  • Bijeenkomsten

    De bijeenkomsten zijn gericht op interactie met de trainer en medecursisten. Met afwisselende werkvormen doe je kennis en inzichten op en oefen je met vaardigheden. Er is veel ruimte voor de inbreng van eigen praktijksituaties en -voorbeelden. 

  • Praktijkopdrachten

    Voorafgaand aan iedere bijeenkomst lever je een opdracht in bij de docent. Aan het einde van de opleiding lever je een praktijkopdracht in. De praktijkgerichte opdrachten, cases en oefeningen alsmede het uitwisselen van ervaringen met medestudenten stimuleren je ontwikkeling. Je gebruikt je eigen werksituatie bij de uitwerking van de opdrachten.

  • Online leeromgeving

    Naast de interactieve klassikale dagen werk je met de rijke online leeromgeving die je ondersteunt in het leerproces en je helpt om de bijeenkomsten effectief voor te bereiden. Na de training houd je onbeperkt toegang tot al het online materiaal ter verdieping en naslagwerk.

Handig om te weten

  • Wanneer je deze cursus volgt in de Virtual Classroom dan geldt deze studiewijze.

  • De opleiding Kwaliteitsmanagement vereist hbo werk- en denkniveau. Enige praktijkervaring is gewenst.

  • Iedere studiebijeenkomst vereist ongeveer 4 tot 5 uur studievoorbereiding.  Onderdeel van de voorbereiding is het inleveren van een tussentijdse opdracht voor iedere bijeenkomst.

  • Tijdens de opleiding Kwaliteitsmanagement wordt het meest actuele studiemateriaal gebruikt.

  • Praktijkopdrachten kun je tegen een gereduceerd tarief herkansen.

  • De opleiding Kwaliteitsmanagement van ICM biedt je de mogelijkheid om het diploma te behalen:

    • Kwaliteitsmanagement – diploma

    Tijdens de opleiding schrijf je een praktijkopdracht. Indien jouw docent de praktijkopdracht met een voldoende beoordeelt, ontvang je het officiële ICM Kwaliteitsmanagement – diploma.

  • Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

Schrijf je direct in op een plek bij jou in de buurt.

Plaats & data

ICM verzorgt Kwaliteitsmanagement als avond- en als dagopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat 20 lessen. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat 10 lessen. De gehele opleiding duurt 9 maanden. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2024, maart 2025 en oktober 2025.

De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 14 personen.

Investering

De investering bedraagt € 3.045,-.

Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Dit zijn kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee/frisdrank en (bij het dagarrangement) een uitgebreide lunch. Voor online bijeenkomsten rekenen we uiteraard geen arrangementskosten.

De investering bestaat uit:

  • Leskosten
  • Materiaal
  • Praktijkopdracht

* Betaling in 3 termijnen is mogelijk. Je betaalt dan 1.040 euro per termijn.

Btw

De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.

Meer informatie

Financiering

Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies.

Meer informatie

Mogelijkheden vanuit je werkgever

Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.

Factuur

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Studieadvies nodig?

Bel voor vrijblijvend advies met onze studieadviseurs.

Bel 030 - 29 19 888

Vandaag vanaf 8.30 uur weer bereikbaar

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Studieadvies

Neem contact op met onze deskundige studieadviseurs van maandag t/m vrijdag 8.30 tot 17.30 uur via 030 29 19 888 of info@icm.nl.

Online Campus

Bekijk al onze inspiratie rondom procesmanagement op onze ICM Campus.