Professioneel inkopen

Inkopen is echt een vak en gaat hand in hand met de strategie en concurrentiepositie van de organisatie. Het effectief doorlopen van het inkoopproces vereist specifieke kennis en vaardigheden. Een goede leverancier kunnen kiezen levert de organisatie kwaliteit, winst en voorsprong op. Hoe verkrijg je de juiste informatie over potentiële leveranciers en hoe kun je deze beoordelen? Hoe maak je op inkoopsituatie toegesneden selectiecriteria? Hoe bewaak je de risico’s, innovatie en integrale kostprijs? In deze training ontwikkel je kennis en vaardigheden om je rol als professioneel inkoper optimaal in te vullen. Je vergroot je waarde als inkoper voor je organisatie.

Resultaat

  • Je kunt business gedreven denken vanuit de strategie van je organisatie
  • Je kunt je organisatie bewustmaken dat het bijdraagt aan succes om de meerwaarde van toeleveranciers te benutten
  • Je bent in staat crossfunctioneel te werken met de partijen die bij inkoop betrokken zijn
  • Je kent de verschillende leveranciersstrategieën en kunt daarop je inkoopbeleid aanpassen
  • Je hebt inzicht hoe je de integrale kosten en winstoptimalisatie het beste kunt benutten
  • Je hebt inzicht in leverancierperformance, kwaliteit, innovatiekracht en risicomanagement
  • Je bent in staat in je onderhandelingen de meest optimale resultaten te bereiken

Doelgroep

Je koopt regelmatig producten of diensten in en je wilt je inkoop- vakkennis en vaardigheden ontwikkelen om je rol als professioneel inkoper optimaal in te vullen. Ook wil je je toegevoegde waarde inzetten voor de strategie van de organisatie.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Professioneel inkopen
  • De ontwikkeling van inkoop in de diverse sectoren
  • Positionering van inkoop in de organisatie, inkoopaandeel of inkoopquote
  • Inkoopproces, specificeren, selecteren, contacteren, bestellen, bewaken, E-ordening en vendorrating
  • Leveranciersbeleid, global sourcing, local sourcing en outsourcing
  • Duurzaam inkopen, trends en het cradle-to-cradle principe Inkoopstrategie, concurrentiestrategieën van Porter, de strategische driehoek
  • Opstellen van inkoopplannen, ABC analyse en formuleren van de inkoopdoelstellingen
  • Opzetten van een inkoopportfolio en toepassen van een leveranciersstrategie in elk kwadrant van je inkoopportfolio
  • Verbeteren van de inkoopprocessen en werken met inkoopvolwassenheidsmodellen
  • Vertalen van leveranciersstrategie naar onderhandelingsstrategie
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Persoonlijk actieplan
Startdata en locaties

Studiewijze

In deze veelzijdige training staan de theorie en praktijk centraal. Theorieën en processen op het gebied van inkoop worden behandeld en naar jouw situatie vertaald. Je leert technieken en instrumenten om het inkoopproces beter te doorlopen. Je buigt je over interessante en leerzame oefeningen, opdrachten en cases.

De training wordt verzorgd door een deskundige uit de praktijk. Als afsluiting stel je een persoonlijk actieplan op, dat je ondersteunt bij het toepassen van het geleerde in je eigen praktijk.

Heb je de gehele training gevolgd, dan ontvang je het ICM-certificaat.

Studiewijze Virtual Classroom

Wanneer je deze cursus volgt in de Virtual Classroom dan geldt deze studiewijze.

Plaats & data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

De training is van 9.30 tot 17.00 uur en omvat 3 bijeenkomsten. Tevens is deze training volledig online te volgen via de Virtual Classroom.

De training wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Eindhoven, Groningen, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Maximale groepsgrootte: 12 personen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 1.395,-.

Dit bedrag is excl. € 37,50 per dag voor het dagarrangement of € 10,- per avond voor het avondarrangement. Voor online bijeenkomsten rekenen we geen arrangementskosten.

Btw

De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.Meer informatie

Financiering

Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies. Als je de cursus zelf betaalt kun je bijvoorbeeld €1.000,- STAP-budget aanvragen. Hierdoor kun je voordeliger deelnemen aan de cursus.Meer informatie

Mogelijkheden vanuit je werkgever

Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.

Factuur

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

STAP-budget

Voor deze cursus kun je het STAP-budget aanvragen: een subsidie van €1.000,- van de overheid. Een voorwaarde is dat de cursus op zijn vroegst over 4 weken start. Alleen de startdata die aan deze voorwaarde voldoen zijn beschikbaar. Lees meer meer over het STAP-budget of meld je aan via de link hieronder.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Bel voor vrijblijvend advies

030 - 29 19 888

Morgen vanaf 8.30 uur weer bereikbaar

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaring van cursisten

Lees hier de ervaringen van cursisten die deze opleiding of training bij ICM hebben afgerond.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 21 opleidingen en trainingen in de categorie: Sales

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.