
NIMA B Consumentenmarketing
In het kort
Ben jij een marketeer in hart en nieren en toe aan een volgende, uitdagende stap in je carrière? In de veelzijdige opleiding NIMA B Consumentenmarketing leer je hoe je inspeelt op consumentengedrag, omgaat met kansen en uitdagingen en een krachtige, onderscheidende marketingmix neerzet die nieuwe klanten aantrekt en bestaande klanten behoudt. Consumentenmarketing heeft straks geen geheimen meer voor je. En voor het opzetten, implementeren en evalueren van een volledig marketingplan, draai je je hand niet om. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.
Unieke voordelen
- Na NIMA B diplomering kom je in aanmerking voor de NIMA titel ‘Senior Marketing Professional (SMP)’
- ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
- Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Business Marketing of NIMA B Digital Marketing)
- Na de bijeenkomsten oefen je het mondeling NIMA examen in examensetting voor een optimale voorbereiding
Resultaat
- Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
- Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en marketingconcepten
- Je leert aan de hand van concrete cases succesvol een marketingmix te implementeren en in te zetten om commerciële doelen te halen
- Je kunt een operationeel marketingplan ontwikkelen en presenteren
- Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Programma
- Strategisch marketingbeleid
- Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
- Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
- Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
- Inzicht in consumentengedrag
- Marktonderzoek en informatievoorziening
- Klantinzichten genereren
- Productportfolio analyseren
- Financiële analyse
- Formuleren strategische opties
- Online en offline marketinginstrumenten
- Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
- Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel consumentenmarketingplan
- Schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
- Praktijksituaties en -voorbeelden
- Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
Studiewijze
Ons doel is je zo goed mogelijk voor te bereiden op de stap die je gaat maken in de pratijk, daarom kiezen wij voor de volgende, gedegen aanpak.
Opleiding gevolgd en examen gehaald? Ontvang het officiële NIMA B Consumentenmarketing – diploma!
-
Online leeromgeving
Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Hier vind je ook inspirerende en inhoudelijke content.
-
Bijeenkomsten
Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2, Business B2 of Digital B2.
-
Cases en oefeningen
Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.
-
Marketingplan en examen
Je bent straks een specialist op het gebied van consumentenmarketing. Hiervoor schrijf je eerst een operationeel marketingplan. Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.
Handig om te weten
Plaats & data
ICM verzorgt de opleiding NIMA B Consumentenmarketing als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding. Tevens is deze opleiding volledig online te volgen via de Virtual Classroom.
De opleiding wordt gegeven in oktober 2023 en maart 2024.
De opleiding wordt verzorgd in Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Maastricht, Online Virtual Classroom, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.
Investering
De investering bedraagt € 3.545,-.
- Leskosten: € 2.445 (of 3 termijnen à € 843)
Inclusief:- Persoonlijke begeleiding: € 200
- Mondeling oefenmoment: € 200
- Lesmateriaal: € 150
- NIMA examen B1 Marketing: € 425*
- NIMA examen B2 Consumentenmarketing: € 525*
* Per 1 april 2023 verhoogt NIMA de examenprijzen. Het B1 examen wordt verhoogd naar € 465,- en het B2 examen naar € 580,-. Dit betekent dat de nieuwe examenprijzen in rekening worden gebracht als je je inschrijft voor de opleiding die start na 1 april 2023.
Dit bedrag is excl. € 47,50 per dag voor het dagarrangement of € 17,50 per avond voor het avondarrangement. Voor online bijeenkomsten rekenen we geen arrangementskosten.
Btw
De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs.
Meer informatieFinanciering
Voor zowel werkgevers als particulieren zijn er voor het volgen van scholing diverse financieringsmogelijkheden en subsidies. Als je de cursus zelf betaalt kun je bijvoorbeeld €1.000,- STAP-budget aanvragen. Hierdoor kun je voordeliger deelnemen aan de cursus.
Meer informatieMogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers hebben een opleidingsbudget waarmee medewerkers zich kunnen ontwikkelen en kunnen doorgroeien in hun carrière. Je kunt nagaan wat de mogelijkheden zijn binnen jouw organisatie door je arbeidsvoorwaarden erop na te slaan of door dit na te vragen bij je leidinggevende of HR.
Factuur
De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.
STAP-budget
Voor deze cursus kun je het STAP-budget aanvragen: een subsidie van €1.000,- van de overheid. Een voorwaarde is dat de cursus op zijn vroegst over 4 weken start. Alleen de startdata die aan deze voorwaarde voldoen zijn beschikbaar. Lees meer over het STAP-budget of meld je aan via de link hieronder.
Reken op ons voor, tijdens en na jouw ontwikkeltraject
Alle vakgebieden
- Persoonlijke Effectiviteit
- Leiderschap en Management
- Organisatieontwikkeling
- Proces- & Projectmanagement
- HRM
- Communicatievaardigheden
- Communicatie & Media
- Marketing
- NIMA Opleidingen
- Sales
- IT
- Financieel Management
- Zorgmanagement
- Psychologie
- L&D als beroep
- Trainen als beroep
- Coachen als beroep
- Mediation als beroep
- Digitale Vaardigheden
- Courses in English
- Online Virtual Classroom
- Incompany & Maatwerk
- Events - Life Academy