NIMA B Business Marketing

Als ervaren marketeer ken je als geen ander de noodzaak om je te onderscheiden van je concurrenten. In deze opleiding analyseer je je eigen organisatie, verdiep je je algemene marketingkennis en specialiseer je je in de B2B-markt. Met het hoog aangeschreven NIMA B Businessmarketing diploma laat je zien dat je een volledig en goed onderbouwd marketingplan kunt opzetten, implementeren en evalueren. Na afloop ben je op de hoogte van alle uitdagingen die horen bij de continue ontwikkelingen in de commerciële markt. ICM is dé NIMA Education Partner en maakt het verschil met inspirerende en interactieve bijeenkomsten om je optimaal voor te bereiden op het NIMA examen.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd en internationaal erkend diploma
  • ICM is al jarenlang één van de meest succesvolle NIMA-opleiders in Nederland
  • Tijdens de opleiding is het mogelijk te wisselen naar een andere B2-specialisatie (NIMA B Consumentenmarketing of NIMA B Digital Marketing)
  • Na de bijeenkomsten oefen je het mondeling NIMA examen in examensetting voor een optimale voorbereiding

Resultaat

  • Je zet uitdagingen om in een passend marketingbeleid
  • Je past marketing op strategisch en tactisch niveau toe in je werksituatie
  • Je ontwikkelt inzicht in actuele marketingstrategieën en -concepten
  • Je leert aan de hand van concrete cases alle onderdelen van de marketingmix succesvol binnen een B2B omgeving te implementeren
  • Je kunt een operationeel marketingplan ontwikkelen en presenteren
  • Je kunt een gekozen marketingstrategie implementeren en evalueren

Doelgroep

Je hebt al een aantal jaar ervaring als marketeer in een B2B-omgeving of bent medeverantwoordelijk voor het commerciële beleid van bijvoorbeeld een product of merk. Met deze opleiding versterk en update je je marketingkennis en –ervaring en professionaliseer je je verder als B2B-marketeer.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

  • Strategisch marketingbeleid
  • Ondernemingsstrategie en portfoliomanagement
  • Externe omgevingsanalyse: markt en concurrentie
  • Interne omgevingsanalyse: organisatie en beleid
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Marktonderzoek en informatievoorziening
  • Klantinzichten genereren
  • Productportfolio analyseren
  • Financiële analyse
  • Formuleren strategische opties
  • Online en offline marketinginstrumenten
  • Actuele ontwikkelingen in de marketingtheorie en -praktijk
  • Vertalen van de marketingstrategie naar een operationeel businessmarketingplan
  • Schrijven en presenteren van een operationeel businessmarketingplan
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining: het oefenen van examenvragen én het schrijven en presenteren van een operationeel marketingplan
Startdata en locaties

Studiewijze

Voorafgaand aan de opleiding krijg je toegang tot de ICM leeromgeving waar je je voorbereidt op de opleiding en kennismaakt met je medecursisten. Je vindt hier ook inspirerende en inhoudelijke content.

Tijdens de bijeenkomsten vertaal je de theorie naar jouw dagelijkse praktijk. Dit doe je samen met je docent, een ervaren deskundige op het gebied van marketing. Er is ook volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten die een keuze hebben gemaakt voor de specialisatie Consumenten B2Digital B2 of Business B2.

Uitdagende cases en interessante oefeningen brengen de materie tot leven. Je vergroot je algemene kennis van strategische marketing en je leert theoretische modellen toepassen en strategische opties formuleren. Dat is een uitstekende voorbereiding op het digitale NIMA B1 examen.

Je bent straks specialist op het gebied van business marketing. Hiervoor schrijf je eerst een operationeel marketingplan Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent op het mondeling B2 examen van NIMA.

Vooropleiding

ICM volgt de richtlijnen van het NIMA en stelt de volgende wensen (geen eisen) aan de vooropleiding:

  • NIMA A Marketing niveau
  • HBO denk- en werkniveau
  • Werkzaam binnen een marketingfunctie (in verband met het schrijven van een operationeel marketingplan)

Studievoorbereiding

Naast de bijeenkomsten moet je tijd vrijmaken voor zelfstudie. Houd rekening met 3-4 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de avondopleiding en 6-8 uur voorbereiding per bijeenkomst voor de dagopleiding. Houd daarnaast rekening met een extra tijdsinvestering ter voorbereiding op het B2 examen, het schrijven van een operationeel marketingplan.

Studiemateriaal

ICM is door NIMA benoemd als Education Partner. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat onze opleiding NIMA B Busineness Marketing voldoet aan de eisen van NIMA.

Diploma

De opleiding NIMA B Business Marketing leidt je op tot het officiële NIMA diploma:

  • NIMA B Business Marketing

Het volledige NIMA B Business Marketing examen bestaat uit twee delen: NIMA B1 Marketing en NIMA B2 Business Marketing. Het B1 examen is een digitaal examen en bestaat uit een case met open vragen. Het B2 examen bestaat uit het presenteren en verdedigen van je operationele marketingplan. Een eenmalige afname van deze examens is bij de opleiding inbegrepen.

De examens worden verzorgd door het NIMA. Via de verkregen examenvoucher meld je je hiervoor bij NIMA aan. Bij een voldoende resultaat word je ingeschreven in het officiële NIMA-register. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Pakketvoordeel

ICM biedt je de mogelijkheid om, in minimaal 10 maanden, het NIMA Marketing A en NIMA Marketing B diploma in 1 pakket te behalen. Als je je voor beide opleidingen als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen.

Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA B Businessmarketing  als dag- en avondopleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 18 lessen en individuele begeleiding. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 9 lessen en individuele begeleiding.

De opleiding wordt gegeven in maart 2020, oktober 2020 en maart 2021.

De opleiding wordt verzorgd in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerenveen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 3.445,-.

  • Leskosten: € 2.345 (of 3 termijnen à € 810)
    Inclusief:

    • Persoonlijke begeleiding: € 200
    • Mondeling oefenmoment: € 200
  • Lesmateriaal: € 150
  • NIMA examen B1 Marketing: € 425
  • NIMA examen B2 Business Marketing: € 525

 

Dit bedrag is excl. € 17,50 per dag voor het dagarrangement. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Tom van Horrik

    09-06-2018
    Zeer goed bevallen. Goede lessen en goede opbouw die aansluit bij de examenstof. Daarnaast een goede leraar met veel praktische ervaring. Dit was mijn tweede cursus bij ICM en wederom zeer goed bevallen.
  • Paul Verbeek

    Ik ben zeker tevreden over de opleiding. Alhoewel de stof af en toe best pittig is, neemt de docent de tijd om alles goed uit te leggen en brengt zijn enthousiasme goed over op de groep. Er kwamen veel onderwerpen aan bod en ik was uiteindelijk goed voorbereid voor het examen.

  • E. Koops

    Interessante cursus en een hele inspirerende docent! Ik kan het allemaal goed toepassen in mijn dagelijkse werkzaamheden, de opleiding was dichtbij waar in woon dus dat was ook prettig.

  • Ilse Goorman

    Deze cursus biedt een goede voorbereiding op het NIMA examen. Ik ben erg te spreken over de terugkoppeling en ondersteuning tijdens het schrijven van mijn plan.

    Het lesmateriaal is duidelijk en voldoende aanwezig en de docent geeft veel voorbeelden uit de praktijk. Ik heb deze cursus direct toe kunnen passen in mijn dagelijkse werkzaamheden.

  • Kim Peeters

    Ik ben tevreden over de opleiding NIMA Business Marketing B vanuit ICM. Materiaal en begeleiding was meer dan voldoende voor een goede voorbereiding op de NIMA examens.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 27 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.