NIMA A Marketing – 9 maanden

Marketing is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Op welke klanten richt je je en hoe weet je ze voor je te winnen? Op welke manier positioneer je je producten in de markt? Hoe zorg je ervoor dat klanten uiterst tevreden zijn over je producten en blijven terugkomen? Hoe maak je effectief gebruik van de mogelijkheden van online marketing? In deze opleiding NIMA A Marketing komen alle facetten op het gebied van marketing, inclusief online marketing, ruimschoots aan bod. De opleiding biedt je de ruimte jezelf breed te ontwikkelen als marketeer zodat je als allround marketing medewerker aan de slag kan.

NIMA logo

Unieke voordelen

  • Verrijk je CV met een hoog gewaardeerd diploma
  • ICM is dé officieel erkende opleider voor NIMA opleidingen
  • Het hoogste slagingspercentage op het NIMA examen

Resultaat

  • Je beheerst alle essentiële onderdelen van het marketingproces
  • Je kunt een heldere marktsegmentatie en doelgroepanalyse maken
  • Je leert alle marketingmixelementen toepassen (Product, Prijs, Promotie en Plaats)
  • Je bent op de hoogte van de nieuwste ontwikkeling binnen online marketing
  • Je bent in staat de benodigde berekeningen te maken om je producten succesvol in de markt te zetten.
  • Je hebt kennis van de belangrijkste offline en online marketinginstrumenten
  • Je bereidt je optimaal voor op het NIMA A Marketing examen

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die in zijn of haar werk met marketing te maken heeft en zijn of haar kennis wil uitbreiden. Je wilt het gehele marketingproces op heldere en gestructureerde wijze leren kennen. Je houdt je bijvoorbeeld bezig met de prijsstelling van producten, je zet promotiecampagnes op, je houdt je bezig met het productaanbod en wilt graag meer weten over de markt waarin je opereert en de effectieve inzet van (online en offline) marketinginstrumenten.

Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.

Programma

Basismodule Marketing

  • Grondslagen van marketingstrategie en -beleid
  • Consumentengedrag
  • Externe en Interne omgeving (SWOT)
  • Marketingplanning
  • 4 P’s van de marketingmix: Product, Prijs, Promotie en Plaats
  • Product Life Cycle
  • Concurrentieanalyse
  • Markt- en doelgroepanalyse
  • Distributiestrategie en -beleid
  • Marketingcalculaties
  • Inzetten onlinemarketingmiddelen
  • Zoekmachinemarketing inzetten (organisch en betaald)
  • Google Adwords-campagnes inrichten
  • Online advertising optimaliseren
  • Conversie verbeteren
  • Relevante content plaatsen
  • E-mailmarketing & -campagnes opzetten
  • Social media en online branding
  • Mobile marketing
  • Location based marketing
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining

Specialisatie Marketing Medewerker

  • Verdieping marketingcalculaties
  • Marketingtheorie in de praktijk
  • Doorlopen marketingplanningstraject
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Examentraining aan de hand van cases
Startdata en locaties

Studiewijze

Op een overzichtelijke wijze bestudeer je alle onderdelen van marketing. De belangrijkste theorie wordt tijdens bijeenkomsten behandeld met aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast heb je toegang tot ICM videomateriaal waarin delen van de theorie worden behandeld. De opleiding biedt je interessante oefeningen, opdrachten en groepsdiscussies.

De eerste bijeenkomsten staan in het teken van de voorbereiding op het NIMA A1 Marketing examen. Hierin leg je een stevige theoretische basis om aan de slag te gaan in het vakgebied. De laatste bijeenkomsten staan in het teken van het A2 examen Marketing. Hierin ga je verder met de praktische vertaling van de theorie.

Gedurende de opleiding wordt er tijd en aandacht besteed aan examentraining om je optimaal voor te bereiden op het officiële NIMA examen. Deze interessante opleiding wordt verzorgd door een marketingdeskundige uit de praktijk.

Vooropleiding

ICM volgt de richtlijnen van het NIMA en stelt geen eisen aan de vooropleiding.

Studievoorbereiding

Je dient voldoende tijd vrij te maken voor het bestuderen van de theorie en het maken van opdrachten. Dit is een essentieel onderdeel van de opleiding. De benodigde tijd hiervoor varieert per individu. Reken op minimaal 4 tot 6 uur voorbereiding per dagdeel bijeenkomst.

Studiemateriaal

Het meest actuele studiemateriaal wordt gebruikt tijdens de opleiding, dat volledig aan de richtlijnen van NIMA voldoet.

Diploma

De opleiding NIMA A Marketing biedt je de mogelijkheid om het officiële NIMA Diploma te behalen:

  • NIMA A Marketing

Het volledige NIMA A Marketing diploma bestaat uit twee delen: NIMA A1 Marketing en NIMA A2 Marketing. Het A1 examen Marketing is een schriftelijk examen en bestaat uit meerkeuzevragen. Het A2 examen Marketing wordt getoetst met een schriftelijk examen aan de hand van cases.

De examens worden verzorgd door het NIMA. Je wordt door ICM geïnformeerd over de examenprocedure. Neem voor overige vragen over het examen contact op met NIMA op telefoonnummer 020 – 503 93 00 of kijk op www.nima.nl.

NIMA logo

Rekenvaardigheid

Marketingcalculaties beslaan ongeveer 25% van de lesmaterie en zijn een belangrijk onderdeel binnen marketing. ICM biedt daarom naast de bijeenkomsten een unieke online rekenmodule die je begeleidt in de voorbereiding op het examen. Afhankelijk van je rekenvaardigheid biedt deze module je stap voor stap begeleiding of een snelle controle van je vaardigheden.

Pakketvoordeel

ICM biedt je de mogelijkheid om, in minimaal 10 maanden, het NIMA A Marketing en NIMA B Marketing diploma in 1 pakket te behalen. Als je je voor beide opleidingen als pakket inschrijft, heb je een voordeel van € 295 ten opzichte van 2 afzonderlijke inschrijvingen.

Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 030 – 29 19 888.

Plaats & Data

Benieuwd wanneer je deze cursus kunt volgen? Bekijk de eerstvolgende startdata en cursuslocaties.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 29 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Plaats & data

ICM verzorgt de opleiding NIMA A Marketing als dag- en avond- opleiding. De avondopleiding is van 19.00 tot 22.00 uur en omvat totaal 16 lessen. De dagopleiding is van 10.00 tot 16.00 uur en omvat totaal 8 lessen.

De opleiding wordt gegeven in oktober 2019 en maart 2020.

De opleiding wordt verzorgd in Alkmaar, Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerenveen, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 29 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Investering

De investering bedraagt € 1.945,-.

  • Leskosten: € 1.270 (of 3 termijnen à € 480)
  • Lesmateriaal: € 125
  • NIMA examen A1 Marketing: € 275
  • NIMA examen A2 Marketing: € 275

 

Indien gewenst kun je bij de dagopleiding gebruikmaken van het luncharrangement, de kosten hiervoor zijn € 17,50 per dag. De totale investering is excl. btw. Vrijstelling van btw is mogelijk. Je betaalt in dat geval 10% bovenop de investeringsprijs. Meer informatie.

De factuur van deze cursus wordt na de eerste bijeenkomst verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Je kunt dit aangeven in het opmerkingenveld bij jouw inschrijving.

Persoonlijk advies

Onze adviseurs helpen je graag met persoonlijk advies, bijvoorbeeld over welke opleiding of training het beste bij jouw doelstellingen past. Ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze afdeling advies.

Onze afdeling advies is te bereiken van 08:30 - 17:30 uur op telefoonnummer:

030 - 29 19 888

Bel mij terug

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 29 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.

Ervaringen

  • Martine Ketelaars

    10-11-2013
    Ik heb de training als erg prettig ervaren. Lokatie was goed bereikbaar, lesmateriaal goed verzorgd. Dit in combinatie met de zeer inspirerende lessen van docent Freek Donders en natuurlijk de fijne groep maakte deze training voor mij compleet.
  • Peter Kleinherenbrink

    19-01-2010
    De docenten zijn praktijkmensen met ruime ervaring op marketinggebied die de lesstof op een heldere toegankelijke manier presenteren. De opleiding bevat mede daardoor een goede koppeling van theorie aan praktijkvoorbeelden.
  • Ben Koopmans

    15-06-2009
    Een leuke praktische opleiding waarin je naast dat je voorbereid wordt op het NIMA examen ook nog eens met je docent en groepsgenoten ervaringen kan uitwisselen. Ik heb daardoor veel geleerd van mijn docent en medecursisten. Een aanrader voor iedereen die het NIMA marketing examen wil gaan doen.

Meer opleidingen en trainingen

Hier vind je een overzicht van alle 29 opleidingen en trainingen in de categorie: Marketing.

Incompany

Deze cursus biedt ICM ook incompany aan, voor maatwerk in jouw organisatie.