Van kennis naar actie: gedragsverandering na een training is cruciaal

Nieuw gedrag leidt tot nieuw resultaat. Een helder inzicht over welk gedrag jou gaat helpen om dichterbij je doelen te komen is een mooie eerste stap richting nieuw gedrag, maar nog niet voldoende. Wanneer je echt verandering wilt is het belangrijk dat je niet-helpende gewoontes doorbreekt en eventuele onderliggende belemmerende overtuigingen verandert. Gedragsverandering gaat over het stap voor stap aanleren en oefenen van nieuw gedrag dat je gaat helpen om je doelen te behalen. In dit artikel vertelt ICM-trainer Floor Jurriëns hoe je dit doet en hoe je er in de ICM-trainingen aan werkt.

Wij geloven dat er vijf sleutels tot persoonlijke effectiviteit zijn: (1) het vergroten van je zelfinzicht, (2) eigen regie nemen, (3) je sterke kanten inzetten, (4) gedragsverandering en (5) het versterken van relaties. In elke training binnen onze categorie Persoonlijke Effectiviteit werk je aan deze vijf sleutels. In dit artikel gaan we in op de vierde sleutel: gedragsverandering.

Wat is het belang van de sleutel Gedragsverandering?

Floor: “Uiteindelijk draait persoonlijke effectiviteit altijd om gedragsverandering. Je gaat zaken op de werkvloer en/of in je privéleven anders doen, waardoor dingen uiteindelijk positief veranderen. Je krijgt hierdoor andere resultaten dan je tot nu toe gekregen hebt.

Veel mensen die zich bij ICM aanmelden voor trainingen hebben specifieke zaken waar ze tegenaan lopen en willen dit veranderen. Ze kunnen bijvoorbeeld niet met een collega overweg, ze hebben vaak boze klanten waar ze niet goed mee om kunnen gaan, of ze zijn niet blij in hun functie.

Aanvankelijk vinden cursisten vaak dat een ander moet veranderen, maar al snel leren ze dat ze zelf grotendeels verantwoordelijk zijn voor hoe ze ermee omgaan en wat ze zelf kunnen doen om situaties beter te laten verlopen. Ze hebben er vaak veel meer controle over dan ze denken.”

Hoe kom je erachter wat helpend gedrag is?

“Gedrag dat anders is dan je tot nu toe vertoond hebt, zal leiden tot ander resultaat. Aan de hand van die resultaten kun je bepalen wat helpend is en wat niet.

Elke situatie is anders. Er is geen goed of fout, hooguit effectief of minder effectief gedrag. Door verschillende keuzemogelijkheden te zien en je eigen ideale gedrag in een situatie te kiezen en te ervaren, kun je in kleine stapjes je gedrag optimaliseren.

Stel je voor dat iemand heel duidelijk en directief is in het leiden van projecten, en dat past in die context – bijvoorbeeld in het leger – erg goed. Als diegene deze leidinggevende stijl in het onderwijs zou toepassen zou dat wellicht minder effectief zijn. Door ander gedrag toe te passen, in verschillende situaties en bij meerdere mensen, kom je er snel achter of het helpend gedrag is of niet.

En wanneer is het helpend? Als het in lijn is met, en bijdraagt aan jouw doelen en/of de doelen waarvoor je bent aangenomen bij de organisatie.”

Hoe kom je erachter wat niet-helpende gewoontes zijn en hoe doorbreek je ze?

“Je kunt je om te beginnen de volgende zaken afvragen:

  • Ben ik tevreden met het resultaat?
  • Ben ik dichterbij mijn doel gekomen?
  • Is dit waar ik voor ben aangenomen?
  • Ben ik blij met mijn aanpak?

Als het antwoord op een of meerdere van deze vragen ‘nee’ is, is het raadzaam om bepaalde gewoontes te gaan onderzoeken en te veranderen. Hiervoor moet je je eerst bewust worden van bepaalde gewoontes die je in specifieke situaties hebt.

Je kunt niet-helpende gewoontes op meerdere manieren identificeren: ze kosten vaak veel energie en anderen spreken je erop aan. Ook feedback vragen aan je omgeving is een goede manier om je gewoontes te leren kennen. Hiervoor moet je je kwetsbaar opstellen, en durven benoemen en erkennen dat sommige dingen niet zo goed voor je werken. Dit kan je veel inzicht geven in wat wel en niet helpt.

En hoe doorbreek je niet-helpende gewoontes? Door bereid te zijn om er inzichten en kennis over op te doen en eraan te willen werken. Zelf focus ik het liefst op het aanleren van nieuw helpend gedrag, dan op het afleren van oude gewoontes.”

Hoe leer je stap-voor-stap nieuw gedrag aan?

“Je kunt nieuw gedrag in de volgende stappen aanleren:

  1. Kennis opdoen over je huidige gedrag;
  2. Inzichten opdoen in wat helpend nieuw gedrag kan zijn;
  3. De kleinst haalbare stap bepalen;
  4. Oefenen met toepassen;
  5. Evalueren of het werkt en waar je eventueel moet aanpassen.

Een inzicht zonder handeling geeft geen verandering. Je moet nieuw gedrag dus altijd gaan toepassen. Alles is te leren, als je maar oefent, oefent, en nog eens oefent.”

Lees hier meer over hoe je je gedrag succesvol kunt veranderen.

Wat is het gevolg van positieve gedragsverandering?

“Dat je meer grip en invloed ervaart op de situatie waarin je zit en dat je meer doet wat past bij je missie en wie je in oorsprong bent. Zo komen kwaliteiten tot volle bloei, en kun je meer doen waar je blij van wordt en waar je energie van krijgt. Alles gaat makkelijker en meer vanzelf. Het ‘flowt’!

Vaak levert dingen anders aanpakken een gevoel van trots, rust en blijdschap op. Door te ontdekken leer je en zo ontwikkel je je als mens.

Bijvoorbeeld: door een training NLP komt een deelnemer erachter wat voor haar belangrijke, verruimende waarden zijn, namelijk: bijdragen, verbinding met anderen, ontwikkeling en plezier. Ze besluit daarop haar carrière rigoureus om te gooien en voor het beroep te gaan wat ze altijd al wilde, omdat ze die waarden niet terugziet in haar huidige baan.

Positieve gedragsveranderingen kunnen doorwerken op je overtuigingen, met een positiever zelfbeeld als gevolg.

Stel: ik heb de overtuiging dat mijn mening niet belangrijk is, waardoor ik tijdens vergaderingen altijd stil ben. Op een gegeven moment besluit ik mijn gedrag aan te passen en me tijdens vergaderingen vaker te laten horen, en merk ik dat mijn collega’s mijn mening wél waardevol vinden. Al snel voel ik me wél goed genoeg, waardoor ik nog beter voor mijn mening uit durf te komen. Zo zit ik al snel in een positieve spiraal, met alle positieve gevolgen van dien!”

Hoe werk je aan gedragsverandering bij trainingen van ICM?

“In de voorbereiding van een training vragen we cursisten vaak om een casus mee te nemen van een situatie waarin ze ergens tegenaan liepen. Tijdens de training bespreken we dan hoe ze dat, in het licht van de stof die we behandelen, in de toekomst anders zouden kunnen gaan doen.

We bieden kennis en inzichten, maar de trainingen draaien vooral om oefenen met het toepassen. Zo bereiden we je goed voor op de praktijk. We maken een concreet plan met actiepunten waar we de volgende bijeenkomst op reflecteren.

Aan het eind van de trainingsdag werk je toe naar een eerste haalbare en concrete stap om te gaan zetten. Die eerste stap bedenken de cursisten aan de hand van hun doelen en de inhoud van de trainingsdag. De beoogde gedragsverandering stopt niet bij de training: je krijgt de handvatten om het zelf verder uit te bouwen, en dan begint het echte oefenen.

Tijdens en na de training kun je via de digitale leeromgeving (die altijd beschikbaar blijft, ook na afloop van je training) contact onderhouden met je medecursisten, bijvoorbeeld over je vorderingen en successen. Ook kun je daar nog vragen stellen aan elkaar.”

Vaardigheden en onderliggende overtuigingen

“Van de ICM-trainingen gaat een gedeelte altijd over het leren van nieuwe vaardigheden. Onderliggende overtuigingen en waarden spelen hierbij vaak een belangrijke rol.

Als je bijvoorbeeld denkt dat je niet goed genoeg bent, zul je je kwaliteiten met minder zelfvertrouwen inzetten en is de kans op ‘mislukking’ groter. Een ander groot deel van de trainingen gaat over bewust worden van en omgaan met deze onderliggende – en vaak onbewuste – gedachten. Hierdoor verandert je gedrag automatisch ook makkelijker. Je hebt hier niet alleen op de werkvloer veel profijt van, maar ook in je privéleven.

En wat daarna belangrijk is: oefening! Daar zijn we bij ICM heel sterk in: veel oefenen tijdens de trainingen, en veel focus op toepassen in de eigen praktijk. Zo integreer je de nieuwe inzichten in je systeem en dat zorgt voor blijvende gedragsverandering.”

 

Wil jij je gedrag ook positief veranderen en daarmee je kwaliteiten tot bloei laten komen en met meer plezier en zelfvertrouwen in het leven staan? Bekijk dan onze Persoonlijke Effectiviteitstrainingen!