Waarom liefde een plek moet krijgen in de boardroom

Er is geen onderwerp zo vaak en veel bezongen, beschreven of verfilmd als de liefde. De zoekterm ‘love’ op Google levert zelfs meer dan 16 miljard resultaten op. En met Valentijnsdag voor de deur maken miljoenen mensen over de hele wereld zich op om per kaart, brief of bloem hun liefde en genegenheid te tonen. Liefde duikt ook steeds vaker op een verrassende manier in het bedrijfsleven op. Net zoals het begrip werkgeluk krijgt liefde steeds meer een plek in de boardroom en de wetenschap. En dat is maar goed ook!  

Gaan wetenschap en de liefde samen?

Het antwoord is ‘ja’. Wetenschappers zijn steeds meer geïnteresseerd in het onderwerp. Zo doet ICM mee aan toegepast wetenschappelijk onderzoek van de Erasmus Universiteit naar het onderwerp werkgeluk, waarbij ook liefde een rol speelt. De Erasmus Universiteit voorspelt dan ook dat ‘liefde’ de next step is waar het in de boardroom over zal gaan. Zij stellen dat liefde en geluk niet los verkrijgbaar zijn en bieden een leergang van maar liefst vijf modules aan over organiseren en besturen vanuit liefde.

World Book of Love

Dat Geluk en Liefde dicht bij elkaar liggen zegt ook Leo Bormans, redacteur van de The World book of Happiness. Dit boek deed hij een aantal jaar geleden cadeau aan de toenmalig voorzitter van de Europese Raad, Herman van Rompuy. Van Rompuy was zo onder de indruk van de inzichten van dit boek dat hij het onder meerdere wereldleiders verspreidde. Na het succes van The World Book of Happiness verdiepte Bormans zich twee jaar in het onderwerp ‘liefde’. Hier kwam The World book of Love uit voort. In beide boeken vroeg hij wetenschappers om in 1000 woorden hun wetenschappelijke inzichten te delen over het onderwerp. Ik deel hier twee inzichten:

De economie van de liefde
De Duitse econoom Hanno Beck deed onderzoek naar de voor- en nadelen van langdurige relaties. Beck stelt dat het grote voordeel van een stabiele relatie is dat het vinden van een partner de productiviteit verhoogt. Als twee mensen met verschillende vaardigheden een koppel vormen, hebben zij de mogelijkheid zich te specialiseren in waar ze goed in zijn. De ene partner houdt zich bijvoorbeeld vooral bezig met het huishouden (omdat hij/zij daar goed in is en het leuk vindt) terwijl de ander zich richt op het opvoeden van de kinderen. Op deze manier maximaliseren zij de productie van hun huishouden.

De voordelen die ontstaan door het verdelen van arbeid zijn afhankelijk van de verschillen tussen de partners: hoe groter de onderlinge verschillen, hoe groter het rendement als gevolg van arbeidsdeling. Wanneer we deze denkwijze doortrekken naar het bedrijfsleven, is het verstandig om mensen met verschillende kwaliteiten aan te trekken. Uiteraard moet er een onderlinge verbinding zijn want anders opereren de collega’s puur en alleen voor zichzelf en is van een (arbeids)relatie geen sprake.

Geluk in de liefde
Elk liefdesverhaal begint met een sterk element van geluk, meent onderzoeker Wilhelm Schmid. Maar dat is slechts het eerste stapje op weg naar geluk in de liefde. Schmid noemt dit geluk-per-toeval. Dit geluk kan zich ontwikkelen tot feelgoodgeluk: geliefden voelen zich goed bij elkaar, beleven plezier aan elkaars gezelschap, hebben prettig sensueel contact en vinden begrip en troost bij elkaar. Wil de liefde echter blijvend zijn dan is een derde vorm van geluk noodzakelijk: het geluk van een volledig bestaan. Hierbij gaat het om de liefde en het leven onvoorwaardelijk en in zijn totaliteit te omarmen. In alle drie de vormen kan liefde een sterk gevoel van zingeving opwekken. En van zingeving weten we dat we naast plezier en voldoening gelukkig worden.

Liefde in de boardroom

Niet alleen in de wetenschappelijke literatuur wordt er steeds meer aandacht besteed aan de liefde. Al in 2018 gaf oprichter van ICM opleidingen & trainingen Erik Smithuis het seminar ‘De 7 succesfactoren voor liefde in het zakenleven’. Erik zet zich dagelijks in om mensen meer te laten handelen vanuit liefde in plaats van angst. Door vanuit liefde te handelen werk je vanuit verbinding, vertrouwen, plezier, aandacht, respect, positiviteit, eenheid, waardering, samenwerking en geduld. Ook andere leiders uit het bedrijfsleven durven het woord liefde steeds vaker in de mond te nemen. Zo spreekt Bas van der Veldt (CEO van Afas Software) op het congres Happy People Better Business (waar ICM op 18 maart 2020 ook een workshop verzorgt) over liefde in de boardroom. Hij doet hier een oproep om liefde meer toe te laten in het zakenleven omdat dit alles en iedereen ten goede komt. Laten we er op Valentijnsdag direct mee beginnen: aarzel niet, ten liefde!


Meer in HRM