Erik Smithuis over de 7 succesfactoren voor liefde in het zakenleven

Op dinsdag 13 november 2018 vond in Amersfoort het seminar ‘Liefde als succesfactor in het zakenleven’ plaats waar ICM-medeoprichter Erik Smithuis over de liefde sprak. Iedereen heeft liefde nodig, maar hoe werkt dat in relatie tot invloed, leiderschap en het samen behalen van positieve resultaten?

Twee denkrichtingen: liefde en angst

Erik sprak over 7 succesfactoren die vanuit liefde of angst benaderd kunnen worden. Onze hersenen hebben twee denkrichtingen, namelijk liefde (spirit) en angst (ego). Het ego zal altijd als eerste aanwezig zijn. Hier reageren wij vanuit angst op door de aanwezigheid van schuld, beoordeling, schaamte, manipulatie, ongeduld, stress, frustratie en controle. Dit is de ongetrainde denkgeest, die voorkomt dat je verder komt. Aan de andere kant hebben we de getrainde denkgeest, de liefde. Via deze denkwijze reageren wij vanuit onder andere verbinding, vertrouwen, plezier, aandacht, respect, positiviteit, eenheid, waardering, samenwerking en geduld.

1. Liefde voor de klanten

Verras je klanten. Het verricht wonderen. Bouw een langetermijnrelatie op om te laten zien wat de klanten voor jouw bedrijf betekenen.

2. Liefde voor jouw product of dienst

Heb geloof in de kwaliteit en toegevoegde waarde van je producten. Wees trots op wat je aanbiedt.

Veelal kijken mensen naar het verleden(spijt), het heden(onrust) en de toekomst(zorgen) en wordt de liefde, aandacht, creativiteit en inspiratie vergeten. Wanneer er geen verbinding is tussen deze twee denkwijzen ben je als organisatie enkel aan het overleven.

3. Liefde voor collega’s

Waardering is het grootste compliment dat werknemers nodig hebben. De kracht van een compliment zorgt ervoor dat je met meer plezier naar je werk gaat.

Goed werkgeverschap houdt in dat je aandacht hebt voor de werknemer. Erik geeft als voorbeeld hoe waardering kan groeien door ouders van medewerkers op werk langs te laten komen. Nodig ouders uit om een dag op kantoor aanwezig te zijn, mee te lunchen en mee te borrelen, om verbinding tot stand te brengen.

4. Liefde voor het proces

Wat wij vaak vergeten is dat het proces het proces is. Dit gaat zo snel als dat het kan, en hier kunnen wij weinig aan veranderen. Toch focussen we vaak vooral op het gevolg (sneller werken) in plaats van de oorzaak (deskundigheid = IQ + EQ + SQ).

5. Liefde voor de leveranciers

Knijp je leveranciers niet uit, maar neem ze eens een keer mee uiteten. Zorg dat ze zich speciaal voelen. Een tevreden leverancier zal uiteindelijk een stapje harder voor jou werken.

6. Liefde voor de omgeving

Misschien breng je wel meer tijd door op kantoor dan thuis. Zorg dan ook voor een fijne sfeer! Je kunt ook eens iets goed doen voor de buurt rondom het kantoor of een activiteit plannen met je buren.

7. Liefde voor jezelf

Hier draait het om eigenwaarde, balans en de voldoening van je eigen ruimte. Wanneer je liefde hebt voor jezelf wordt alles een stuk mooier.

Deze succesfactoren benadrukken dat het belangrijk is om elk onderdeel van je bedrijf vanuit liefde te benaderen in plaats van vanuit angst. Mensen zijn sociale dieren, en dienen daarom ook zo behandeld te worden. Daarom de vraag: Waar kies jij vandaag, morgen en overmorgen voor? Reageer je vanuit liefde of vanuit angst?

Gedicht ‘De Zee’


Ik was aan het strand getuige van een misverstand

Toen ik twee Golven met elkaar hoorde spreken

Vlak voordat ze op de rotsen zouden breken

De ene Golf riep verschrikt: ‘help, het is voorbij, we zijn er geweest!’

Maar ‘welnee’ zei de andere Golf vastberaden

‘Je bent geen Golf, je bent de Zee.’

.