Vitaliteit vergroten (op de werkvloer): zo doe je dat

Hoe ga je om met alle hobbels in het leven, zonder dat je deze laat overheersen? Hoe houd je focus op de dingen waar je blij van wordt? Volgens mindfulness- en vitaliteitstrainer Marleen du Clou draait mentale vitaliteit om deze vragen. Nadat ze zelf een burn-out kreeg, richtte ze zich op: wat maakt mij gelukkig? En hoe zet ik dat in om geld te verdienen? Nu helpt ze anderen daarmee.

Neem jezelf niet te serieus

Marleen: “Ik geloof echt in ‘less is more’: minder serieusheid en de lat minder hoog leggen voor jezelf. Ongeacht leeftijd of opleidingsniveau zie ik vaak dat mensen zich laten leiden door verwachtingen van buitenaf. Wat probeer je te bewijzen? En aan wie? Zonde, want voldoen aan andermans eisen levert je geen geluk op.

Houd eens een week bij wat je van jezelf moet. Wanneer hoor je jezelf ‘ik moet’ zeggen of denken? Van ‘ik moet nog naar de kapper’ tot ‘ik moet nu naar een afspraak’. Soms kan het bijna lijken alsof een extern iemand je de hele dag kwelt met wat je allemaal moet. Ieder mens heeft behoefte aan zelfbeschikking en autonomie. Kun je daarom ook het woord ‘wil’ of ‘mag’ gebruiken? Deze woorden zorgen voor een stuk meer rust in je hoofd.

In de training NLP vergelijken we bijvoorbeeld een doelstelling met een doelstemming: wat is je verwachte emotie bij het behalen van een doel? Hoe wil je je dan voelen? Kun je deze emotie ook al ervaren terwijl je dit doel nastreeft? Die emotie: daar gaat het uiteindelijk om.”

Acht levensgebieden die je vitaliteit bepalen

“In de training Coachen op Vitaliteit gebruiken we het levenswiel om te ontdekken waar de schoen wringt. Dit wiel bestaat uit acht aspecten uit je leven waar je het gesprek over kunt voeren. Niet alles hoeft 100% te scoren, maar je vitaliteit is wel een optelsom van 1) carrière, 2) financiën, 3) gezondheid, 4) vrienden en familie, 5) partner/relatie, 6) persoonlijke groei, 7) plezier en ontspanning en 8) fysieke omgeving. Ben je niet tevreden met een aspect, dan heb je keuzes te maken.”

De olielamp als metafoor

“Een lamp straalt, geeft licht en maakt gebruik van brandstof. Hiermee kun je jezelf goed vergelijken: hoe groot is jouw olievoorraad of energievoorraad? Hoe snel herstel je als je moe bent? Op welke manier en hoe vaak tank jij jouw olielamp bij? Oftewel: weet jij hoe je het beste oplaadt en doe je dat ook?

Wie maken er nog meer gebruik van jouw olie? Van wie krijg je energie en wie kosten jou energie? Je bent zelf verantwoordelijk voor de balans, maar hoe bewaak je die? Voor sommige activiteiten is jouw brandstof heel geschikt, voor andere niet. En een spaarvlammetje wil ook wel eens helpen om efficiënt met je resterende energie om te gaan. Kies zorgvuldig de momenten waarop en voor wie je wilt stralen, dan komt de kwaliteit van je energie het meest tot zijn recht.”

Keuzes maken om je eigen vitaliteit te vergroten

“Aan iedere keuze hangt een prijskaartje: soms in euro’s, soms in andere dingen. Een keuze maken voor jezelf betekent iets laten vallen om iets anders voorrang te geven. Denk aan de zekerheid loslaten van een vast inkomen of vrienden om je heen hebben. En dat kan doodeng zijn. Terwijl geen keuze maken juist ook veel stress kan opleveren. Zelf ben ik op mijn 56e zelfstandig trainer geworden. Dit vak geeft mij zoveel energie en ik vind het een troostende gedachte dat je niet je hele leven hoeft te zijn wie je bent in een bepaalde rol. De toekomst is onzeker want je weet van tevoren niet wat een bepaalde keuze je gaat brengen, maar volgens mij is dat vitaliteit: ben je bereid om in periodes van je leven onzekerheid voor lief te nemen?”

Voorbeelden van vitaliteit vergroten op de werkvloer

“Grote ergernissen en energielekken zijn kantoortuinen. Dat is echt een onderwerp waar werkgevers over na moeten denken. Ook neemt de vergrijzing en schaarste op de arbeidsmarkt toe. In sommige organisaties wordt specifiek naar levensfases van medewerkers gekeken om mensen met kleine kinderen (slaaptekort), een oudere leeftijd of met een zorgplicht te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld in extra vrije uren of ruimtes waar geslapen kan worden; een dutje van tien minuten werkt al vitaliserend.

Denk daarnaast aan preventieve coaching en activiteiten om creatieve processen te ondersteunen, bijvoorbeeld voor meer beweging en plezier. Even weg van dat beeldscherm. Of schakel experts in om workshops te geven op het gebied van beweging, voeding en timemanagement en trek dat door. Het belangrijkste is dat de manager het gesprek voert met de medewerker om te bespreken wat er (ook privé) speelt om te kunnen meedenken in oplossingen.”

Vitaliteit vergroten met ICM

  • Coachen op Vitaliteit: Een driedaagse training waarin je leert organisaties te adviseren en mensen te coachen naar mentale vitaliteit.
  • Vitaal en Mindful werken: Een driedaagse training waarin je leert een betere balans aan te brengen tussen werken en leven voor meer plezier en rust.
  • Time Management: Je leert rust in je agenda te creëren, een gezonde werk-privébalans aan te houden en in minder tijd meer resultaat te behalen. Zowel beschikbaar in een tweedaagse als een driedaagse (verspreid over 4 maanden) variant.
  • Vitaliteitsbeleid in organisaties: Een vijfdaagse opleiding waarin je actief aan de slag gaat met het vitaliteitsbeleid voor jouw eigen organisatie of klant.

Op zoek naar advies op maat om vitaliteit binnen jouw organisatie te vergroten? Neem vrijblijvend contact op met een van onze consultants. Dat kan via deze link of door te bellen naar 030 – 29 19 888.


Meer in HRM