Strategisch recruitment: slimmer en sneller de juiste kandidaat vinden

Het werven van de juiste medewerkers is cruciaal voor het succes van een organisatie, maar in de huidige krappe arbeidsmarkt kan het aantrekken van talentvolle werknemers een uitdaging zijn. Om het wervingsproces efficiënter en effectiever te maken, is strategisch recruitment de sleutel. In dit artikel gaan we hier dieper op in en delen we tips en inzichten van strategisch recruitment trainer Saskia Kock. Ontdek hoe (en waarom) jij strategisch recruitment moet inzetten voor jouw organisatie!

Wat is strategisch recruitment?

Strategisch recruitment zorgt ervoor dat een bedrijf over de vaardigheden en kennis beschikt om te voldoen aan de strategische en operationele behoeften van vandaag én morgen. Dit betekent dat je niet alleen moet kijken naar de competenties die op dit moment gevraagd worden, maar ook naar de competenties die op langere termijn nuttig zijn. Bij het selecteren en zoeken van een kandidaat kijk je niet enkel of iemand past bij de functie maar ook of iemand dezelfde kernwaarden heeft als de organisatie. Je kijkt vooral naar het potentieel van kandidaten. Zijn ze flexibel? Leren ze snel en makkelijk? Als mijn organisatie verandert, kunnen zij dan snel mee veranderen? Dit is de basis van strategisch recruitment.

Waarom is strategisch recruitment belangrijk?

Strategisch recruitment zorgt ervoor dat je personeel langer kunt behouden in de organisatie. Dat is belangrijk, zeker in tijden van arbeidskrapte. Je hebt niet zomaar iemand nieuws gevonden! Het bespaart je dus tijd, energie én geld. Omdat je met strategisch recruitment anticipeert op de toekomst, is het een duurzame manier van recruitment. De voordelen op een rijtje:

  • Het zorgt voor het aantrekken van de juiste kandidaten die passen bij de cultuur, waarden en doelstellingen van de organisatie
  • Het vermindert de kosten van recruitment door een betere selectie van kanalen en technologieën die passen bij de doelgroep
  • Het verbetert de employer branding. Dit is wat je als werkgever interessant en uniek maakt. Een goede employer branding zorgt er uiteindelijk voor dat je automatisch de mensen aantrekt die je zoekt.
  • Meer tijd over voor andere zaken
  • Geen stress als er iemand plotseling weggaat, want jij hebt zo iemand nieuws gevonden

Waarom doen sommige organisaties het dan niet?

Saskia Kock: “Je recruitmentstrategie moet een afgeleide zijn van de organisatiestrategie, die voortvloeit uit de missie en visie. Soms hebben bedrijven geen duidelijke missie of visie, dan is de strategie sowieso niet aan recruitment gelinkt.

Soms hebben bedrijven wel een missie en visie, maar is deze opgesteld vanuit een marketingoogpunt door een extern bureau. Het komt dan vaak voor dat de missie en visie niet worden gevoeld in de organisatie en het lege begrippen zijn.”

Andere redenen kunnen zijn:

  • De grootte van het bedrijf: een klein MKB is er niet altijd mee bezig
  • Recruiters zijn te druk en lopen achter de feiten aan
  • Er is onvoldoende kennis hoe dit aan te pakken
  • Er wordt onvoldoende kritisch nagedacht over het recruitmentproces

Maakt strategisch recruitment het moeilijker om een kandidaat te vinden?

Saskia Kock: “Dat ligt eraan. Wat ik vaak tegenkom, is dat een organisatie niet kritisch genoeg nadenkt over wat ze nodig heeft. In dat geval wordt vaak ‘het schaap met de 6 poten’ gevraagd. Maar dan ben je bezig met de nice to have in plaats van de must have. Het kan lastiger zijn om die kandidaten te vinden. Aan de andere kant, als je een duidelijke missie en visie hebt die intern wordt gevoeld, dan wordt het makkelijker mensen te vinden omdat je employer branding sterker is.

Hoe krijg je strategisch recruitment hoger op de agenda van de organisatie?

Het kan een uitdaging zijn om aandacht voor strategisch recruitment te krijgen, zeker als er andere prioriteiten zijn die urgenter lijken. Een aantal tips om strategisch recruitment hoger op de agenda van de organisatie te krijgen:

  • Maak het belang duidelijk

Maak de waarde van strategisch recruitment duidelijk en leg uit hoe het de organisatie ten goede kan komen op de lange termijn. Onderbouw dit met concrete feiten en cijfers, zoals kostenbesparingen, verhoogde productiviteit en betere kwaliteit van nieuwe medewerkers. Je kunt hierbij ook succesverhalen delen of voorbeelden geven van hoe strategisch recruitment kan helpen bij het bereiken van bedrijfsdoelen.

  • Betrek de juiste mensen

Breng de belanghebbenden bij elkaar, zoals: leidinggevenden, HR-managers en recruiters. Leg uit hoe strategisch recruitment kan helpen bij het verbeteren van bedrijfsprestaties. Luister naar hun zorgen en suggesties en betrek ze bij het proces van het opstellen van een strategisch recruitmentplan.

  • Maak gebruik van technologie

Maak gebruik van geavanceerde technologieën om het recruitmentproces te verbeteren en resultaten te meten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een ATS (Applicant Tracking System), data-analyse en online assessments.

Meer leren over dit onderwerp?

Ben jij op zoek naar een manier om jouw recruitmentkennis naar een hoger niveau te tillen en een specialist te worden in strategisch recruitment? In de opleiding Strategisch Recruitment leer je hoe je recruitment strategisch kunt inzetten om de juiste kandidaten te vinden, hoe je je employer branding versterkt en hoe je de kwaliteit van je wervingsproces kunt verbeteren. Tijdens de opleiding krijg je praktische handvatten en concrete tools om mee aan de slag te gaan in je eigen organisatie. Je leert van experts en medecursisten uit verschillende sectoren en je kunt je eigen casussen inbrengen en bespreken. Na afloop van de opleiding ben je in staat om een duurzame recruitmentstrategie op te zetten en kun je bijdragen aan de groei en ontwikkeling van je organisatie.