Dit helpt je om te gaan met meningsverschillen op de werkvloer

Je ervaart onrust tussen collega’s. Ze zijn het niet met elkaar eens, samenwerkingen lopen spaak en een goede sfeer is ver te zoeken. Je voelt je geroepen om dit laagdrempelig en intern op te lossen. Hoe voorkom je vanuit een objectieve positie dat conflicten escaleren? Hoe begeleid je de betrokken partijen kalm en met vertrouwen naar oplossingen?

Mediationvaardigheden

Bij bemiddeling komen mediationvaardigheden van pas. De belangrijkste eigenschappen en vaardigheden van een bemiddelaar of mediator zijn empathie, een open houding en neutraal kunnen blijven. Pas op dat je niet te oplossingsgericht bent, je (voor)oordelen uit en aannames doet. Probeer de collega’s waartussen je probeert te bemiddelen vragen te stellen om te achterhalen wat er aan de hand is. Hoe meer vragen je stelt en hoe opener jijzelf bent, hoe minder kans op misverstanden.

Het probleem is duidelijk: wat nu?

Dankzij de vragen die je hebt gesteld is duidelijk wat er aan de hand is. Geef beide partijen een analyse, toon begrip voor emoties en help hen om elkaars probleem te begrijpen. Vaak is er sprake van de zogenaamde ‘reddersdriehoek’: een slachtoffer, redder en aanklager. De valkuil voor jou als bemiddelaar is om het slachtoffer te gaan redden. Het gevolg is dat het slachtoffer geen verantwoordelijkheid neemt en zichzelf niet staande kan houden.

Probeer daarentegen beide partijen de ruimte te geven om eigen problemen op te lossen. Laat medelijden voor wat het is, neem afstand en communiceer vanuit de ik-vorm wat jij observeert.

Het slachtoffer mag stoppen met telkens een ander de schuld te geven door realistisch naar zijn eigen situatie te kijken. Kan hij zelf misschien ook iets doen aan de situatie? De aanklager mag stoppen met beschuldigen en in plaats daarvan opbouwende kritiek geven. Zo komen oplossingen in zicht.

Oefenen in de praktijk

In de training Mediationvaardigheden op de werkvloer oefen je om anderen te begeleiden bij conflicthantering in een bedrijfsmatige setting. Je leert bijvoorbeeld welke conflicthanteringsstijlen er zijn, hoe je omgaat met verbale agressie en uit welke fasen een mediationproces bestaat. Na afloop ken je vraag- en interventietechnieken en kun je conflicten signaleren, oplossen en escalatie voorkomen. Wie weet smaakt het naar meer en is de ICM Mediationopleiding wat voor jou!

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure