“Ik sta nu stevig in mijn rol als opleidingskundige”

In mei rondde Amber Eerland de post-HBO opleiding Opleidingskunde af bij ICM. In september startte zij bij de gemeente Delft in haar nieuwe rol als Adviseur Leren, Ontwikkelen & Vitaliteit. Door de kennis en vaardigheden die ze opdeed in de opleiding, maakte ze deze overstap vol vertrouwen. Een paar maanden na die overstap deelt Amber nu haar ervaringen met de opleiding.

Waarom koos je voor de opleiding Opleidingskunde?

“In 2020 maakte ik de overstap van mijn vorige werk naar de gemeente Delft, waar ik begon als HR adviseur. Een paar maanden geleden startte een doorontwikkeling binnen de afdeling HR, waardoor ik kon doorgroeien naar de functie Adviseur Leren & Ontwikkelen en Vitaliteit. Die functie sprak me meteen aan, dat was altijd een ambitie van me geweest. Toch realiseerde ik me dat ik nog niet genoeg kennis had op het gebied van leren en ontwikkelen. Ik ging op zoek naar een opleiding die goed aansloot op de praktijk, ik wilde namelijk kennis opdoen die ik direct kon toepassen. Zo ben ik na een zoektocht terechtgekomen bij de opleiding Opleidingskunde van ICM. Ik las het programma en zag direct dat de doelstellingen van de opleiding overeenkwamen met mijn persoonlijke doelstellingen. Perfect dus!”

Wat was je ervaring met de opleiding?

“Heel goed! Ik vond het heel fijn dat de groep niet te groot was, waardoor er veel ruimte was voor interactie met elkaar en de docent. We hadden een fijne docent die heel benaderbaar was en altijd met je meedacht als je vastliep. Daarnaast was er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. In het begin van de opleiding maakten we al een reflectieverslag waarin we persoonlijke leerdoelen formuleerden. Vervolgens kwamen we elke bijeenkomst terug op deze doelen, dat vond ik heel waardevol.”

“Wat me het allermeeste aansprak is dat de opleiding erg praktijkgericht is. Ik ging binnen mijn eigen organisatie aan de slag met opdrachten, waardoor ik het geleerde direct toepaste. Hierdoor heb ik tijdens de opleiding een heel gaaf ontwikkeltraject mogen opstarten binnen mijn organisatie. Ik heb dit traject van A tot Z vormgegeven en begeleid. Dit was een sprong in het diepe, ik had zoiets nog nooit gedaan. Maar de opleiding bood me de handvaten om er stap voor stap mee aan de slag te gaan.”

Wat zijn de grootste lessen die je hebt geleerd in de opleiding?

“Ik leerde dat je altijd eerst kritisch moet kijken naar een probleem binnen de organisatie. Is er wel een leernoodzaak of speelt er eigenlijk iets anders? Er bestaan ook problemen die niet op te lossen zijn met leren en ontwikkelen. Wanneer het duidelijk is dat die leernoodzaak speelt, is het heel belangrijk dat je het gesprek aangaat met alle stakeholders die te maken hebben met je ontwikkeltraject. Om draagvlak te creëren voor het traject en het een kans van slagen te geven moet je dus een goede doelgroepanalyse uitvoeren. Je weet immers pas wat alle betrokkenen willen als je goed naar ze luistert en de juiste vragen stelt.”

“Daarnaast vond ik het heel interessant om te leren hoe een blended leertraject in elkaar steekt. Dit is een traject waarbij je offline en online leren optimaal combineert. Tegenwoordig gebeurt er veel online, ook op het gebied van leren en ontwikkelen. Nu weet ik hoe ik ervoor zorg dat de verschillende leerinterventies binnen zo’n blended traject goed aansluiten bij de doelgroep.”

“Tenslotte deed ik hele waardevolle analytische vaardigheden op. Als Adviseur Leren en Ontwikkelen moet je goed onderzoek doen en de juiste informatie ophalen. In de opleiding leerde ik hoe ik een sterk analyseplan maak door na te gaan wat de huidige en gewenste situatie is. Dit vraagt een analytische blik die ik zeker heb ontwikkeld. Ik hoor in een gesprek duidelijk wanneer er een opleidingsbehoefte is in de organisatie en weet vervolgens hoe dit op te lossen is door middel van leren en ontwikkelen. Waar ik voorheen eerder mee zou gaan met de gedachten van mijn manager, sta ik nu stevig in mijn rol als opleidingskundige en geef ik met vertrouwen advies op dit gebied.”

Naar de opleiding Opleidingskunde