Hybride werken is niet meer weg te denken uit menig organisatie. Als onderdeel hiervan vindt leren en ontwikkelen ook gedeeltelijk of grotendeels online plaats. Wat moet je als Learning & Development professional weten om met online didactiek aan de slag te gaan? En hoe bouw je klassikale trainingen succesvol om? Laura van den Ouden (Trainer van het Jaar 2018-2019/2019-2020) heeft al vele vormen van online leren ervaren en gegeven. Zij deelt haar tips:

Effectief online leren

“Tijdens coronatijd ontdekten we: online leren is toekomstbestendig en goed te combineren met offline bijeenkomsten. Is het in jullie organisatie nodig of handig om leren nog steeds geheel of gedeeltelijk online plaats te laten vinden, dan zijn daar zeker goede mogelijkheden voor. Denk aan een online uurtje intervisie, een e-coachsessie of oefenen met een trainingsacteur tussen klassikale bijeenkomsten in. Zo borgen we het geleerde efficiënt, zonder reistijd, nog beter. Als opleidingskundige, trainer of HRD’er is het tijd om je voor te bereiden op de toekomst van leren.”

Toen fysieke bijeenkomsten een tijd niet meer mogelijk bleken, ging ICM snel van start met het verzorgen van online bijeenkomsten. Het is logisch dat je daarbij tegen kinderziektes aanloopt. Zo kwamen we er al snel achter dat sessies van drie uur achter elkaar echt te lang zijn. Lang naar een beeldscherm staren doet de concentratie geen goed. Het is belangrijk om niet te veel te zenden maar deelnemers zelf aan de slag te laten gaan, genoeg pauzes te nemen, online en offline werkvormen af te wisselen en sociale interactie te hebben.

“Ook technisch gezien moet alles werken. Neem bijvoorbeeld een kwartier voor start met de deelnemers door of en hoe de software werkt. Hoe log je veilig in? Welke knoppen gebruik je? Je hoeft het wiel niet opnieuw zelf uit te vinden, dus neem vooral contact op met ICM voor alle do’s en don’ts die we gaandeweg hebben ervaren.”

Hoe bouw je klassikale trainingen om naar online?

“Online is ontzettend veel mogelijk. Zelf werk ik met het Kennis-Inzicht-Toepassing (KIT)-model. Normaal gesproken leg ik per onderwerp uit waar het om gaat (K), waarom het belangrijk is (I) en laat ik de deelnemers direct oefenen met het onderwerp (T). Alle informatie die je over de K en de I hebt kun je probleemloos aan bod laten komen in de virtual classroom via verschillende online werkvormen. Ook veel toepassing kan via online en offline opdrachten, in subgroepjes, individueel of met een trainingsacteur. Eigenlijk alleen als het gaat om fysieke handelingen (hoe prik je bijvoorbeeld een infuus bij een patiënt?) is het zinvol om uit te stellen tot je elkaar fysiek ziet.

Hoe langer het duurt voordat je fysiek bij elkaar komt, hoe meer de vergaarde kennis en inzichten naar de achtergrond raken. Dat is aangetoond in de Ebbinghaus vergeetcurve. Echt in de praktijk oefenen zorgt voor beklijven van de stof en vaardigheden. Om dat gat te vullen, kun je het beste in de tussentijd simpele, laagdrempelige momenten plannen waarin deelnemers samenkomen en de stof herhalen en oefenen. Wat weten ze bijvoorbeeld nog van de vorige keer? Wat hebben ze ondertussen toegepast? Waar is nog aanscherping nodig? Zo zorg je ervoor dat als het moment komt om in de werkpraktijk te oefenen, ze er echt klaar voor zijn. Je kunt de 7 Succesfactoren voor Transfer® gebruiken om goed het geleerde te borgen.”

Draagvlak creëren

“Het kan best spannend zijn om (gedeeltelijk) over te gaan op online bijeenkomsten. Het is nieuw, je moet schakelen en de deelnemers zijn lang niet altijd overtuigd van het nut van online leren en ontwikkelen. Hoe krijg je het bij hen verkocht? Een tip is om hen te laten zien wat ze kunnen verwachten. Laat bijvoorbeeld via printscreens de software zien en welke werkvormen mogelijk zijn. Zo kun je online prima quizzen organiseren, brainstormen met geeltjes, in subgroepjes uiteen of gastsprekers uitnodigen.

Alle twijfel die je zelf hebt, klinkt door in het overtuigen van anderen. In een twee uur durende masterclass op maat kan ik je een compleet beeld geven van alle online mogelijkheden en voordelen, waardoor je én zelfvertrouwen krijgt om er mee aan de slag te gaan, én intern beter draagvlak creëert.”

Hoe houd je het leuk en interactief?

Via deze link vind je een uitleg over de ICM virtual classroom. Het laat zien dat online leren allesbehalve passief hoeft te zijn. Sociale interactie, persoonlijke aandacht en plezier zijn erg goed mogelijk doordat de deelnemers en de trainer elkaar zien, horen, schermen delen en daarnaast kunnen chatten. Softwaresystemen met deze mogelijkheden zijn Zoom, Microsoft Teams, Skype, Adobe Connect en Vitero. Zoom wordt verreweg het meest gebruikt als het gaat om leren en ontwikkelen.

Een aantal werkvormen die je online kunt inzetten zijn: live mindmappen samen met deelnemers, polls of quizzen, rollenspelletjes in subgroepjes of met een demo voor de hele groep. De techniek maakt van alles mogelijk, het is aan jou als docent of opleidingskundige om dit didactisch te benutten.”

Neem contact op met onze Learning & Development Consultants via learningdevelopment@icm.nl als je interesse hebt in een masterclass op maat over online leren en ontwikkelen of als je op andere wijze advies wilt ontvangen.

Bekijk ook eens de training Online Trainen.

Vragen?

Neem contact op met een van onze Learning & Development Consultants Telefoon 030 29 19 888 learningdevelopment@icm.nl

Onze mensen